כיכר השבת

עצה לחינוך הילדים

"לדבר עם הילדים על גיהנום, גן עדן ואמונה"

"מה שמחנכים בגיל הרך - נשאר בלב", אמר הגר"ג אדלשטיין למחנכים והורה להם לדבר עם הילדים על בריאת העולם, המבול, גיהנום וגן עדן, יראת שמים וכל ענייני האמונה (חרדים)

| 37 | כיכר השבת |
הגר"ג אדלשטיין בשיחתו למלמדים
הגר"ג אדלשטיין בשיחתו למלמדים (באדיבות המצלם)

"חשוב מאד לדבר עם הילדים על יראת שמים, ועל גיהינום וגן עדן, ולחנכם ליראת העונש, וגם לדבר איתם על בריאת העולם, על אדם הראשון, ועל המבול, וכל ענייני האמונה. מה שיותר דברי אמונה, זה זיכוי הרבים עצום. ומה שמחנכים בגיל הרך, נכנס ונשאר בלב, וזהו היסוד הכי טוב שיכול להיות, יסוד של יראת שמים", כך עורר השבוע הגאון רבי גרשון אדלשטיין במשא חינוך מיוחד למחנכי ת"ת "אהל תורה" בשכונת רמת אלחנן בבני ברק, העומד תחת נשיאות המרא דאתרא הגאון רבי יצחק זילברשטיין.

מלמדי הת"ת זכו לשעה של קורת רוח במעונו של הגר"ג אדלשטיין, בהשתתפות מנהל הת"ת הרב דוד גולדנטל והמנהל החינוכי הרב חיים נודלר ועשרות המחנכים, במהלכה השמיע בפניהם ראש הישיבה דברי חיזוק, הדרכה והכוונה בדרכי ההנהגה עם תלמידים, ואף הועלו ונידונו שאלות רבות הנוגעות לעבודת הקודש של המחנכים.

בפתח השיחה אמר הגר"ג כי הוא כבר מכיר את הת"ת והנהלתו מזה שנים רבות שזוכים לסייעתא דשמיא ומעמידים תלמידים מצוינים בתורה ויר"ש, כאשר כידוע אף נכדיו זכו ללמוד ולהסתופף בין כותלי הת"ת.

רבי גרשון הזכיר בדבריו ממרן החזו"א זצ"ל, כי "תלמיד מושפע מהנהגתו של המחנך, ומתנהג באותה ההנהגה שהוא רואה אצל המחנך, ולמשל אם התלמיד רואה שהמחנך כועס, הרי הוא חושב שכעס זה דבר מותר, ומתחיל גם הוא לכעוס, ואפילו אם באותו המקרה הייתה סיבה מוצדקת לכעוס, התלמיד אינו מבין, וחושב שכבר מותר לכעוס.

"ובאמת הכעס גם אינו מוסיף כלום בהשפעה על המתחנך, רק יכול להיות שיגרום פחד, אבל משמעת של פחד איננה משמעת! לפעמים יש מקרים מיוחדים שיש בזה צורך אצל ילד יחיד, שלא יתחצף, אבל בדרך כלל משמעת שמטילים פחד על הילדים אין בה שום תועלת".

לאחר מכן הועלו ונידונו בפני ראש הישיבה שאלות רבות הנוגעות לדרכי החינוך. בין היתר שאלו המלמדים, אלו עונשים אפשר לתת לילד שמתחצף? והשיב הגר"ג: "לא עונש, אפשר לקרוא לו לחדר אחרי השיעור, ולומר לו, הרי אתה ילד טוב מאד, ואתה מזיק לעצמך, שאתה עושה לך שם רע, למה לך זאת, הרי אתה בעל מידות טובות, ויש לך כישרונות, ומדוע אתה גורם שם רע לעצמך? - לדבר איתו באופן שירגיש שרוצים את טובתו, ומרחמים עליו, והוא יבין זאת, שלא כדאי לו לעשות שם רע לעצמו".

המלמדים הוסיפו ושאלו: "ואם מדברים איתו וזה לא עוזר?", והשיב הגר"ג: "לא יתכן שזה לא יעזור, זה מוכרח לעזור! אם הילד מרגיש שהרבי מדבר איתו מתוך ידידות, ומרגיש שהרבי באמת אוהב אותו, הוא מקבל את הדברים".

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
19
מנהלים פה דיון כאילו אנחנו בתוך הכויילל בשיא השטייגען של סיידר בוקר.... הלו אנחנו באינטרנט................ באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתנאל
18
לא שטויות של ויזניץ ולא מחלוקות ליטאים אלא דברים שלתועלת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א
17
הראשון , אדם הראשון היה בועל חיות.
משה

הצגת כל התגובות

16
די להשאר עם המושגים באלוקות שקיבלנו בגן
דודי
15
אם ראית תלמיד קשה כנראה שרבו לא מסביר לו פנים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי
14
קשקוש מוחלט (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
13
אז איך יכול להיות שהם עיקר החינוך לאמונה?
שאלת תם
12
מה הרבה אומר על גן עדן וגהינום כי אם הוא מספר בובה מעישס אני לא בטוח שזה כל כך טוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james
11
מה שנכנס ללב באמת לכולם ולא רק לילדים - זאת דוגמה אישית. כאשר ילד רואה (ומרגיש!) איך ההורים מתנהגים כלפי דבר מסויים ועם איזה רגשות- כך הוא לומד לנהוג.
ברל (כהן) הרוסי
10
כולם מגיעים לשיטת החסידות אמונה אהבה ושלילת הפחדות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה בן אברהם
החסידות לא המציאה אפילו דבר מהנ"ל ואכה"ל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סקפטי
החסידות לימדה אותך איך לקיים את הנ"ל ואכמ"ל
אל
9
ודאי צריכים לדבר גם על אמונה וגן עדן וגיהנם וכו', אבל העיקר לדבר על דעת תורה, ומה רוצים הגדולים, ואיך זה ייראה בציבור שלנו, ואם אתקבלנתקבל לאותו ישיבהסמינרחדר, ואם זה יזיק לשידוכים, ומה השכנים יגידו, ולאיזה מפלגהקבוצהחצר אני שייך. תשמע קודם העיקר אחרי זה הדברים הצדדיים כמו הי"ג עיקרים ובסיסי אמונה ב
אחד שחושב
8
אז אפילו פחד הגיהנום לא ימנע מהם ללסתם את הברייות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפאל
7
רק עם ילדים שמקבלים מה שאתה אומר בלי שאלות מותר לדבר אבל עם מבוגרים שאולי ח"ו ישאלו שאלות ולא תדע לענות להם תשובות אסור לדבר ומי שבכל זאת ישאל פעם שאלה תצרח עליו שהוא כויפר וכך קם דור שאף אחד לא באמת יודע למה הוא דתי אבל הבן מפחד לשאול את אבא וגם אם הוא ישאל אבא לא יענה כי גם אבא פחד לשאול את סבא
אליהו
"ערכים"
לאליהו
שמ ע זה ממש לא ככה אולי אתה מדבר על החוגים היותר קיצונים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים
6
בראש הכתבה נאמר שהגרי"ג אדלשטיין שליטא אמר שצריך ללמד על גן עדן וגהנום וללמד ליראת העונש. אז מדוע הוא לא הציע להפחיד תלמיד שמתחצף בעונש גהנום? הרי מה שלומדים בגיל צעיר נשאר?
יוסי
תשובה כי לא דנים את הקטן עד גיל עשרים
אליהו
5
של מרן מזוז שליט.א
בטוח שכך
4
אני לא יודע עכשיו מה לעשות, המדינה לא תעביר כסף למוסדות, אז איפה נלך לבקש כסף? כי לא מתאים לי לבקש מהפלג או מסטמר אחרי כל מה עשיתי להם
גפני
3
באמת שלא הבנתי. זה מה שצריך לדבר היום? על זה? אוי זה מראה כמה שגדולי הדור רחוקים מלהבין את הציבור ואת מה הוא צריך. אוי לדור שכך עלתה לו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דניאל פרץ
אין לך יראת שמיים שכך אתה מדבר על גדולי ישראל אני מוחה בך חזור בך והתנצל בפני הרב אדלשטיין על שאמרת שהוא לא מבין את הדור
אליהו
2
של הרב שטיינמן
מבין
1
הם רואים את זה כל היום. בחדר שמקבלים מכות, בבית שישנים על הרצפה, או שניים במיטה.
דן סגל
ולישון 2 במיטה זה לא סוף העולם!!! כל עוד הם קטנים.... יותר מדכא לישון לבד בחדר גדול... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ציקאבער
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים