כיכר השבת

טור אישי

חברון שלי // הרב ישראל גליס

לא יתכן שבחור יושב בישיבה, אוכל וישן, ועושה בה כרצונו. ואם צריך לסלק עוד כמה, ראוי לראשי הישיבה לעשות את זה ללא חשש • הרב ישראל גליס בטור על הישיבה שבעין הסערה (חרדים)

| 46 | כיכר השבת |
היכל ישיבת חברון. ארכיון
היכל ישיבת חברון. ארכיון (באדיבות: א.י.ש. ו-י.ח.)

"חברון שלי", את זה יכולים לומר עשרות אלפים שלמדו בישיבה.

לאחרונה נזרק בחור מהישיבה וגרם לתסיסה ובעקבות כך נזרקו עוד כמה בחורים ויש מי שהעז לכתוב על ישיבת חברון שמצדו מתה, כי היא כבר לא בדרכו של הסבא מסלבודקה.

אני לא מכיר את האיש אבל אני בטוח שמעולם הוא לא למד את משנתו של הסבא מסלבודקה, הוא גם לא מכיר את ההיסטוריה של הסבא וישיבת חברון.

ראשית אני מציע לו לקרוא את הספר "עד שבחברון" שיצא לאור בכנס הבוגרים לפני תשע שנים, ועל זה להוסיף ולקרוא את הספרים על גדולי הישיבה, מרנן רבי מאיר חדש, רבי שמחה זיסל ברוידא ורבי דב כהן זצ"ל, ועוד. יש לו עכשיו בין הזמנים ויהיה לו קצת זמן ללמוד ממשנתה של ישיבת חברון.

כשעסקתי בארגון כנס הבוגרים בתערוכה, במצגת ובספר, נחשפתי להיסטוריה של הישיבה שגם אני הייתי חלק ממנה.

מישיבת חברון יצאו והביאו אור לעולם, ראשי ישיבה שמרביצים תורה בישיבות שונות כגון: פוניבז', מיר, ליקווד, מרכז הרב, ישיבת הכותל ועוד רבני ערים, עיירות, כפרים וקיבוצים, ראשי מכונים, אולפנות, ארגונים, גם אדמו"רים. בישיבה למדו כאלו שיצאו להנהיג ציבורים שונים מראשי העדה החרדית ועד ראשי המזרחי.

מהישיבה יצאו גם עסקנים שונים: שרים, חברי כנסת [3 מש"ס], ראשי ערים וחברי מועצה, ראשון לציון, נשיא מדינה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שופטי בית משפט העליון ועוד.

זו הייתה חוויה מיוחדת לראות את הבאים בשערי כנס הבוגרים כשייחד צועדים סב, בן ונכד - בוגרי הישיבה.

אכן, ישיבת חברון, לאורך שנותיה הרבות, למרות הטלטולים מהעיר סלבודקה דרך חברון לירושלים, עברה משברים ותהפוכות, וכשמדברים או כותבים על גדלות האדם, אז צריך לעיין בדברי הסבא שהדברים באים לביטוי בשימת דגש על עבודת ה' מתוך הכרה של רוממות האדם והקפדה על ההנהגות המתחייבות מכך שימת דגש גם על המראה החיצוני.

לאחר שחשדו בהם, אנשי הישוב הישן ובחורים התייצבו בפני גדולי ירושלים, הם מהר מאד למדו להבין מי עומד בפניהם.

יש הבדלים בשיטת הלימוד הנמסרת כמסורה מדור לדור בישיבה. עצמאות בלימוד וצורת לימוד שונה, ישיבת חברון שמרה תמיד על קו אופייני המייחד אותה, בחורים ידעו את הגבולות המותר והאסור, בתקופה שאני למדתי בישיבה לפני קרוב לחמישים שנה, היו רוב הרבנים הצבאיים בוגרי ישיבת חברון וכן רבני ערים ומושבות.

עברו שנים רבות וגם פני הדור השתנו, וחדרו לתוך המחנה הנהגות שלא מקובלות על הנהגת הישיבה.

בתקופתי, היו בחורים שלמדו נהיגה והוציאו רישיונות, אבל כשהם נהגו ברכבים של אביהם או שכרו רכב, החביאו את הרכב בשני רחובות סמוכים, כיום נפרץ הגדר, לא רק בהוצאת רישיונות, אלא גם בעוד דברים, מפירות הטכנולוגיה. גם הישיבה גדלה ברוך ה', והולכת וגודלת לקראת חודש אלול כ"י.

הבאים בשעריה, החדשים והישנים, יודעים או צריכים לדעת שבשונה מפעם, יש הנהגה בישיבה, הרב הגאון רבי דוד כהן והרב הגאון רבי יוסף חברוני, שזה עשרים שנה הוא עומד בראשות הישיבה, נושא בעול הישיבה, האם יש מישהו מתוך מאות הבחורים שלומדים כיום הישיבה שלא ישן לילה אחד ודואג לקיומה של הישיבה.

הגאון רבי יחזקאל סרנא, ראש הישיבה בדור הקודם, כתב מכתב מארה"ב לאחר שהתעכב שם חודשים ארוכים, כדי שהישיבה תמשיך לפרוח. במכתבו הוא כותב על הכרת הטוב שצריך כל בחור להרגיש כשהוא נמצא בישיבה, לומד, אוכל וישן בישיבה.

כן, ישיבת חברון יש לה היום צוות מעולה, עם תחושה של שליחות קדושה לחנך דור חברוניים חדש, על פי דרך מסודרת, ומי שלא מוצא חן בעיניו, שיעזוב. ברוך ה' יש הרבה ישיבות ברחבי הארץ, לא יתכן שבחור יושב בישיבה, אוכל וישן, ועושה בה כרצונו. ואם צריך לסלק עוד כמה, ראוי לראשי הישיבה לעשות את זה ללא חשש. יש להוציא את הרקובים, גם אם הם בנים של...

מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל היה בדעה שלא לסלק בחור מהישיבה, אבל שמדובר בבחור שעושה דברים בגלוי המנוגדים להנהגת הישיבה - מקומו במקום אחר.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
33
זה בית מלאכה לגמרא ולגאווה, והגאוותנים הכי גדולים הם ראסי היסיבע. הבחורים יהיו מושחתים גדולים וכמו שגליס (הלא חכם) השכיל להזכיר - בסופם יהיו עוכרי דין, חברי כנסת, רבנים מטעם וכו' כי זה מה שהראביים לימדום. שאין בעולם כלום מלבד כסף, כבוד והעולם הזה ולית דין ולית דיין!
גרגמל
32
שהייתי ילד חינכו אותי שתורה זה הכל שתלמיד חכם עולה לאוטובוס - קמים לפניו, שבחור ישיבה עולה לאוטובוס - קמים לפניו. צריך לדעת כשדנים על בחורי ישיבה - אם הם בחורי ישיבה- שצריך לכבד אותם ולא היית מעיז לכתוב כך אפילו על רבע'ס בחיידר. ואם הם בעיניך לא בחורי ישיבה מה איכפת לך מה הולך שם. עוד נקודה לא ה
שרוצה להבין
דברי פי חכם חן! די לזילזול השיטתי בבחורי הישיבה ולהצגתם כבכינים וחצופים. נא להיכנס לפרופורציות , לא התחצפו ולא נעליים סך הכל עשו מה שכולכם עושים כל הזמן - לא נכנסו ללמוד.
ירא שמים
31
בוקר טוב וחודש טוב באוזני מתגנת המנגינה של המשגיח רבי הירש פלאי בתפלת הלל בראש חודש למי שזכה לבוא להתפלל שחרית בישיבה ,אני בדרך לא מגיב לכתיבה אננונימית שאין מאחוריה שם ,כמו שאני מופיע בשמי המלא אבל .... בני תורה בישיבת חברון צריכים לעכל שיש רוח אחרת בישיבה והרב דוד כהן והרב יוסף חברוני יחד עם כ
ישראל גליס
שמחתי מאוד לראות שהתייחסת לדברים. צודק אתה שלכתוב תחת עילום נותן טעם לפגם, אך הכרח הוא כיון שבחור בישיבה אני ומתיירא לציין את שמי. תחילה לא רציתי להזכיר נתון זה כיון שיש שיראו זאת בעין לא טובה, אך בכל זאת אני מציין כך עכשיו כדי שהדברים יילקחו ברצינות, ובאשר לאיך שיראו זאת, אני מקווה שיבינו שאין כאן
בחור

הצגת כל התגובות

30
מבלי להכנס לוויכוח על דרך המחאה של הבחורים ברור שיש פה טענה צודקת . השיטה של ' גדלות האדם' אומרת בעצם שהיא מאמינה באדם/ בבחור ולא יורדת אתו לפרטים וסייגים כמו רשיון או לא רשיון ואיך ואיפה לבלות את שעות הפנאי שלו ,השמטה אומרת אתה אדם בוגר ומספיק ' גדול' כך שאם יהיה לך רשיון נהיגה לא תתפתה להסתובב כל
יוסי
29
הוא לא היה בדור של נסיונות כמו היום. היו לו רבנים אחרים עם אופי שונה,הכל שונה,אתה לא יכול להשוות.
יאיר
28
נערים פני זקנים ... משיח היכן אתה ?!
חוצפא יסגי!
27
אולי בגרולה חנו רחוק כי לא היו חניות... בגבעה, מאז ומעולם מתחת לחדר אוכל (בכניסה לקומה 100) חנו רכבים של בחורים שיכלו להרשות לעצמם. אין סוף פעמים לקחנו את ראשי הישיבות טרמפ, כולל את הרב כהן (גם יום אחרי שחתמו על מכתבים נגד רישיונות)... המסר היה ברור לכולם... אגב, גם בנים ונכדים של ראשי הישיבה היו מח
יעקב
26
תזכור טוב שבזמנך היו בחורים שהלכו בחולצות צבעוניות ומה קרה?הם נהיו דיינים ראשי ישיבות תראה בשנים האחרונות איזה ת״ח מובהקים יצאו מהישיבה?!אז אנא ממך!!!
יוסי
25
אני מקווה שתפרסמו את תגובתי
פנחס
24
ההבדל היחידי שאז הרגשנו שאוהבים אותנו ןמעריכים אותנו לא היה דיקטטורה בזה התגאינו איזה אהבה הרעיף עלינו ר שמחה זיסל?ר מאיר חדש?הרב פלאי המשגיח והיום.....
משה
מרוב אהבה שהירעיפו עלינו פשוט נחקנקנו ועשינו בישיבה ככל העולה על רוחינו קבענו גדרים עשינו סייגים כרצוננו החפשי. ללא כל מגבלות או שכל אחד היה מספיק חכם כדי להכיר את מקומו מעמדו ורצון בוראו כדי לעשות נחת רוח ליוצרו
ישביש'ר
23
על מה אתה מקשקש? אתה יודע בכלל מה קורה בישיבה? אתה כותב שמספיק 550 בחורים בישיבה, כנראה אתה לא מודע לעבודה שמנסים בכוח להגדיל את כמות הבחורים בצורה לא הגיונית, להיפך, הבחורים מעוניינים בפחות תלמידים. אבל לעניין המדובר: אני לא מכיר אותך ואני לא יודע מה אתה יודע, אבל ברור שמה שקורה בישיבה זה שינוי מג
דני
22
הדברים נכונים לגבי התלהמויות סרק של כמה אנשים שאכן אינם יודעים מהם הערכים האמיתיים של הישיבה (שהם המבדילים אותה משאר ישיבות ואף ישיבות מצוינות), אך עדיין יש כאן טענות על התנהלות הישיבה. יש שלקחו לכיוון יותר טכני וקטנוני המתעסק במים חמים וכדו', אך יש כאן הרבה יותר מכך, וזה בנוגע להתנהלות נבזית מצד מנ
בחור
21
מי שהיה בישיבה יודע שהכל מסתכם בשני מילים ובשני אנשים כסף ושליטה. ובשני האנשים שרוצים את שני הדברים האלו שהם שני מנהלי הישיבה שמחליטים החלטות רוחניות כאלו ואחרות בעוד הם ..... והמבין יבין .
בוגר
20
אנני רוצה להכנס לחייך האישים אתה מדבר הרבה על הגידולים האיכותיים שהישיבה הוציאה, זה אכן נכון, וכל זה אודות להנהגה בריאה ודי למבין. אך תבדוק ביוצאי חלציך מה יצאו, ודי למבין.
מושי
19
הלך לישיבה לללמוד תורה. היום כולם חייבים להימצא במבנה שמשום מה עדיין נקרא ישיבה. למרות שלאמיתו של דבר מדובר ס"ה במחסן לזכרים חרדים. ועל מי שבראש להתאים את ההוראות והתכנים . להיות ריאלי, לא דורשים ממי שמגיע למחסן זכרים חרדי מצוי, את מה שדרשו ממי שחשקה נפשו בתורה. בטלה ורדידות היא מחויבת המציאות, ומלט
ובצדק.נ
אה גוט.
נהניתי
ער
קרית ספרי.
.
אמת........
מסכים עם מה שכתבת על הישיבות. הבועה הזו מתנפחת מיום ליום, והיא בדרך להתפוצץ בפנים. המסקנה שלך שגויה. אתה שופך את התינוק עם המים. "או הכל או כלום" זו שיטה של ילדים קטנים. איחולי שתלמד לברור טפל מעיקר וזולל מיקר.
זכר חרדי
18
עצם העובדה שמאות בחורים "מפגינים" נגד מהלך כלשהו מראה שזה לא בחור או כמה שצריכים "לעוף" אלא שינוי הגישה וההסתכלות של ראשי הישיבה...
חברונער
17
יש שוטר קהילתי גבעת מרדכי.... דברו איתו אחד החזקים בגישור
שומר חומות
16
לא יתכן שהם טועים? אני בוגר הישיבה ומעולם לא זוכר מרד כזה אולי ראשי הישיבה צריכים באמת לקחת פסק זמן. עם כל הכבוד מנין לו החלק של מי יותר גדול בעולם הבא? הוא מקורב למישהו שם? כשאין מה להגיב בצורה מושכלת מתחילים להפחיד בעולם הבא! ברור שהבחורים אינם מכבדים את ראשי הישיבה! והשאלה שראשי הישיבה צריכים לשא
יהודי פשוט
15
ולכן אף אחד לא ראוי להתערב בנושא פנימי ורגיש שכזה
מישו
14
מאד התרגשתי לקרוא את מה שכתב הרב ובאיזה זהוא מקום יש הרבה מה לייחס מקום לדברי. אבל צריך לשים לב לתופעה הזאת שקורת בישיבה פעם אחר פעם אנשים מחפשים למרוד לצאת נגד מרגישים מותקפים, בהתנהלות נכונה ומתחשבת אפשר לשפר להם את ההרגשה הזאת לא למחוק אותה ולהגיד הם לא מבינים יש פה כאב שפורץ צריך לתת לו את המקו
ישראל
13
ישיבות רבני ערים משגיחים ותלמידי חכמים עם החולצות הצבעוניות שהלכו בישיבה
חיים
12
חברון מאז ומעולם הייתה ישיבה כזו, היה מותר שם הכול, וזו -למי שלא יודע-הייתה גם דרכם של הסבא ושל הרב שמחה זיסל ברוידע, אך מה לעשות שבשנים האחרונות קם מישהו שאפילו לא למד בישיבה והחליט להפוך את חברון לאור ישראל, דבר שעמד בניגוד מוחלט לדעת הראשי ישיבות הקודמים של חברון, אז מה לעשות, כשבני הישיבה רואים
חברונער
11
אני מקווה שבספורי ירושלים שלך אתה מכיר את העובדות טוב יותר .
יי
י
פיפ צודק
10
אז למדו בליל שישי והביאו צ'ולנט, היום אוכלים צ'ולנט ואומרים שגם לומדים. אז נהגו עם רישיונות, היום גם בלי. אז הלכו צבעוני, היום טסים לחו"ל בשביל זה. אז הלכו לראות מכבי בבית, היום מכבי נמצאת בתוך החדר. אז היה יראת כבוד, היום גם אין יראת שמים. מישהו יכול להמשיך אותי בבקשה?
ללא שם
9
בס"ד הרב גליס היקר, אינך צריך להסביר. בחור ישיבה צריך להיות כנוע ולא משנה היכן הוא לומד. אין מכוני כושר, אין ישיבות ביציע בית המינים, אין מנגלים בחוצות גם סאקר וכו'. מי שהולך לישיבה, קבל על עצמו את הויתור של הנהנתנות, את קבלת המרות של ראשי הישיבה, את הנאמנות לגדולי ומרביצי התורה, ואת ההתבטלות לדעת
פנחס
לא על נובהרדוק דיברנו, דעתם שפלה........ נובהרדוק בשני מילים, לא זו הדרך אותה הנחיל לנו הסבא מסלבודקא. גדלות האדם, תהיה 'חושב' תהיה מכובד, לא שפוט של החברה או של הוראות דרקוניות מלוות באיום, המזכירות צורת ממשל של דיקטטורה מהמאה התשע עשרה.
יצ יצ
8
מי שמצדיק את הבחורים הללו הוא פשוט משוגע ורשע שמחפש הפקרות ומצפה אותה במילים בלי כיסוי של "גדלות האדם" לכן מובן שמי שיש לו פירושים כאלו מעוותים במושג "גדלות האדם" עד כדי נתינת חופש לבחורים לנהוג בלא שום גבולות של גדולי התורה, שמטיילים איפה שרוצים ומסתכלים איפה שרוצים, לכן מובן שיצא מימנו ומחבריו שופ
...
7
גליס הוא לא הבורר הנכון .הגיע הזמן שתיקחו גדול בישראל לברור .בכבוד רב .תלמיד לשעבר
בן ציון
6
תפסיקו לבלבל את השכל. שום ראש ישיבה לא מוסר נפש. העל זה כסף ופרנסה. בלי בחורים לא יהיה ישיבה לא יהיו תרומות. לא יהיה תקציבים. הראש ישיבה צריך לתת הכרת הטוב לתלמיד. בלי תלמידים שלומדים טוב אין ישיבה.
אחד שיודע
5
אי אפשר להצמיח גדולי דור מעולם הישיבות רוב הגדולי דור למדו לבד ובשיטה שלהם,כמו שזורקים אומן שאין אומנותו נקיה כך צריך לזרוק בחור שלא מגיע לסדרים או מתחצף ידוע שהחפץ חיים זרק בחור חריף על חוצפא לטבחית מפני שהי היתה אלמנה ואף הוסיף מי שעז פנים אין מקומו בישיבה.
אריה
4
יצאו שופטי בית המשפט העליון ונשיא מדינה אני ממש לא רוצה שבניי ילמדו שם
יוסף
3
הרב גליס יש לך איזה בן להכניס לחברון
חברונר
2
החופש של הבחורים, מצמיח גדולות, גם בתורה וגם בדברים אחרים. אבל זהו החופש לצמוח שהיה בחברון. יש בחורים שצריכים משמעת, ילכו לאור ישראל. מי שמנסה לשנות סדרי בראשית זו ההנהלה של הישיבה. הם לבסוף יפסידו את הגדולה של הישיבה. את המיוחדות שלה. ובכל מקרה, צדק הרב שטיינמן, לא זורקים בחור ישיבה. הוא לא.מחלל שב
victor
1
יכול להיות ששהית בישיבה כמה שנים אבל לא למדת בה מעולם הכבד ושב בביתך ואל תלמד אותנו איך הישיבה צריכה להראות ומה לעשות
בוגר
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים