כיכר השבת

דיני נפשות: העפת תלמידי ישיבה - הודאה בכישלון

הרחקה של תלמיד היא למעשה הודאה בכישלון של הישיבה, וזו יכולה להיעשות רק כשכלו כל הקיצים. חז"ל שיבחו את התנאים שלקחו על עצמם לחנך את עוברי העבירות החמורות ביותר, וברור שחוסר יכולת ללכת בדרכם איננה דבר הראוי לפרסום (חרדים)

| 49 | כיכר השבת |
כותב השורות
כותב השורות (צילום: יובל אצילי)

בכל שנה נוטשים את עולם הישיבות החרדי אלפי נערים, חלקם מרצון וחלקם מאונס, חלקם בישיבה קטנה וחלקם בישיבה גדולה.

נטישת הישיבה בכל גיל ובכל מצב, כרוכה בסכנות רוחניות וגשמיות. היא באה לידי ביטוי באופנים שונים, והיא ברוב המקרים בבחינת פיקוח נפש.

ניתן להאריך בסיבות לתופעה זו, בדרכים שמנסים להתמודד אתה, וברעיונות שונים לצמצומה, אולם אני מבקש להתייחס כאן רק לשיקולי ההרחקה של הישיבות.

לצערי הרב, לא ידוע לי על נתונים או מחקרים על היקף התופעה של הרחקה, על שכיחותה ועל סיבותיה, אולם למיטב ידיעתי מדובר בהחלט בתופעה משמעותית שלא מספיק נותנים עליה את הדעת.

סוגיית הקבלה למוסדות החינוך החרדים נידונה רבות לאורך השנים, אולם חובה לדעתי להבדיל באופן מובהק בין שאלת הקבלה לשאלת ההרחקה.

בשיקולי קבלה של תלמידים ניתן אולי להבין שיקולים שונים כדוגמת משפחתו של המועמד, כישרונותיו, יכולותיו, התאמתו ועוד כיו"ב, אולם לאחר שהנער התקבל כתלמיד מן המניין, האחריות של המוסד עליו היא מלאה ואין בכל אלו לפטור את המוסד החינוכי מהאחריות לתלמיד.

הרחקת תלמיד מהישיבה אפשרית רק כשהישארותו בה מסכנת תלמידים אחרים מבחינה רוחנית והתנהגותית, וכל שיקול אחר הוא פסול בתכלית. אפשרות נוספת היא שכנוע של התלמיד לעבור לישיבה אחרת, כשיש סיבות להניח שהמעבר ייטיב אתו מפני שמקום אחר יתאים יותר לצרכיו מבחינה לימודית וחינוכית.

הרחקת תלמיד איננה יכולה להוות בשום פנים ואופן אמצעי ענישה, על אף מעשה שאינו ראוי. לענישה יש לנקוט באמצעים שונים כדוגמת נזיפה, זימון הורים, שלילת זכות כלשהי, הרחקה זמנית ועוד כיו"ב, אבל בשום פנים ואופן לא תיתכן הרחקה לצמיתות כצעד ענישה.

המינוחים הרווחים להרחקה כמו "זריקה" או "העפה" מבטאים לדעתי זילות של המהלך, נערים אינם פסולת שנזרקת ואינם בעלי כנף המסוגלים לפרוש כנפיים ולעוף.

הדעה המובעת בדיונים רבים, שהישיבה רשאית לשקול הרחקת תלמיד בשל פגיעה בשמה הטוב ו/או בשל מעשה טיפשי של התלמיד ו/או בשל אי התאמה של התלמיד לרמה הלימודית או הרוחנית, גם כשהוא איננו גורם לפגיעה בתלמידים אחרים, היא גישה אנטי-חינוכית שמקורה בעולם הכלכלי.

הרחקה של תלמיד היא למעשה הודאה בכישלון של הישיבה, וזו יכולה להיעשות רק כשכלו כל הקיצים. חז"ל (בבא מציעא פה,א) שיבחו את התנאים שלקחו על עצמם לחנך את עוברי העבירות החמורות ביותר, וברור שחוסר יכולת ללכת בדרכם איננה דבר הראוי לפרסום.

גם אני נאלצתי לא אחת להיפרד מתלמידים לאחר שהתברר בוודאות שנוכחותם פוגעת בתלמידים אחרים, אולם תמיד אני עושה כל שביכולתי למצוא לו מקום מתאים, ובכל אופן אינני רואה בצעד זה צעד ענישתי והדבר נעשה מתוך כאב ואכפתיות גדולה.

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
28
בכל ישיבה רגילה היום לפני שמעיפים בחור (או נאלצים בצער רב להיפרד ממנו, כלשונך) מסדרים לו קודם ישיבה חילופית.
27
אולי לאסור לשלוח ילדים ותלמידים לישיבות שמגידי שיעור או מחנכים לא יועים לחנך להקים וועדת למחנכים כל מי שרוצה ליהיות מגוד שיעור או מחנך בישיבה צריך לקבל אישור
26
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)

הצגת כל התגובות

25
צודק לגמרי,רק חבל שהממסד יוצא נגדך... אבל אל דאגה,תלך עם האמת שלך וה' יהיה בעזרך!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
24
אתה בצלאל כהן זרקת בחורים שלא הזיקו ולא יכלו להזיק לאף אחד באופן שרירותי ואכזרי לרחוב. אל תטיף מוסר לאחרים לפני שתתקן את עצמך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בכל הפעמים שהרחקתי תלמיד מהישיבה (ולא מדובר במקרים רבים), עשיתי זאת לאחר שהתייעצתי עם אנשי צוות נוספים והגענו למקנה שהוא פוגע בתלמידים אחרים. ברור שיתכן שטעינו ואנו מצטערים מאוד על כך, אבל מכאן ועד לטעון שהדבר נעשה "באופן שרירותי ואכזרי" הדרך רחוקה.
בעשב שוטה שיכול להזיק, מובן שבוחרים בצרה קטנה יותר..
לפעמים באמת אין ברירה וצריך לזרוק בחור מהישיבה. אבל מדוע לקרוא לו "עשב שוטה"?
הכוונה היתה לבחורים שלא מתאימים למסגרת ישיבתית מסיבות שציינתי באחת התגובות פה.. טעיתי בהגדרה הביטויית, אלה לא עשבים שוטים אלא כבשות שחורות.. שאולי עוד אפשר להופכן ללבנות, עם הגישה הנכונה..
23
חברים יקרים לצערי הגדול אין היום מחנכים עם לב ענק אוי לאותם הרבנים שמסלקים בחור מן הישיבה אני בטוח אם כל מחנך היה מרגיש שכל תלמיד היה בנו....הוא היה מנסה את כל הדרכים והשיטות וסבלנות עד אין ספור והיה לו כל מיני סיבות להשאירו והוא ייתן את הדין על כך ...אפשר ללמוד מהרב הצדיק הרב שטיינמן אשא היה איש חי
22
הם מפוקפקים.. והאמת העצובה שמאחוריהם עומד אלמנט ההפחדה והטירור.. שמחזיק את המסגרות.. רב הדומה למלאך ה' לא פונה לשכאלה
21
במקום לזרוק את מי שצריך לזרוק מהישיבה, אפשר להקים מוסד כמו של הכותב, ומימלא הוא מחוץ לישיבה.
20
אין כמעט ישיבות היום שאכפת להם מההצלחה של הבחורים יותר ממה שאכפת להם מהשם שלהם, ולמעשה להעיף בחור זה רווחי מאד בשביל הישיבה, זה נותן להם שם ש"מחזקים את המקום" זה גורם לשאר הבחורים לפחד מעונש דומה וממילא לציית להם מפחד, וכמובן הם גם מתפטרים מבחור שמוריד להם את השם, חלק מגדולי ראשי הישיבות התבטאו "לא
19
תמיד השיקול לקרב צריך להיות חזק יותר - כמו יד ימין וכשאין ברירה - יש גם את יד שמאל - לדחות. מצווה גדולה לשמוע בכל הנושא הזה לדברי הרב שטיינמן זצ"ל , והוא גם הגדיר את הגבולות. והלוואי שלא יהיו טעויות רח"ל - זה דברים הנוגעים בנפשות הבחורים ובעתידם .
18
הם חתמו על תנאי קבלה . אם לא מתאים להם שלא יכנסו לישיבה הזו .... למרות שגם אני בעד לרשיון אבל אם אתה יודע שלא תעמוד בתנאים של המוסד למה ההעוגמת נפש??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
17
אשמח אם אני לא צודק.. לעניות דעתי יש שתי אפשרויות לגבי התופעה.. א. ההורים לא הקדישו מספיק תשומת לב לחיי הילד בעודו קטן ובהמשך, לסביבתו, מה הוא רואה ושומע ולכוון אותו לכיוון הנכון. ב. טבע הילד לא מאפשרת להורים לכוון אותו, ולזה לדעתי יכולות להיות עוד כמה סיבות כגון היפראקטיביות מופרזת, עקשנות, גורמים
16
יישר כח! בסופו של דבר השאלה היא למה הוקם המוסד? אם המטרה היתה בשביל כבוד הרי שמי שמבזה את הישיבה אחת דתו... ואם המטרה היא לחנך וללמד תורה, אזי הכל נראה אחרת... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
15
אז מה יש לך להציע יותר מכל הישיבות האחרות?? שאתה ישיבת רווחה שקןלט את כל הפסולת? (אפשר לחשוב שאתה לא העפת בחורים...) בכל ישיבה יש פחות או יותר כללים ברורים ומי שלא שומר אותם עוזב או שמעזיבים אותו, כמו שבתואר יש כאלה שנושרים...
14
אני מכיר שלושה בחורים ששקלו להרחיקם מהישיבה של הרב בצלאל, ונדהמתי לראות שלמרות שהמקרים הצדיקו לחלוטין את ההרחקה של אותם בחורים (הבחורים הודו בכך), בכל זאת ניתנה להם האפשרות להוכיח את עצמם שוב במסגרת הישיבה. לאחר זמן, אחד מהם עזב מרצון מתוך הבנה וכבוד לישיבה, לבחור השני הרב בצלאל סיד ישיבה שמתאימה לו
13
עשו אחרי שיקול דעת? מי קבע ששיקול דעתך התייעץ וחשב ובדק ושיקול דעתם לא??? להם יש רף אחר, גבולות אחרים משלך, מי אמר שאתה צודק מהם??? אולי גם להם כואב? דיברת איתם? אולי הם מנסים לפעול עבורם במקומות אחרים? אולי הם ראו שהתלמידים פגעו? מי גילה לך את כל הרזים האלו? חקרת? אולי זו הודעת בכישלון אייש שלך "לז
אני לא כתבתי שישיבות אחרות לא שוקלות מספיק את המהלך, ואני מקווה מאוד שהצדק אתך ושבמרבית המקרים הדבר אכן נעשה. הדברים שלי מתייחסים לשני מקרים שפורסמו לאחרונה ברבים, וברור שהם אינם עונים לקריטריונים שהזכרתי, וכן לתגובות שקראתי בנוגע לאותם מקרים. בכל המאמר שלי, לא טענתי שהישיבות אינן פועלות כהוגן. מומ
12
ועל אותו משקל אם לא מקבלים ילדי בוגרי פונוביז ומיר וקול תורה וחברון. זו גם כן הודאה בכישלון. שהרי הדבר מראה שלא חינכנו את האנשים כפי שצריך. והדברים אמורים לגבי ילדי הספרדים וכן לילדי החרדים החדשים
11
כל כך הרבה בחורים עפים מהישיבה והרבה מהם עפים על שטויות או שפשוט לחינם ממש כך פשוט היום "הרבנים" של היום אין להם כח לעזור לתלמידים מחפשים חיים קלים מי שיש קצת בעיה הם לא יטפלו בבעיה פשוט יעיפו תתלמיד ורוב הראשי ישיבות מחפשים כסף וכבוד ולא באמת מעניין אותם התלמידים כמו למשל ישיבת "אור לציון" בירושלים
10
שבדורות הקודמים היו הישיבות מקומות ללימוד תורה, ומי שלא רצה ללמוד תורה או שלא התאים לישיבה - לא הגיע אליה, וממילא לא היה צורך להעיף אף בחור. ובדורות הללו כל הצעירים החרדים נשלחים לישיבה, ובהם בטלנים רבים, שבאבניקים וכסילים. ומה עושים בישיבה אותם בטלנים, שבאבניקים וכסילים? מקצתם ילמדו תורה ויצאו אבר
למסגר לגזור ולשמור אני כבר שמרתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זריקה העפה והדומים להם הם מהרפורטואר של הפאבים ומועדוני הלילה. ראש ישיבה שזורק תלמיד מרגע לרגע אינו איש רוח הרועה צאן ישראל אלא קצב גס רוח ורע לב.
פעם לא כולם היו לומדים מי שלמד היה צריך לשמור אותו חזק בפנים היום שהמצב האוטומטי שכולם הולכים לישיבות צריך לבחור את המיטב ודו''ק
9
די עם פדגוגיה בגרוש. מילא בצלאל כהן היה מוכיח את המנדט שלקח על עצמו, עד עכשיו התוצאות לא מזהירות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מעניין מאוד לדעת איך אתה מודד הצלחות. ברוך ה' יש לנו בוגרים שמקדשים שם שמים בכל מקום בו הם נמצאים, והם והוריהם מודים לישיבה על כך. גם תלמידי הישיבה נמצאים ברוך ה' על דרך המלך, במידות טובות ויראת שמים, בלימוד תורה ובכל תחומי הדעת. תבדוק שוב את המקורות שלך.
8
אותו מהישיבה.הרב מצדיק את דרכו .ואין אל מי לדבר. . בני בן 16 ילד חכם ונבון, לב טוב והאוהב. רוחני מאד.ביום חשוך קרא לא הרב והודיע לו אין מקןם לך בישיבה,.ככה בלי אפילו להתקשר אלי. בני לא מעשן, לא שותה, לא הולך לשום מקום שאסור, ילד שחי בקיהילה קטנה בטקסס. בני ביקש סיבה אני ביקשתי סיבה .פגשתי לב אטום. א
אז למה הוא עף??? לא מעיפים סתם יכולה להיות סיבה גם את לא מסכימה איתה וגם אם בנך כמובן שלא יסכים איתה...
7
מי שיכול להעביר לגננות את המסר "אם יבואו מפקחות חילוניות ויאמרו לכם אל תלמדו עקידת יצחק את הילדים הרכים, תענו להם מפקחות חילוניות יקרות כל בתי הספר החילונים מלאים אייפונים שרואים בהם סרטי אימה ודאעש הסירו את מסכת הצביעות מפניכם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
6
אני כבר סבא רבא צעיר, שכך רצה הגורל. סילקו לי פעם בת מבית ספר בר אילן, כה כעסתי, כתבתי מה שכתבתי, הקב"ה לא סלח ומזל גם שלבתי היה אז אבא, כי האמא השם ישמור, ועברה לפנימיה אחרת שם סיימה לימודיה והיום בעלת תואר שני. אבל לזרוק תלמיד מבית הספר ובמיוחד מישיבה, שרק פושעים מחכים לו ברחוב, זהו רשע כלפי הקדוש
אז חנן בן ארי לא נציג של אלוקים אבל אתה כן...
5
בכל ישיבה היום לפני שמעיפים בחור (אונאלצים בצער רב להיפרד ממנו, כלשונך) מסדרים לו ישיבה חילופית.
4
לפרסם כזה מאמר זו אחריות עצומה, שקלת את זה בדעתך לפני? חשבת כמה זילות זה יכול לגרום? אלו דיני נפשות לא פחותים ואולי רבים יותר.
3
נושא כאוב כמי שחווה את הכאב כאב אם תמיד נבחן מול ראש ישיבה כשסיגריה תקועה בפיו בפוזה שלא מכבדת ואחר כך מתפלאים מדוע מספר גדול של נערים נשמטים או מועפים אוי לנו שיש כאלה בתוכנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
2
מחד קוועטש דק מכל דק על שוה פרוטה, ולאמלל צעיר בגיל הרגיש ביותר הוא עסק של מה בכך..
1
גם כשהוא לא העיפו אותו מהמסגרת הוא העיף את עצמו והוציא את עצמו מן הכלל כותב המאמר ,.....וחבל בכל ציבור יש דברים הטעונים שיפור, תיקון, וכו' אבל כיון שהוציא עצמו מן הכלל ... הקהה את שיניו וכו' כישרון זה טוב אבל שמטרתו היא ניגוח סופו מי ישורנו בחרת בדרך אחרת מה שנקרא סבבה ואפילו אגוזים הנח
כנראה שאינך האדם היחיד שנכנס לאתר "כיכר השבת", ואם האתר החליט לפרסם את דבריי כנראה שיש להערכתם ביקוש לדברים. אתה בהחלט מוזמן לדלג למאמרים וכתבות שמעניינים אותך, ולמנוע מעצך עגמת נפש מיותרת.
כלב נשך אדם לא מפרסמים, לא מעניין. אדם נשך כלב. מפרסמים. מעניין. הפרסום סך הכל הוכחה שאתה משונה, לא יותר.
כבודו הביא ביטוי של גוים. אותם זה כן מעניין. לצערינו גם חלק מהיהודים זה מעניין, אעפ"י שלא אמור להיות כך. אך פה מדובר בחינוך ולא בדברים בטלים. יש בעיות ודברים חריגים שצריך להעלות אותם לדיון.
תרבות הטיוח מאימת ה"מה יאמרו" אשר התאזרחה במחוזותינו הובילה אותנו למבוי סתום. רק מי שיש לו אומץ להעלות לשולחן הדיונים נושאים רגישים ואפילו כואבים יש לו סיכוי להצליח.
עושה .....!!! יש כלל חזק מי שמדבר לא עושה --ומי שעושה לא מדבר ! הכל באופן יחסי ! יש חוק בחינוך ... שגם אם תוציא מהכיתה את הילד הבעייתי מיד יווצר מאותו כיתה ילד בעייתי תורן ובציבור הדבר נכון שבעתיים
כדאי להעלות את הדברים לדיון ציבורי.
שמחפשים את הצהוב ..... ואת השונה .....!! עוד יותר מכך את החריג !!! ובגלל שאנשים קוראים את המאמרים שלך שנוטפים מרירות על העבר המפואר שלך שנגדע באמצע הדרך .....וחבל אנחנו הפסדנו מזה !! ולא תמיד זה מוכח אלא בין השורות !! אשר ע"כ אני מביע את דעתי ולא מתוך מרירות על אף שגם אני מסכים עם חלק
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים