כיכר השבת

הנתונים נחשפים לראשונה

מדהים: כמה שעות ביום מקדיש חרדי עובד ללימוד תורה?

תופעת החרדים העובדים שמנותקים מלימוד התורה מטרידה את הרבנים ואנשי החינוך • סקר שנערך לאחרונה ע"י מכון "אסקריא" שופך אור על התופעה וחושף את הנתונים (בארץ)

| 25 |
אברכי כולל
אברכי כולל (צילום: בעריש פילמר)

תופעת החרדים העובדים שהתנתקו מלימוד תורה מטרידה בשנים האחרונות רבנים ואנשי חינוך. חלק מבוגרי הישיבות והכוללים שנאלצו לצאת לעבוד, מתנתקים לגמרי מבית המדרש ומלימוד תורה.

מי שנותן פתרונות ומעטפת תורנית-חברתית לציבור זה היא רשת הכוללים "אחוות תורה" מיסודו של הגאון רבי דוד לייבל. בשנים האחרונות נרשמת הצטרפות מסיבית לרשת הכוללים ובתוך פחות משנתיים הארגון צמח מ-600 ל-2,500 לומדים.

הדרישה העצומה הביאה את ראשי הארגון לערוך סקר מקצועי מקיף בקרב בוגרי הישיבות מכל רחבי הארץ, על מנת לבחון את היקף התופעה ולבחון היכן ניתן לספק פתרונות לציבור זה ובאלו קשיים נתקלים אלו שהפסיקו ללמוד.

הסקר המקצועי נערך על ידי מכון הסקרים "אסקריא"' של ד"ר גדי און. הסקר בדק בין השאר את "אחוז הניתוק" מלימוד התורה בעקבות היציאה לעבודה. חשוב לציין כי הסקר התייחס למגזר הליטאי ולא סקר את המשיבים מהמגזר החסידי.

מנתוני הסקר עולה כי 8.9% מהמשיבים אינם לומדים אפילו פעם אחת בשבוע, 29.1% מהמשיבים לומדים בין שעה ל-4 שעות בשבוע. 50.6% מהמשיבים לומדים בין 5-12 שעות בשבוע ואילו 11.4% מהמשיבים לומדים 13 שעות ומעלה בשבוע.

"באמצעות הסקר ביקשנו לבחון מהו היקף תופעת הניתוק בה נער שחונך על ערכי התורה, גדל בבית תורני ובכל זאת התנתק מלימוד תורה לאחר שיצא לעבוד", אומר זלמי זוננפלד, ממנהלי "אחוות תורה".

עוד עולה מהנתונים כי בקרב האשכנזים שיצאו לעבוד ישנם 40.6% מנותקים לעומת 32.7% בקרב הספרדים, אך הבדלים אלו לא נמצאו מובהקים ובפילוח המשיבים הם נמצאים על טווח הסטייה הסטטיסטית.

באלעד לומדים יותר

נתון מעניין שעולה מפילוח הנתונים בחלוקה לפי ערים. מתברר כי בעיר 'פתוחה' יחסית כמו בית שמש יש רק מעט יותר מ-20% מנותקים למול מודיעין עילית שבה שיעור המנותקים מבין ציבור העובדים עומד על למעלה מ-60%. אלעד שנחשבת אף היא לעיר פתוחה מחזיקה בשיעור שיא של מחוברים לתורה – למעלה מ-80%.

עוד עולה מהסקר כי בעיר התורה והחסידות בני ברק, למעלה מ-40% מציבור העובדים הליטאי מגדיר עצמו כמנותק ומספר דומה קיים בביתר עילית. מנגד 35% בעיר הקודש ירושלים מגדירים עצמם כמנותקים.

תוצאות הסקר מתאימות לתחושות שעלו מן השטח בעקבות הפעילות האדירה של "אחוות תורה" בכל רחבי הארץ והדרישה לפתוח עוד ועוד סניפים.

"קורה לצערנו שיש יהודי חרדי בן תורה, שישב שנים ארוכות בכולל ולמד, אבל ברגע שיצא לעבוד, הוא כמעט לא פותח ספר ובטח שלא דף גמרא. לשם כך אנחנו בשטח", אמר הגר"ד לייבל בוועידה שנערכה לפני כשנה וחצי.

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
מי שלומד אפילו שעה ביום בדור הזה הוא נקרא צדיק:) אשריכם ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
15
גם אני אברך שנאלצתי לצאת ולעבוד לפרנסתי ואני מודע לעניין... לאברכים העובדים לפרנסתם ובפרט כאלו העובדים במשרה מלאה ישנו קושי עצום להחזיק בלימוד תורני כי מצד אחד הם התרגלו ללימודים תורניים ברמה גבוהה ובאווירה רצינית ואז להשתלב בשיעורים לפשוטי עם זה ממש קשה ומתסכל. מספיק שני טמבלים בשיעור והולך לך כל ה
14
בשבת , ובמשך היום שיעור דף היומי וכ'ו

הצגת כל התגובות

13
גם אני הייתי "מנותק" בהגדרה, כמובן שהייתי לומד פה ושם שבתות קצת וכו', אך מאז שהתחלתי בלימוד קבוע במסגרת "אחוות תורה" הלימוד קיבל חשיבות ורצינות יותר. אגב, ההגדרה להיות "מחובר ללימוד" אפי' לשעה ביום עושה המון להרגשה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
12
צריך לקחת את הסקר הזה בערבון מוגבל. שכן, מי שלא לומד כלל יאמר שהוא לומד שעה בשבוע, ומי שלומד שעה בשבוע יאמר שהוא לומד שעתיים. וכו'
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
10
"שוב לציין כי הסקר התייחס למגזר הליטאי ולא סקר את המשיבים מהמגזר החסידי". אז זה כבר לא סקר נכון. חוץ מזה: ליטאי - כן, חסידי - לא, ספרדי - בכלל לא נספר = שקוף.
9
מסגרת שמתאימה לי ואין ונטו בגלל זה אני לא לומד מאד הייתי שמח למצוא מסגרת לפחות לחצי שעה ביום הניסיונות העלו קש והיום אני לומד הקושי שעה בשבוע ... לצערי הרב.
יש עוד כמה ...
יש מסגרת נהדרת באחוות תורה (מנסיון),תחפש באיזור מגוריך ישנם מגוון של סוגים וסגנונות שונים של כוללים באחוות תורה ,בטוח שאחד מהם ימצא חן בעיניך,בהצלחה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כשאני יצאתי לעבוד נתקלתי בבעייה זו, לשמחתי הרבה נפתחה מסגרת של אחוות תורה בעיר מגוריי ואני נהנה מאד הן משעות הלימוד היקרות והן מהחברה המקסימה שיש בכולל
ד בבית המדרש עם איזה חבר?
צריכים למצוא פתרון אמיתי
יש הרבה מסגרות "יגעת ומצאת תאמין" תחפש תמצא
8
אפשרות בסוף היום לשבת וללמוד לעומק וחפירות של פילפול וכו' נוכן עיין יעקב ואגדות כן .
7
לימוד בעיון בחברותא לפי מראי מקומות ואח"כ שיעור כללי , פעם בחודש כרגע ,השיעורים מגדולי ראשי הישיבות ר דוב דיסקין,ר' ברוך ויסבקר , ר חיים פיינשטיין ועוד הלימוד מתקיים בבית הכנסת ברחוב שד' ירושלים .(כן יש גם קפה)
6
עצוב לשמוע שהבחורים הנהדרים הללו מבלים את זמנם לריק היה עדיף שהיו נשארים בישיבה אפילו אם הך היו סתם מסתובבים חסרי מעש, מפריעים לחבריהם, יוצאים לעשן כך היה שמץ של סיכוי שאחוז קטן מהם יחזור לדרך הישר, אם כי סביר יותר שאחוז יותר גדול מאלו שעדיין שם היה מעתיק מהם הרגלים רעים... הרי מה עדיף, שיעבדו וישלנ
5
היום בשש וחצי יש כנס במיוחד לנושא הזה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
4
דר' גדי און הנכבד, ממכון "אסקריא" הנכבד, אחרי הסקר ה"מאלף והחשוב", כעת לך תבדוק, כמה שעות ביום לומד אברך שלא עובד מה שנקרא "תורתו אומנתו"? וד"ל! תודה למערכת המכובדת!
3
היייתי לומד בישיבה 12 שעות יום יום על פי רוב. ואח"כ שהתחתנתי הייתי בכולל ולמדתי קרוב ל8 שעות ביום. אבל שאתה יוצא לעבוד לפרנסה וצריך לעשות משמרות 8 או יותר שעות היום שלך נגמר לפני שהוא מתחיל. ובישיבה מחנכים להכל אבל לא לחיים האמיתים. רק לחיים של כולל וקשה היה לי מאוד לשלב יותר מכמה שעות בשבוע. במציאו
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
1
לא הוגן שבאים אלי בטענות ... נאלצתי לצאת לעבוד , ואין את הכוחות בערב לשבת ללמוד , ולכן הלימוד שלי מסתכם ב 5 שעות שבועיות , וגם אז זה לא אותו לימוד שבאים רעננים בבוקר ללמוד , זה לימוד ערב אחרי יום עבודה מתיש .
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים