כיכר השבת

ה'רישום' לישיבות, פרק ב'

שיטות ה'רשמים' • מודרני מול פרומער, 'החדשה' וטשולנט

שלל השיטות בהן פועלים עסקני הרישום לישיבות הגדולות בארץ, נחשפות מפיהם בשורת ראיונות ל'כיכר השבת'. למקרא הדברים, מובנת התעקשותם להישאר מאחורי הצללים ובעילום שם (חרדים)

| 50 | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Roni Schutzer/Flash 90)

"שלא תעז לכתוב את הדברים בשמי" - המשפט הזה חזר בכל השיחות שערכתי עם הנוגעים בדבר, אנשי צוות רוחניים, עסקני עולם הרישום וגם אברכים שילדיהם עומדים בתור להיכנס לישיבות. כולם מפחדים ומסתתרים מכולם, זאת כנראה שבשל סיבה מוצדקת.

ה'רשמים לישיבות' • פרויקט מיוחד >>>

אלו מפחדים על ילדיהם ואלו על פרנסתם. פעם היו אומרים כי מדובר ב"דיני נפשות", היום אנחנו יודעים כי מדובר גם בדיני ממונות - שוק לכל דבר, עם כללי מסחר קפדניים ונוקשים.

הפרק הראשון בסדרת הכתבות על עולם הרישום שפורסם כאן ב'כיכר השבת', פתח תיבת פנדורה ועורר דיון ופולמוס בין כותלי בתי המדרש. אמנם לא מדובר על "חידוש" של השנה האחרונה, אך התמסחרות עולם הרישום עושה את שלה ונחשפת כאן ביתר שאת.

יצויין, כי הכנתו של פרק ב' בתחקיר, החלה עוד בטרם פרסום הפרק הראשון. אולם כעת, לאחר מבול של תגובות שהוסיפו עובדות ופרטים מרתקים, היריעה הורחבה.

'כיכר השבת' יצא לשטח, לבדוק מקרוב כיצד עובדת שיטת הרישום מבפנים, איך מקימים ישיבה חדשה ואיך עושים מייק-אובר (מתיחת פנים) לישיבה וותיקה. הפרטים ששמענו לגבי אחת מהישיבות הותירו גם אותנו המומים.

"העברתי לו עשרות אלפי דולרים", כך מספר רשם, על דיל אותו סגר עם משגיח באחת הישיבות הנחשבות במודיעין עילית. איך עובדת השיטה? "מרגע שהכסף עבר לידיו, הוא פשוט מטפטף לתלמידיו מדוע ישיבה פלונית היא המקום אליו הם צריכים ללכת", מסביר הרשם ומוסיף: "במהלך חודשי הקיץ עובד המשגיח על מיתוג הישיבה שביקשתי ממנו, כך לאורך זמן ובטפטוף איטי הוא מספר לתלמידים הרלוונטיים: 'השנה נפתחת ישיבה פלונית, אומרים שהצוות שם מעולה, והמון בחורים מצוינים שואפים ללכת לשם', וכו' וכו' כיד הדמיון הטובה עליו, ולבסוף מוסיף המשגיח בנימה אישית: 'אני מרגיש כי הישיבה הזו תבנה אותך, היא מתאימה לך ככפפה ליד ושם תגדל'. התלמיד הצעיר קונה את דברי המשגיח כעבד בפני רבו".

אילוסטרציה (צילום: Flash90)

הרשם מוסיף פרט מדהים: "בסיום שיחת ה'עידוד', מתקשר המשגיח אלי ואל צוות הרשמים ומעדכן אותנו בשיחה שנערכה בינו לבין הבחור. כעת, הכדור בידיים שלנו. מכאן הדרך פשוטה: צוות הרישום מתקשר לאב הבחור, לעתים תוך כדי התחזות לאיש צוות בה לומד הבחור, ומסביר לו כמה הישיבה החדשה מתאימה לבנו. בשלב זה עובר הכדור לידי ראש הישיבה החדשה, שעליו כעת להשתמש בכושר השכנוע שלו מול הבחור והוריו. במידה ונוצרים קשיים כאלו ואחרים, צוות הרשמים מתערב, מעגל פינות פה ושם ועוזר לעסקה להיסגר".

ה"החדשה" - ומצוקתן של ישיבות וותיקות

התיאור הזה עובד בעיקר בישיבות חדשות, באחת מהן בוודאי, שרוכשת את שמה הטוב בטבין ותקילין. הישיבות הוותיקות, שלא מורגלות בשיטה החדשה, נאלצות להיגרר לסחרור. מספר אברך המתמצה בפרטי הרישום: "מאז שנפתחה ישיבת 'נתיבות חכמה' (וולפסון), נולדה שיטת רישום חדשה ואגרסיבית. הישיבות הוותיקות כגון: 'מיר ברכפלד', 'בית מתתיהו', 'קול תורה', 'עטרת ישראל' ועוד, הרגילות כי מדי שנה נרשמים אליהן מאות בחורים כשמתוכם הן בוררות עשרות נבחרים, מצאו עצמן נאבקות בקושי רב אחר בחורים מהשורה הראשונה, שלא כבימים ימימה, וכמות הנרשמים עצמה פחתה - מה שהוביל לצורך הנואש ברענון השורות וב'מייק-אובר', להלן: 'החדשה'".

רשם בכיר מתאר, בעילום שם: "ישיבת 'מיר ברכפלד' הוקמה לפני כ-20 שנה בקול רעש גדול כשבין שורותיה נמנו טובי הבחורים. אז, היו אפילו ששמו אותה בשורה ראשונה, 'סוג של חברון, רק עם יותר יחס אישי'", מסביר הרשם תוך שהוא חושף את אחד מכללי הרישום, לפיו "הורים רוצים לשלוח את הבן למקום שמור ומושגח".

"אך עם הזמן הלך ונשחק שמה היוקרתי של 'מיר ברכפלד'. בנוסף, קמו לה מתחרות חדשות ומצליחות דוגמת 'קפלן' ו'וולפסון', מה שחייב את הישיבה לרענן את השיטה ולמנות צוות רישום מקצועי. גם שינוי בראשות הישיבה מוביל למיקוד ההשגחה ולהידוק החגורות: אם עד לפני מספר שנים היו הגרנ"צ פינקל והגר"א פינקל זצ"ל קודקודי הישיבה, היום הגאון רבי נועם אלון הוא ה'בעל הבית' היחיד, מה שיוצר שיטת השגחה-משטר אחידה ויעילה".

חברון: עדיין 'גדלות האדם'?

"גם ישיבת 'חברון' הוותיקה, שלא "הכריזה" על מתיחת פנים ושינויים דרמטיים בישיבה", מוסיף הרשם, "עוברת תהליך של 'מירברכפלדיזציה' הכוללת שינוי מהותי ממה שהייתה - מישיבה של הבחורים, הסומכת בעיניים עצומות על בגרותו של הבחור (גדלות האדם - סלבודקא) ומאפשרת לו בעצמו את הדרך, למה שהיא כיום - כמעט ככל הישיבות, עם שאריות מ'"חברון של פעם'".

ישיבת חברון (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

"השינוי בא לידי ביטוי בין היתר בכך שבשנים האחרונות ליהקה הישיבה צוות השגחה הפוקח עין על הבחורים, בסוגיית לימודי הנהיגה שפעם היו מותרים כבר בגילאים הצעירים, וכיום אסורים אפילו עד הגילאים המבוגרים. במילים אחרות, כבר לא סומכים על ה'חברונער', ורוח סלבודקא החברונאית נקברה עמוק עמוק בארון ספרי המוסר בלבד. אלו מעט מהסימפטומים המצביעים על הכחדתה של השיטה הישנה ולהנחלתה של השיטה החדשה".

קו אחד, מתכון מתחייב להצלחה

כאן מאבחן הרשם את אחד הכללים החשובים לישיבה מצליחה: "'אין שני מלכים משמשים בכתר אחד'. ישיבה יכולה להצליח רק כשהקו החינוכי שלה ברור ומובהק. ישיבות וותיקות מוצאות עצמן לא פעם מפוזרות מדי וחסרות שיטה אחידה. מספיק שראש הישיבה נותן הוראה חינוכית מסוימת ור"מ בכיר נותן הוראה סותרת, וכבר נוצר כאוס ובלגן בין הצוות, המוקרנים אל הבחורים וממילא מובילים לחוסר יעילות חינוכי ולירידה אטית ומתמדת בשם הישיבה".

הרשם ממקד את דבריו ומוסיף דוגמה: "ישיבת 'קול תורה' הנחשבת לכאורה לישיבה טובה, מתמודדת עם התופעה כבר שנים ארוכות, אולם בשנים האחרונות היא מנסה להתאחד תחת ראש ישיבה אחד - הגאון ר' שלמה שלזינגר בנו של הגאון ר' משה יהודה ראש הישיבה הוותיק. אלא שמהלך זה אינו פשוט כלל ועיקר. ריבוי בעלי הבית והדעות השונות, בעיקר בנוגע לסוגיות הפנים-חרדיות הבוערות דוגמת מאבקי הגיוס, יוצרים כאוס וחוסר אמון בין אנשי הצוות לבין עצמם ומשליכים ישירות גם על יחסיהם עם הבחורים. עניינים אלו מקשים מאוד על התהליך, עד הפיכתו לכמעט בלתי אפשרי. אם 'קול תורה' תצליח, זה רק בזכות רשם מקצועי אותו היא שכרה", מוסיף הרשם - ומזהיר: "אם הרשם ייכשל, זה רק בגלל שאנשי הצוות מושכים את השמיכה לכמה כיוונים".

אילוסטרציה (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

הגישה החדשה אותה מנחילים הרשמים לראשי הישיבות, מתבססת על חרדת ההורים משחרור הילדים מהקן הביתי המושגח והחם אל הישיבה בה יהיו יותר עצמאים וללא השגחה צמודה כמו בבית. לכן רואים ראשי הישיבות צורך בהידוק הקשר האישי והפיקוח הצמוד, מוסיפים אנשי השגחה חדשים המעניקים יחס יותר אישי לבחור, ואף מפזרים 'משיבים' רבים בבתי המדרש - אלו אמונים על עידוד הלומדים בכך שמעוררים פולמוסים למדניים ברחבי בית המדרש ולעתים גם עוזרים למתקשים בהבנת הגפ"ת".

מודרני או פרומער?

שינוי מהותי נוסף, מתחולל כבר בפנקסו של הרשם: אם בעבר היו בוחנים בחור בעיקר לפי רמתו הלמדנית כיום מעדיפים "בחור חלק" - לא מועיל, אך גם חלילה לא מזיק. בלשון הרשמים: "בינוני פרומער" מקריית ספר יועדף על פני בחור ממשפחה מודרנית.

אילוסטרציה (צילום: שמוליק וינרייך P360)

בנוסף, מעדיפים הרשמים לא להתעסק עם בחורים ממשפחות מודרניות אלא יותר מ'בני ברק' ו'קרית ספר', כמו שאומר לי במפורש אחד מהם: "אם אני אקבל בחור, אפילו מוכשר מאוד, ממשפחה מודרנית, אני יודע איזו נדוניה הוא יביא איתו?".

והוא ממהר להמחיש: "'ביית מתעס' (בית מתתיהו. א.ר.), שהעבירה את הדגש מהקו המודרני-למדני לטובת ה'פרומקייט' של הבחורים, הצליחה ובגדול, לעומת 'עטרת' שיצאה ל'החדשה' אבל לא שינתה את הקו ל'פרום'. היא המשיכה בקו החברונאי-מודרני הוותיק, ולכן נשארה באותו מקום".

הכסף הגדול

משגיח מישיבה קטנה טובה בבני ברק מספר ל'כיכר השבת': "מי שהכניס את הישיבות לסחרור, אלו הישיבות שהשקיעו הון עתק ברשמים".

"אלו הבינו את השיטה שבכסף הם יכולים לקנות לעצמם שם טוב ולהביא בחורים מצוינים ואנשי צוות מובחרים לישיבה שפתחו, ולכן בדרכם הגרנדיוזית הקימו צוות רשמים ענק ומשופע בממון, שעברו מבית לבית, ראש אחר ראש, עד שהצליחו לסגור שיעור מובחר".

כאן מגלה רשם ידוע את אחד מסודות התעשייה: גם מי שאומר: "אני לא מחזיק רשמים", מחזיק צוות סמוי של אברכים מבוגרי הישיבה, החפצים בטובתה, ועושים בדיוק את עבודתם של הרשמים הגדולים, אולם בפחות אגרסיביות, ובמשכורת זעומה.

המניפולציות, או: להשקיע בטשולנט...

רשם שנכנס כעת לתעשייה, מוסיף: "כיום, הבחורים כבר לא תמימים כמו פעם. הם מכירים את שוק הרישום מבפנים. לכן אני נאלץ לפתח שיטות חדשות: אין יותר 'רשם' המגיע לשכנע את הבחורים, אלא 'אברך' חביב ותמים החפץ בטובת ישיבה פלונית ומדבר על ליבם של הבחורים בגובה העיניים, לעתים הוא לוקח כמה בחורים לטשולנט ב'ליל שישי' ליצירת אווירה 'חברמנית'. ואז, כטוב ליבם בטשולנט, דבריו נשמעים ביתר קלות. מקרה חמור עלול להיווצר, כשאיש צוות מתוך הישיבה פועל להרמת קרנה של ישיבה פלונית, תוך ניצול תמימותו של 'הקהל השבוי' שלו ומעילה של ממש באמונם של הבחורים והוריהם.

כאן המקום להזכיר, כי בשל רגישות הנושא, כל סיקור תחום הרישום נעשה בכפפות של משי, תוך טשטוש הדמויות של אנשי הרישום, צוות הישיבות והתלמידים עצמם, ששוחחו וחשפו הכל.

הערת סיום

הצפת הסוגיה, על שלל מורכבויותיה, חשובה ועשויה להביא תועלת לעולם הישיבות ולבחורים שבתווך. חשוב לציין, איננו עסוקים בלשפוט את התופעה אלא בסיקורה ובהצגת המציאות בפני הקוראים. כמו בכל תופעה, ישנם צדדים מכוערים - אך גם צדדים חיוביים, זאת כתוצאה טבעית מגדילתו והתפתחותו של עולם הישיבות, העובר מהפכה של ממש, וככל שהוא גדל, כך גדלה גם התחרות - ועמה הצורך ב"רישום מקצועי".

בשורה התחתונה, אלפי בחורי הישיבות מוצאים את עצמם מסודרים בדרך כזו או אחרת במוסד לימודים, כשרובם המכריע שוקדים בתורה ומרוצים מהמקום בו הם נמצאים, בין אם הוא "מקום שלבם חפץ" או מקום ששכנעו אותם שהוא כזה. חילם לאורייתא!

תוכן שאסור לפספס
50 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
32
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני
31
ולא מתעללים בהורים ובבחורים אלא הבחורים עושים טובה לבעלי המכולת שקוראים ראש ישיבה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איש
אסור למסחר את לימוד התורה. זה פשע בל יכופר, וולפסון הרס את עולם הישיבות פעם בחורים היו לומדים ועמלים בשביל להתקבל לישיבה, היום זה מסחרה
רחמים
30
ראשי הישיבות נותנים את כספם לרשמים ומזניחים את הבחורים ההורים משלמים הרבה כסף והאוכל ירוד מאוד, הבחורים צריכים לצאת מהישיבה להזין את עצמם במקום לאכול את האוכל של הישיבה.
אבא אכפתי
שכל הכסף הולך לרשמים
אבי
וכי אין הם מודעים למה שקורה בחצר האחורית שלהם?
אברך פשוט
אין בקושי אוכל צריך לבלות יום שלם בגאולה
בחור רעב

הצגת כל התגובות

29
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי
28
מענייין, מרגש, אבל... חסר קצת, מילים לא הולות כסף והגזמות ק"ו שלא... אין צורך להקצין את המוקצן
אריה
27
הבחורים שהם לא כאלה??? העיקר ה"שם" של הישיבה? לא פלא שיוצאים משם בחורים עם גאווה שבטוחים שמגיעות להם דירות! תחנכו! אל תגרמו לישיבות להיות "מפעל לצעירים מצוינים" כי זה מה שקורה היום בישיבות הליטאיות. והלוואי שהדברים יפלו על אזניים קשובות.
אני
26
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר
25
החילונים יודעים איך לנהל, איך לתקצב, איך לאגום משאבים הישיבות של היום איבדו את הייחודיות שלהם, את ה400 עילויים של בן גוריון, את העגלה המלאה של החזון איש. לצערנו הרב כל הישיבות מתמלאות כדי שיהיה לעוד כמה עסקנים משרות ולעוד כמה חסרי מקצוע פרנוסע בשפע... אחריתכם מי ישורנה "כיבתם מאור הדת וחיללתם שם
..
24
כך רוצה השם יתברך שיהיה התורה צריכה להגיע היום גם אל הפשוטים שבפשןטים -עסקנים ומכרים וכד' לכן ריבוי הישיבות וגם אם לא כולם יהיו עילויים או תלמידי חכמים....הם לא צריכים להיות כולם העיקר שידעו כולם את השם!!!ככה השם רוצה!!!!!
ש
23
גם בחדות התורה נוהגים כך מוכרים תלמידים
ככך
22
תגובה 22 היא דוגמה למערכת הרשמות המשומנת שמפעילה ישיבת וולפסון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רשם
21
בסה"כ אין כאן הבדל גדול ישיבה עשירה -> יש כסף לשלם לרשם -> יבואו הרבה בחורים טובים -> הישיבה תהיה טובה
ז'וז'ו
20
הם משתפי פעולה והם יחנכו את בנינו??,!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמואל
19
ממש כמו קבוצות כדורגל מי שמשקיע יותר כסף מבצע רכש יותר טוב אבל מה הפלא הכל רדוד וחיצוני קח בחור ישיבה ממוצע אחרי 3 שנים ישיבה גדולה חוץ מהשיעור הכללי של הראש ישיבה של אותו שבוע הם לא יודעים כלום לא פרשת שבוע הלכות נך וכו ואפילו בקיאות גפת פשוטה של המסכת הנלמדת באותו זמן אני מעלה אותם טרמפ ומנסה לדבר
אבינועם
הוי כמה שאתה צודק אבינועם!! פעם לפני 60 שנה בחורי ישיבות היו ת"ח למדנים ובקיאים היום שבת שלימה עוברת אליהם מבלי שפתחו גמרא!! ורמת הידיעות שלהם שואפת לאפס רובם לא סיימו מסכתא אחת ואמנם שיש כן בני תורה אך באחוזים לעומת הכמות שישנה הם מיעוט ה' ירחם מסקנה: לא כולם מתאימים (מתאים= רוצה באמת) ללמוד בישיב
כנסו דחוף!!!!
18
ומעלימים עין מטוהר המידות.
רפאל
17
תמשיכו בכתבות האלה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלומי
16
משפיעים. היום קונים אותם בכסף
לוי
15
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ר. זלזניק
14
בישיבת הרב וולפסון לדוגמא, בה לומד בני בהנאה מרובה, אין ולו רשם אחד, ולא שילמו כסף על רישום כפי שעשו מתחריהם האגרסביים, היו כמה תלמידי הגר"ד וולפסון שהוא ממש מגדולי הדור הצעירים, שמרן הגראי"ל התבטא עליו כי הוא מגדולי תלמידיו וחפץ היה למנותו לראש ישיבתו אורחות תורה, אך הגר"ד חפץ היה להמשיך בתלמודו, ל
אורי ז.
הישיבות כך היא התחילה!!! אין לך מושג משפחת וולפסון מתאימה למסחר לא לתורה
משה
13
גועל נפש תלמדו מהדתיים לאומים חבל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יניב
12
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום
11
איפה גדולי ישראל?מדובר בדיני נפשות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר
9
אתם מייחצנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב
8
חילינו לאורייתא. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זלמן
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
קדימה תפנה
thm
6
של הציבור החרדי בישראל. זה לא קיים בשום מקום אחר בעולם ומקווה שיעלם במהרה
ישראלי
5
אצלם אין דברים כאלה. לא עסקנים לא רמאויות לא מריבות לא גזענות ולא כל השטויות האלה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דב
וממילא הישיבה היא מפלגה, וכל מפלגה זקוקה לבוחרים; ואילו אצל הדת"לים הישיבה היא מקום תורה, ואינה זקוקה אלא לתלמידים. ואעפ"כ צא ולמד כמה אהבת תורה ויראת שמיים יש בישיבות החרדיות, וכמה מעט יש ממנה בישיבות הדתיות לאומיות.
חנן .ב.
4
כולם היו שולחים לסלבודקא שם יש גדולי עולם וכל הרשמים לא היו יכולים עליהם.
יעקב
היום זה בני אדם זה רק מספרים והשם עבר לישיבה דהיינו אם את לומד בישיבת X אתה שווה Y ולא משנה מה אתה עושה שם...
ראובן
3
למסגרות חילופיות, המשלבות תורה עם דרך ארץ לחפצים בכך, תוך שימת דגש על מידות טובות וכבוד הבריות, והמנוהלות בניקיון כפיים, ואנשי חינוך שהוכשרו במיוחד לחינוך. יש להדגיש כי תנאי הקבלה צריכים להיות אחידים לכולם.
אברך פשוט
רק תורה!!!
רק תורה!!!
וראה לאן הגענו! אין מנוס מלהשאיר את דרכו של רשב"י ליחידים וכהנהגת צבור לחזור לכרכו של רבי ישמעאל.
רפאל
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
1
כשבמיק התקבל לישיבה קטנה כולנו בהתרגשות וכו' ופתאום הרצים יצאו דחופים וקראו אותי לגזבר הישיבה , והנה היושבים ראשונה במלכות דורשים ממני לחתום הו"ק ללא הגבלת סכום , ובנוסף סכום חודשי מעל 800 ש"ח כתרומה לישיבה באופן קבוע . לתדהמתי שאלתי וכי הו"ק ללא סכום זהה למחיר פתוח , ועוד הוסיפו מוהר עלי חודש החו
אריק
כנראה שבנך הלך ללמוד ליבה במקום לימודים בישיבה, ומכאן העברית התקינה חסרת השגיאות שלך
אליעזר בן יהודה
כך חונכנו. אפילו שלא מכירים את המקרה, אנחנו כבר יודעים את הסיבות הנסתרות!
רפאל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים