כיכר השבת

גדולתה של הקיצוניות // דוד רזונטל

ה"מקובלות" של רעיון לא מהווה בשום צורה הוכחה לנכונותו או למוסריותו. רוב ואף קונצנזוס יכול להחזיק ברעיונות שגויים, רעים, אכזריים או טיפשיים. אילו רוב מוכיח נכונות, אזי הנצרות היא הדת הנכונה והעולם בכלל הוא שטוח (טורים)

| 25 | כיכר השבת |
קיצונים מפגינים נגד ישראל
קיצונים מפגינים נגד ישראל (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הקיצוניות עומדת היום אצל עמוד הקלון בשיח הפופולארי, היא מוצגת כסיבה לכל פגע חברתי. הנאשמים הם תמיד הקיצוניים או הקיצוניות. וכידוע, נאשם תמיד אשם. קיצונים פגעו, קיצוניים אמרו, קיצוניים הפגינו, ואוטומטית כל אלה מקוטלגים שלא לחיוב. דתיים קיצוניים, שמאלנים קיצוניים, ימנים קיצוניים, לאומנים קיצוניים, כולם נדרשים לגנאי. המתינות לעומתה משתמעת כדרך הישר, המתונים הם הרציניים ועמדותיהם ראיונות למשקל. וזה, גבירותי ורבותי, טעות.

אין יתרון מובנה במתינות, ואין בעיה מובנית בקיצוניות. לא זו אף זו, שלא תטעו לומר שהקיצוניות והמתינות הן שוות משקל – אלא המתינות נחותה מן הקיצוניות.

ראשית, קיצוניות מהי? דעה קיצונית היא דעה אשר שונה מן הדעה המקובלת. ה"מקובלות" של רעיון לא מהווה בשום צורה הוכחה לנכונותו או למוסריותו. רוב ואף קונצנזוס יכול להחזיק ברעיונות שגויים, רעים, אכזריים או טיפשיים. אילו רוב מוכיח נכונות, אזי הנצרות היא הדת הנכונה (מספרית, זו הדת הנפוצה ביותר בעולם), והעולם בכלל הוא שטוח (רוב האנושות כך חשבה בעבר). לאורך ההיסטוריה הרבה מאד טעויות היו פופולאריות לאורך זמן, והרבה מעשי זוועה היו מקובלים.

בשטחיותם, מניחים הבריות כי פופולאריות של רעיון, יש בה כדי להוכיח כי אינו שגוי. והנחת יסוד זו חסרת יסוד. פופולאריות איננה ראיה לכלום. העוילם אכן יכול להיות גוילם (כמובן, לא בהכרח). אנשים מתרשמים ממראה עיניים, ובמראה עיניים העולם הרי הוא שטוח. העובדה שהרבה אנשים מקבלים את אותו רושם שגוי, לא הופכת אותו ל-לא שגוי.

עובדה שחשוב לדעת – ביטוי של רעיונות לא מקובלים, זה מעשה שאיננו מתגמל חברתית, בלשון המעטה. אנשים אשר יש להם דעות שונות, ובמיוחד שונות באופן מהותי, יעדיפו לרוב שלא להביע אותן אלא "להחזיק בבטן". אנשים יצביעו לביבי או לש"ס, אך לא יספרו בעבודה על ההצבעה שלהם. אנשים יביעו בנינוחות דעות אשר קל יהיה לגייס הסכמה להן מהסביבה, או לפחות הן לא חריגות בצורה משמעותית. בני אדם הם נורמטיביים מטבעם, והבעת דעה חריגה, ובמיוחד עם חריגה באופן קיצוני, דורשת אומץ או מוטיבציה מיוחדת או יכולת לשכנוע אשר תוביל גם אחרים לאמץ דעה זו ולהופכה לנורמה. לרוב, מדובר על שילוב כלשהו של שלושתם.

לרוב בני האדם הנורמטיביים יש תפיסות, מחשבות ועמדות כבושות, אשר אינם נותנים להן פומביות, כיון שהם מעדיפים לתחזק תדמית "מתונה" אשר מקובלת על הסביבה. המתינות, איננה אלא אחת מן השתיים – פשרה או חוסר הכרעה אינטלקטואלית בין רעיונות מנוגדים (מפלגת מרכז סטייל, אני לא קיצוני לאף צד). או לחילופין, כבישת דעה אמתית והצגת עמדות "פושרות" כלפי חוץ.

כיון שהנורמה המצויה אין בה כדי לתקף את התפיסות המקובלות כנכונות או כמוסריות, כמוסבר, כאשר אדם מזהה אמת או מוסר ברעיון "קיצוני" ובלתי מקובל בעליל, יש ערך רב לחברה ולאנושות שיפיץ רעיון זה ברבים. רק דמיינו איפה הייתה האנושות היום אילולי האנשים שערערו על הרעיונות ה"מתונים" והמקובלים, איפה היינו אילולי משה רבינו בקיצוניות רדיקלית ביקע את פרדיגמת הבצלים והשומים של העבדות, איפה היינו אילולי גלילאו התעקש על נוע תנוע, איפה היינו אילולי החזון איש והעגלה הריקה, אילולי איינשטיין המרחב והזמן, ואילולי כמעט כל המנהיגים הגדולים, ההוגים והמדענים, אשר התעקשו על האמת שלהם. רק דמיינו מה היה אילו היו נכנעים לדחף לנורמטיביות עם הסביבה.

ברוב המקרים, הרעיונות הקיצוניים המובעים אינם קפריזיים. נהפוך הוא, כדי להביע הרעיון וגם להיחשב נורמטיבי, הקיצוניים יחשבו פעמיים ויותר על עמדתם וינמקו אותה בצורה איכותית יותר ועמקנית יותר מרוב מוחלט של האנשים. הם ינסו להאיר את עיני כולם שהעולם איננו שטוח, למרות שהוא נראה כזה.

ישנו זיהוי שגוי שאנשים מזהים בקיצוניות את הרודנות, נאצים, היטלר, הוא אכן היה קיצוני ותוצאות קיצוניותו ידועות. את זה יש לשים על המאזניים מול שתי עובדות פשוטות:

1. כפי שקיצוניות יכולה גם להרע, כך גם המתינות. הרבה רוע נעשה במסגרת ה"מתינות" המקובלת. הרבה מעשי עוולה היו בגדר נורמה בעבר. כך שאין בקיצוניות יותר רוע מאשר בנורמטיביות. 2. קיצוניים (כאמור) רבים היו שהביאו לקדמה ולהתפתחות.

לכן, בגלל החשיבות שיש לחברה בהתפתחות רעיונות והתקדמות מדעית, בגלל איכות הטיעון אשר הקיצוניות באופן כמעט אינהרנטי נושאת בקרבה, לא רק שאסור לפסול דעות קיצוניות רק בגלל קיטלוגן כ"קיצוניות", אלא יש לתת לדעות קיצוניות משקל גדול יותר מאשר דעות "מתונות".

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
לאור התחזקות משמעותית בקרב הפלג הירושלמי הקיצוני, כאשר קהלים רבים מצטרפים לשורותיהם, ובפרט עכשיו לאחר קבלת פני 63 אסירי עולם התורה, שבה השתתפו רבבות רבבות מעמך בית ישראל מכל החוגים והעדות, מתברר שה'חרם' קרס, ויש לשנות כיוון....
שלמה
בסקר האחרון מקבל יהדות התורה רק 5 מנדטים, חייבים להתעורר שם!!
דוד
אם יצטרפו עוד ציבורים לפלג הירושלמי הציבור יקיא אותם מתןכם ואז יהדות התורה לא תיכנס לכנסת -יקצצו בתמיכות לישיבות .הישיבות יתרוקנו ויתוספו חיילים נוספים לצה"ל .-הצבא משוע לכח אדם .
משה
15
"ראשית, קיצוניות מהי? דעה קיצונית היא דעה אשר שונה מן הדעה המקובלת." הכותב, ככל הנראה בעל מנת משכל שאינה גבוהה במיוחד, מבסס את מאמרו על ההגדרה השגויה הזו. מאמר כזה, שביסודו מונחת שגיאה כה קריטית, אינו עומד בסטנדרטים בסיסיים ולא אמור להתפרסם בשום מקום שמכבד את עצמו.
מישהו
14
כתבה מטופשת. מספיק להביט לכל צד ופינה ולראות שקיצוניות יוצרת כאוס. מפה דאעש ומפה מטומטם שיורק על ילדות לא "צנועות" אז תעשה לי טובה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ח
ממש לא. קצת עדינות ידידך
א

הצגת כל התגובות

13
להם האמת והלא יכרע והאיתנות של הדעות הקיצוניות בניגוד לדעות של הליבראלים שנתמכות על מה כולם עושים או אוחזים ומה נוח ומושך ולא על "מהי האמת עד הסוף"
אמת
12
ר' דויד'ל פרנקל מביא בספרו שפעם אחת שיבח החזו"א את אחד מגדולי האדמורי"ם שלפני מאה שנה שהיה קנאי חריף. שאלו ר' דוד פרנקל, הרי היה צדיק אדמו"ר אחר שעלה עליו בקיצוניותו אז למה הרב משבח דווקא את האדמו"ר הנ"ל? ענה לו החזו"א. מה הדמיון בכלל, האדמו"ר הזה ידע מתי כן... ומתי לא... ובלי שיודעים את זה לא שווה
שאול
11
קצת פופולארית... בלי לגעת אף בקצה המזלג לגופו של ענין, ואח״כ הוא עוד מטיף נגד שטחיות... הקיצוניות הרצויה היא כאשר היא מחושבת על כל השיקולים אף שמחוץ לענין הנידון. הקיצוניות הפסולה, הדוחה, המחללת שם שמים היא זו המתחשבת רק בנידון הבוער עצמו, בוער באמת ככל שיהיה, בהתעלם לגמרי מכל שאר הערכים ושיקולי הד
יעקב
אבל לא נראה שאתה סותר את שדבריו בזה שאתה אומר שיש קציניות טובה, ויש להפך, חברך..
א
10
דגלנו על דברי החזו"א באיגרות שאנו מחנכים את בנינו לקצוניות שהרי עד כמה שאפשר ברוחניות ללכת הלאה, מוכרחים לעשות כך וא"א להתפשר על קוצו של יוד, ומוכרחים ללכת עד לקצה. כמה קל, כמה פשוט, כמה ברור. אבל רק למי שהתחנך בעולם הישיבות הק'.
משה
9
חולק על הרמבם שאומר מפורש שקיצוני זה לא טוב אלא שביל הזהב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ח
והגיון בריא, הרמבם הזה כלל לא נכנס לפה
י
8
רק דעת תורה תקבע
על פי ה' יסעו
7
כתבה שטחית לטעמי.בעולם בו אנחנו חיים היום יש מקום לעמדות קיצוניות כל עוד אלו הנושאים אותן לא מקדשים מלחמה ודורסים ערכים אחרים חשובים. כשקיצוניות מובילה לפאנטיות כזו החברה לא אמורה להשלים עם זה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
6
באמת כתבה מיוחדת!!!
אבי
5
יעקב אבינו קילל את בניו על מעשה שכם, על אף שהלב נוטה דווקא אליהם ובעיקר את תשובתם הכואבת לאביהם - הכזונה יעשה את אחותנו?! קיצוניות אינה נוגעת לרוב ומיעוט. ההיסטוריה מחאה בהמונים שאחזו בדיעות קיצוניות ופעלו בהתאם. לדוגמא מרחץ הדמים אחרי המהפיכה הצרפתית. לדוגמא המהפיכה הבולשביקית. למשל מאו צה טונג וה
יהודי
4
כל מה שאמרת הוא נכון ואפילו מדויק אלא שהוא ידוע ומפורסם לכל בר דעת . ולמי שדבר זה לא ידוע לו אז הוא לא בר דעת וממילא דברים אלו לא ישפיעו עליו בכי הוא זה . ללא דוגמאות מעשיות -אופרטיביות . כי הרי אפשר לקחת את דבריך לכל כיוון אפשרי ולא נתת אמת מידה להבחין מי ומה הוא קיצוני . וא"ת שאין כזו אמת מידה
רוזנטל והכלבים
3
הרעיון שהבאת הוא נכון. השאלה היא האם זה אומר הקיצונים בכל מקום יש להם יתרון שאינם מקובעים מחשבתית? שהם הדעה החושבת מול כל הרוב הדומם? זה יכול להיות נכון איפוא שהקיצוניות היא מחשבתית. כלומר מקצת אנשים החושבת אחרת מהרוב. אבל זה בהחלט לא נכון עם קיצוניות אלימה פיזית או אפילו רק מילולית. משום שאלימות הי
ישראל ישראלי
הוא רק דיוק מהתמונה, אבל הערה אולי יש בזה, אם כי אני לא ראיתי את זה בתמונה. בברכה פסח כשר ושמח
א
2
סוף סוף אחד שפוי בסדום ועמורה !!
חכם מה הוא אומר
1
הכותב מפגין בורות מביכה. עד היום אין הגדרה מקובלת ל"קיצוניות" במדעי החברה בכלל, ובמדע המדינה בפרט. זה אחד המושגים החמקמקים והקשים ביותר להגדרה. אבל ה"הגדרה" של הכותב טפשית במיוחד. וכי דעה "מקובלת" אינה יכולה להיות "קיצונית"? וזאת מנה ליה? גם היתר אינו טוב יותר. טור מביך בטפשותו, רדידותו ובורותו.
עזרא
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים