כיכר השבת

בהשגחת הבג"ץ

בג"צ: "מהדרין, מה זה נרות חנוכה"?

זה מה שמטריד את שלושת שופטי בג"צ, שדנו היום בקווי המהדרין ובהחלטת שר התחבורה, ישראל כץ, בנושא. "נציין כי השם ´מהדרין´ אינו נראה לנו הולם, שהרי אין מדובר בנרות חנוכה או בכשרות בשר", הם כותבים ודורשים להקפיא בינתיים את הקווים עד לקבלת החלטה (בארץ)

| 9 | כיכר השבת |
איך תרצו את האוטובוס שלכם?
איך תרצו את האוטובוס שלכם? (פלאש 90)

שופטי בג"צ הורו היום לשר התחבורה, ישראל כץ, להסביר בתוך חודשיים יום מדוע לא יישם את המלצות הוועדה לבחינת התחבורה הציבורית בחברה החרדית שקבעה כי קווי המהדרין מפלים נשים, ולכן יש לבטל אותם.

השופטים אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן ויורם דנציגר הורו לשר ישראל כץ להסביר האם ניתן להפעיל קווי תחבורה יחודיים באמצעות חברות פרטיות, משום שמבחינתם השמה של קווי המהדרין בחברות ציבוריות לא מתקבלת על הדעת.

"המכלול הציב בפנינו דילמה קשה", כתבו השופטים בהחלטתם.

בכל מקרה, כותבים שופטי בג"צ, אי אפשר להקים קווים כאלה ללא פיקוח. "נציין כי השם 'מהדרין' אינו נראה לנו הולם, שהרי אין מדובר בנרות חנוכה או בכשרות בשר או באתרוג, וכנראה – כעולה ממקרים שהובאו לפנינו – לא בהכרח כל המהדר בצניעות גם מהדר בכבוד הבריות.

"מכל מקום מאז החלו קווים אלה לא הופקו לקחים ולא נקבעו נהלים, והדברים נעשו באופן חופשי, ללא פיקוח הרשויות באשר ליישומם של ערכי השוויון. התוצאה היתה פגיעות עלבון לא מעטות בנשים שביקשו לשבת במקומות המיועדים לגברים לפי חלוקת האוטובוס, כעולה מן התצהירים שצורפו לעתירה".

לפני שבועות אחדים, הפתיעה השר ישראל כץ כשהודיע בתשובה לשאלת המדינה, כי משרד התחבורה יאפשר את ההפרדה הקיימת בקווי המהדרין.

השר אמר את הדברים בתשובה לעתירה שהגישו ארגוני זכויות האדם בשיתוף עם התנועה הרפורמית שדרשו לאסור הפרדה באוטובוסים בין גברים לנשים.

בכך הצטרף השר לעמדת עסקני וועדת המהדרין שדרשו לאפשר את ההפרדה בקווי המהדרין ברחבי הארץ.

עסקני ועדת המהדרין שנכחו בדיון, ברכו על ההחלטה.

תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
8
כל הכבוד לבג"ץ, שישים במקומם את הסוטים שמגלים אובססייה לצניעות למהדרין, ושופכים את דמם של אחרים בעבירות למהדרין, "קווי ההלבנת פנים והאלימות" בשם אלוקים שיפסקו, אחד מעשרת הדיברות לא תישא שם השם לשווא , אסור להכות את השני עבור סטייה וגם אם היא נראית לך הידור, נא להדר בנרות חנוכה ובאתרוגים, לא ע
ירקוני
7
ישר כח לשופטי בג"ץ שגילו בהחלטתם רגש יהודי אמיתי, ונקווה שימשיכו במלחמתם נגד כת הצבועים מחריבי היהדות... תזכורת: הפרדה באוטובוס "כבוד" לאישה... אשה קשישה (אמא שלי) שנאלצת לעלות ובהרבה פעמים גם לעמוד בחלק האחורי של האוטובוס בעוד החצי של הגברים פנוי - כבוד לאישה! אשה הרה שנאלצת לשבת במושב
אדום
6
שו"ת יחווה דעת חלק ג סימן עא וכמו כן נכון מאוד לקום מפני אשה שנמצאת בהריון, כשאין לה מקום לשבת באוטובוס, שיש בזה גם כן מצות גמילות חסדים. ובפרט אם בן תורה הוא, שראוי לו לקיים דברי חז"ל במסכת יומא (דף פו ע"א) על הפסוק ואהבת את ה' אלהיך, שיהיה שם שמים מתאהב על ידך, שבזמן שאדם קורא ושונה ונוהג כבוד
חסיד שפוי

הצגת כל התגובות

5
כאילו שאישה חרדית תישב לי גבר חרדי? כאילו שגבר חרדי ידבר אם אישה חרדית באוטובוס. לא צרכים קווי מהדרין בממקומות שיש שם רק חרדים
דני
4
שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק ב סימן יד כן ליכא איסור מהאי טעמא גם לישב אצל אשה כשליכא מקום אחר דג"כ אין זה דרך תאוה וחבה. שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק ב סימן יד אבל אם יודע שהוא יבוא לידי הרהור יש לו למנוע מללכת אז אם אין נחוץ לו, ואם מוכרח לילך אז ג"כ לעבודתו אין לאסור לו אף בכה"ג, ויתחזק
חסיד שפוי
3
פסק הדין ארוךומקיף שורה אחת שבו מתייחסת לכותרת. לגיטימי להגיד שזה מה שמעסיק את השופטים איננו נכון
דוד
2
גם מי שקונה אתרוג מהודר,לא בהכרח שמהדר בכבוד הבריות. אז מה ? לכן לא ניתן לכתוב בפלקט חוצות שהאתרוגים נועדו רק למהדרין ?
צביקה
1
הרה"ג יצחק יוסף שליט"א, בנו של הגר"ע יוסף, הסביר בשיחה ל"אור עליון" את דעת אביו הגר"ע יוסף, בנושא קווי המהדרין: "מצד הדין אין חיוב לקיים הפרדה באוטובוס. כשהיינו צעירים ונסענו באוטובוס, כשהיו מתיישבות לידינו נשים, היינו מצטנפים לצד וזהו. ואם הייתה אישה לבושה יותר מדאי בפריצות, היינו אומרים: "סליחה
חיים כהן
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים