כיכר השבת

עם שליח מהודו

הוכרע: אין להשתמש בשיער מהודו לפאות

גדולי הרבנים ופוסקי ההלכה התכנסו במעונו של ראב"ד הגר"מ שטרנבוך לדיון בכשרות השערות שמקורם מהודו לייצור פאות. המסקנה: אין להשתמש בשיער המגיע מהודו (חדשות)

| 58 | כיכר השבת |
בדיון אצל הראב"ד הוכרע: אין להשתמש בשיער מהודו לפאות
(באדיבות המצלם)

גדולי הרבנים ופוסקי ההלכה התכנסו אמש (רביעי) במעונו של ראב"ד 'העדה החרדית', הגר"מ שטרנבוך, בשכונת הר נוף שבירושלים, לדיון הלכתי במספר נושאים הלכתיים העומדים על הפרק, כאשר בין הנושאים עלה לדיון שאלת כשרותם של השערות שמקורם מהודו לייצור פאות.

כידוע, בהודו, ישנם בתי עבודה זרה שונים שבהם מתקיימים טקסי גילוח לעבודה זרה, ולפני ארבע עשרה שנה - בשנת תשס"ד, הוציא מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל קול קורא לאסור את הפיאות שמקורם מהודו, כשאליו הצטרפו לאחר מכן גדולי הפוסקים ובראשם מרנן הגר"ש וואזנר זצ"ל והגר"נ קרליץ שיבדלחט"א.

במהלך השנה האחרונה עלה הנושא שוב על שולחנם של הרבנים, כשהרבנים מצדדים לכאן ולכאן - מחמת חוסר בהירות על המציאות מהנעשה בהודו.

לפני קצת יותר משבועיים שיגר הגר"מ שטרנבוך שליח מיוחד להודו, בצירוף מכתב מיוחד ובו מספר שאלות ובירורים על מטרת הגילוח של רבבות ומיליוני המתגלחים במקום בשנה.

לאחר כשבועיים בהודו, חזר השליח, כשבפיו עדות מיוחדת על המציאות מהשטח. אתמול התכנסו הרבנים להכרעה הלכתית בעניין הסבוך.

הרבנים שנכחו באסיפה במעונו של הגר"מ שטרנבוך, הם הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן רב מערב בני ברק, הגאון רבי ישראל גנס ר"מ בישיבת קול תורה ורב הקהילות בשכונת בית וגן ועוד, הגאון רבי צבי וובר מרא דאתרא דשכונת נווה יעקב, הגאון רבי יצחק מרדכי הכהן רובין דיין בבית דין של הגר"נ קרליץ ומחב"ס אורחות שבת, הגאון רבי נחום אייזנשטיין והגאון רבי ישראל יצחק זילברמן רב מרכז נווה יעקב.

הרבנים ששמעו את דברי השליח המיוחד, טיכסו וחיפשו עצה איך להעמיד השגחה שתוכל לפקח מקרוב על מקור השערות שאינם מהודו ובהתאם להוראתו של מרן הגרי"ש אלישיב משנת תשס"ד.

האסיפה ננעלה מתוך החלטה כי לאור הנתונים החדשים שהתקבלו לאחר עדותו של השליח המיוחד, אין להשתמש בשער המגיע מהודו וכהוראתו הברורה של מרן הגרי"ש אלישיב, ויש לבדוק ולבחון את האפשרות האם ניתן להעמיד מערכת כשרות שתוכל לפקח מקרוב על הגזיזה.

תוכן שאסור לפספס
58 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
21
את העדות של השליח הקודם, הרב דונר, שעדותו הוכחשה לחלוטין ע"י עדים רבים ומומחים רבים.
הרשקוביץ
20
וערווה של אשה אחרת לא נקרא ערווה? מבלבל! למה בכלל לכסות?!
מנסה להבין?
אלא רק בשר הקרקפת הנראה עם השיער. כמה ראיות לזה: אשה עם קרחת חייבת לכסות הראש. מותר לאשה להוציא שיער מהכיסוי (חוץ לצמתה) ואינו נקרא ערוה. לרווקות מותר לגלות שיער.
משה
19
כל פעם שאוסרים משהו, תוך זמן קצר צץ הכשר על הפריט. ומפרנס אותנו כלנו ביחד בברכה שלמה
פרנסה טובה

הצגת כל התגובות

18
תפסיקו כבר , הרבה מאוד תלמידי חכמים גדולים מאוד פסקו שמותר!
למה לשנות?
תן שמות
חרדי יקר
הגר"ש וואזנר, דעתו הובאה ע"י בנו - הגרב"צ וואזנר שליט"א, שכתב תשובה ארוכה להתיר. הגר"נ קרליץ, שהצטרף איתו יחד במכתב שבו נאמר שאת הפאות שיובאו ישירות מהודו "ישתדלו להחליפן" ואת כלל הפאות שלא ברור מהיכן הגיעו, אפשר להשאיר. הגר"נ רוטשטיין, ראש ישיבת נזר התורה, שכתב מאמר ארוך ומקיף בענין עם פלפול וחרי
יצחקי
ואני מדברת מידיעה. זה ממש אסור
אפרת
אין לך מושג קלוש בזה....
גולן
17
הגריש"א אסר מספק, ולא בהחלט. האיסור שלו היה בנוי על כמה חידושים הלכתיים. כמעט אף אחד לא הסכים איתו, ובטח שלא הגר"ש וואזנר והגרנ"ק. בנו של הגר"ש פירסם תשובה הלכתית ארוכה, שהמסקנה שלה להתיר, הכל ע"פ דעת אביו. והגר"ש עצמו והגרנ"ק פירסמו שניהם 'קול קורא' שהפאות מהודו "ישתדלו להחליפן" ומזה תבין שפאה שלא
מיכאל טולדנו
16
הרי גם לפני עשרות שנים כשכל גדולי הפוסקים התירו השיער מהודו סבר הגהר״מ שטרנבוך שאסור. עתה כשכולם הלכו לעולמם אין דעתו מכריע.
אב
15
היה צריך לשלוח שלוחים הרבה, ולפסוק ביישוב הדעת אחרי ידיעה ברורה ומקיפה (הודו היא מדינה עצומה, ומגוונת מאוד מבחינה תרבותית).
חנן .ב.
14
אתספרו של הרב וולפא יקם שערה לדממה שבירר סוגיא זאת
יעקב
13
וחכמים התירו לה משום מואבי ולא מואבית.
דן סגל
12
לא היו שם גדולי הרבנים, אלא 7 רבני שכונות ודיין אחד. הרבה מוזמנים לא ראו לנכון להופיע. השליח גילה בורות עמוקה ולא ידע להשיב על שאלות פשוטות. אין מילה אחת נכונה בכתבה הזו.
אפרים
11
סערה בכוס יין ריבון העולמים איך אוחזים בספק עבודת אלילים וממירים אותה בספק פריצות הנשמע כדבר הזה שיכורי כח שכמותכם
אברהם אבינו
גדולי הפוסקים כבר חקרו את כל הכמרים שלהם, ועשרות עדים שחיו שם ודוברים את השפה (ולא עשו טיול של שבועיים עם מתורגמן) והסיקו להתיר את השיער ההודי. ושיער אינו פריצות בעצם כי אם כן לא היינו מתירים לפנויות ללכת בגילוי השיער. אלא הוא תלוי בהרגל, וכיום כולם התרגלו ללכת כך ואף אחד לא מתלהב מזה.
משה רבינו
10
לכסות את הראש דוקא בפאה! "לאור הכרוזים על "איסור" לאשה לצאת בפאה נכרית, והשמועה שיש נשים ובמיוחד מהספרדים שהורידו הפאה נכרית ולובשות מטפחת, יש בזה מכשול רב מאוד, דמצוי שאינה מכסה כל שערות ראשה, וכן ברשות הרבים לא מספיק מטפחת לבד, וצריכה מעיקר הדין גם רדיד, דהיינו שני כיסויים כמפורש בשו"ע, שלא להיכש
ישעיה
9
לאסור פאות מהודו? הרב אלישיב לא אמר את זה לפני 14 שנה?
דניאל
8
מהודו ועד כוש
שוקומוקו
7
איך יעלה על הדעת שניתן לכסות את הראש בפאה - שיותר יפה מהשיער הטבעי????? על מי אתם "עובדים" על בורא עולם? בוחן כליות ולב??? ועוד אתם אומרים שזה הכי צנוע יותר ממטפחת????? השתגעו על כל הראש... תרתי משמע, כנראה שהפאה עם העבודה זרה מטמטמת להם את הראש, גוונים, אורך, ביביבליס, האם המטרה היא רק לכסות את הר
איילה
השיער האמיתי. לא שהכיסוי לא יהיה יפה!!!!!
יאללה יאללה
גם בגמרא, וגם ברמב"ם, וגם בשולחן ערוך, נפסק שאסור לאשה לכסות ראשה במטפחת, והיוצאת במטפחת - צריך בעלה לגרשה, ויוצאת בלי כתובה. אלא חייבת לכסות ראשה ב"רדיד". רק אחרי שנשים פורקות עול הורידו את הרדיד מהראש, וכיסו במטפחת קטנה, כתבו הפוסקים להתיר בדיעבד. לכן מצחיק שאת קוראת למטפחת "יהודית" ומתייחסת אליה
יהונתן
המטרה היא לכסות,ותו לא. ואם את צודקת,שאסור שהכיסוי יהיה יפה-אז אל תחבשי גם מטפחות עם כל מיני קשירות מוזרות,כי זה יפה(אמנם לא לטעמי,אך הרבה חושביםות שזה יפה),אז תלבשי סמרטוט מגעיל שיכסה ותשימי לב שיהיה מכוער.בהצלחה.
יאיר
6
ורק צריך לברר עם הפיאנית שהשיער אינו מעובד. שיער שאינו מעובד, אינו מהודו. וכל העסקנים והמשועממים יכולים לפרסם מהבוקר עד הערב מה שבא להם, אף אחד כבר לא מתייחס אליהם.
חיים
5
אם באמת היו הנ"ל "גאונים" לא היו מתירים פאה נוכרית{כשמה כן היא-נוכרית}אפילו אם היא היתה מיוצרת לעיני הבד"ץ והרב שטרנבוך...בקיצור, מבלבלים את הנשים המבולבלות!!!!!!!
ינאי אזולאי
ואם רב מתיר פאות אז הוא סתם עם הארץ, אבל אם הוא אוסר אז הוא רב גאון... נכון ילד?
בנימין הכהן
4
שום פאה לא מותרת "מהודו ועד כוש", חבל על הזמן "כל כבודה בת מלך פנימה", לא ברחוב מה עוד לא ברור? אתה מוכן שאשתך תכשיל אחרים ברחובות העיר?
נוית לוי
כל צורת הלבוש היום לא מכשילה? או שאת בעד שכולן ילכו עם רעלות כמו ערביות ונוצריות? ואיפה הקטע שהגבר צריך לעבוד על שמירת העיניים? כל הנשים הולכות עם אוהלים, וזהו! לידיעתך, גדולי הפוסקים התירו את הלבוש הזה, והתורה לא אסרה לנשים להתייפות, כל עוד זה לא לבוש חריג ובולט במיוחד.
שלמה
3
לא בכל מקום שיש כסף או אינטרסים אל אנשים פרטיים מותר או אפשר לעשות חילול השם, מגיעים כמה אנשים אינטרסנטיים ומדליקים את הרבנים על שטויות שאין להם שום מקור וגורמים חילול השם נוראי ובזבוז של כספי ציבור יקר וקדוש. הנושא של פאות זה לא נושא פוליטי או ציבורי, כל אחד ילך כפי שרבו מורה לו או אנשים אחרים ילכו
אלי
2
לפקח על השער מאיפה הוא מגיע כי אחרי הודו זה עובר לאירופה ושם זה עובר עיבוד ונהיה בלונדי ויפה כמו אירופאי בדיוק. אז מה זה עוזר שאמרו שאסור לקנות בהודו הרי כולם קונים מאירופה ובטוחים שזה אירופאי כשזה בעצם הודי גם המשגיחים של שס לא יכולים לעלות על זה בחיים , יודע כי עסקתי בזה ופרשתי לאחר ההוראה של הרב
היי טעות כנסו
השיער המיוצא מהודו הוא 1500 טון. משאר הארצות מיוצא 8000 טון לפי נתוני האו"ם. גם אם השיער ההודי מיוצא ונמכר במדינה אחרת, עדיין למעלה מ6000 טון בוודאי לא הגיעו מהודו.
ירמי
1
כסף על חשבון אוכל וביגוד ילדיכם אתם סתומים ומפגרים רחמנות עליכם
אתם מטומטמים!!!
איך רווקה יכולה ללכת בפריצות כזאת איומה ונוראה, והדבר מותר על פי ההלכה?
גד
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים