כיכר השבת

דיון הלכתי

מרן הגר"ח: אין מצווה ב"להחזיר גרושתו"

בעקבות התיעוד ב'כיכר השבת' מנישואי האדמו"ר משטיפיווקא עם גרושתו, אומר הרב שמואל ברוך גנוט כי מרן הגר"ח קנייבסקי אמר כי להחזיר גרושה זו מצוות נישואין רגילה (יהדות)

| 23 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שלומי כהן)

בעקבות התיעוד שהתפרסם ב"כיכר השבת" של האדמו"ר משטיפיווקא שהתחתן עם גרושתו לאחר עשור מנתינת הגט, נשאל השבוע הרב שמואל ברוך גנוט האם אכן יש מצווה "להחזיר גרושתו"?

הרב גנוט השיב כי "מפורסם בעולם שיש מצוה להחזיר גרושתו, אך אני לא מצאתי מקור למצוה זו".

"אכן כתוב בירושלמי (כתובות פי"א) בויקרא רבה ובעוד מקומות בחז"ל, שיש מצוה לפרנס ולזון את גרושתו, וחז"ל דורשים זאת מהפסוק "מבשרך לא תעלם"- זו גרושתו, אבל לא כתוב שיש מצוה להחזיר אותה להיות אשתו", מסביר הרב.

הרב גנוט מוסיף ואומר כי "אמנם מצאתי בשו"ת התשב"ץ חלק ג סימן ט, הכותב: וכ"ש במקום מצוה להחזיר גרושתו. וכן בשו"ת אבני שיש חלק א סימן מב, שכתב: ומה גם דקי"ל מצוה להחזיר גרושתו כמו שדרז"ל מפסוק ומבשרך לא תתעלם. וכן בערוך לנר (מכות טז עמוד א): והשתא כיון שמצוה להחזיר גרושתו, וכש"כ אנוסתו, עכ"ל.

"ואכן מקור הדבר הוא, כנראה, מדברי ספר החינוך (מצוה תקפ), הכותב כך: 'שנמנענו מלהחזיר האשה אחר שגירשנוה ונשאת לאחר, ודוקא נשאת או נתארסה, אבל זנתה אחר שגרשה מותר להחזירה, ועל זה נאמר [דברים כ"ד, ד'], לא יוכל בעלה הראשון אשר שלחה לשוב לקחתה, וזה ידבר אחר שנשאת לאחר כמו שאמר תחלה והלכה והיתה לאיש אחר, דאילו קודם שתנשא מותר להחזירה, וגם ראוי לעשות כן אם אינה רשעה', עכ"ל".

הרב גנוט מוסיף ומציין כי "שאלתי את מורי ורבי מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א בענין זה, ע"י נכדו חביבו הרה"ג רבי יעקב קניבסקי שליט"א, האם יש מצוה להחזיר גרושתו".

והשיב מרן הגר"ח: "הרמב"ם בספר המצוות מצוה רכ"ב כותב שיש מצוה לגרש אשה על ידי גט. אבל להחזיר אותה - זה מצוות נישואין רגילה".

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
13
בירושלמי מסכת כתובות פרק יא דף לד איתא: "רבי יעקב בר אחא בשם רבי יוחנן רבי הילא בשם רבי לעזר כשם שאדם חס על כבוד אלמנתו כך חס על כבוד גרושתו דאמר רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר מבשרך לא תתעלם זו גרושתו". ובהגהות מיימוניות הלכות איסורי ביאה פרק כא הלכה כז: "וכן משמע להדיא בירושלמי דפרק אלמנה ניזונת ה
בנימין גורלין
גנוט הביא את המקורות שלך וכתב שמהירושלמי אין ראיה מצוה להחזיר גרושתו ורק צריך לפרנס אותה
בו"ה
12
בשו"ת הרדב"ז חלק ח סימן קנג כותב שאין מצוה להחזיר גרושתו
מושה
11
מעיזים לסתור בחוצפה את אחד הענקיים שבדור וזאת לאחר שקראו חמש דקות טקסט.כוונתו לעניות דעתי שאין מצוה אלא עניין ומבשרך אל תתעלם לא מדבר בנישואין דווקא. ולמי שחושב אחרת בוודאי יכול להביע את דעתו בדרך ארץ ובענווה
מתי

הצגת כל התגובות

10
איך אפשר ששר התורה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א אומר שאין מצוה כאשר יש ראשונים מפורשים וכן גדולי אחרונים
אמן
9
ומתיר לעצמו לפסוק לאחרים רק עפ"י סברתו ממה שלא כתב הרמב"ם להדיא. ובפרט שמחזיקים ממנו שהוא מין אורים ותומים.
יוקי
8
ראיתי את הרב גנוט יושב בכויילל של הרב פכטר עם שתי ידים על הראש ולומד בקול גמרא ולפעמים עוצר לענות לנידנודים של אברכים במאור פנים כל הכבוד לו הוא כל הזמן מעביר שאלות של כל מיני נודניקים לרב קנייבסקי והכל במאור פנים
תושב אלעד
7
מבינים. מי שעבר את זה מבין למה התכוון .........
ש
6
בשו"ת באר מים חיים תשובה פ מביא תשובה של רבי שמואל ויטאל, בשם אביו המקובל רבי חיים ויטאל:בשם: "בעיניי אין מצווה גדולה ממנה, ובפרט אם היא אשתו הראשונה, או אם יש לו בנים ממנה וע"ז נאמר מבשרך אל תתעלם" וכן בספר החינוך (מצווה תקפ) נכתב: "קודם שתינשא [לאחר] – מותר להחזירה, וגם ראוי לעשות כן"
יהודי פשוט
תקרא שוב ותבין!
לא הבנת!
והוא אמר לי שאין מצוה להחזיר גרושתו ורק יש בזה ענין מסויים.
חיים הערש
בדיחה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עמית
"מותר להחזירה וגם ראוי לעשות כן" זה בכלל הנהגה טובה ולא יותר מזה.
יוסף הלוי
הרב גנוט הביא את החינוך שאתה הבאת בעצמו כוונת הגר"ח שמצוה דאורייתא זה לא אבל יש בזה ענין וזה ראוי כמו שהביא הרב גנוט מהחינוך.
למדן
5
ור' דוב אמר שאין מצוה להחזיר גרושתו ולפעמים יש בזה ענין וזה הכל
סלבודקה
4
הם יעשו מחזיר גרושתו לשרוליק פרוש וישכנעו אותנו להצביע לו גם פעם הבאה חה חהההההה
אלביס
3
החשיבות בהחזרת גרושתו[עריכת קוד מקור | עריכה] בתורה לא נאמרה מצוות עשה מיוחדת להחזיר את הגרושה בטרם נישאה לאחר. פוסקי ההלכה חלוקים בשאלה האם כאשר בני הזוג רוצים בכך הדבר נחשב כמצווה.[4] בספר החינוך (מצווה תקפ) נכתב: "קודם שתינשא [לאחר] – מותר להחזירה, וגם ראוי לעשות כן". כך גם סבר רבי שמעון בן צמח
מחלוקת ראשונים
2
אכן בכתבה עצמה הבאת מקורות לכך שזו מצוה ויש עוד מקורות אני מתפלא על מסקנתך שאין מצוה בכך ובכלל אין צורך לשאול שאלות כאשר יש תשובות בחינוך בתשבץ בריטב"א נדמה לי במסכת קידושין וכו'
אהרן דומב
1
שאלו את האדמו"ר הדברי שלמה מבאבוב זצ"ל איפה המקור מה שעולם אומר ... אז הוא ענה: הרי אמרת לבד ש"העולם אומר" אצל יהודים המקור הכי חשובה זה המסורה עם יהודים מהרבה מקומות אחרים אומרים אותו דבר זה לבד כבר מקור מספיק טוב ואפשר להאריך אבל בנתיים נסתפק בזה
יחזקאל
חצי מהעויילם אוחז שהרבי מבאבוב צדיק וחצי מהעויילם אוחז שהרבי מבאבוב השני הוא צדיק
באר שבע
מהברית החדשה כאילו זה פסוקים. 'אין נביא בעירו' זה מהברית החדשה
חסיד 45
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים