כיכר השבת

טור דעה

לאחרונה נחשף: מהי באמת "דעת תורה"

האם מצבו מצב הפיזי והקוגניטיבי של הגדול בישראל משליך על מתן הכרעותיו בנושאים החמים שעל הפרק? בצלאל כהן מציג שתי גישות בענין המאוד רגיש שצף לאחרונה בעקבות הקפאת 'מתווה הכותל' (טור דעה)

| 26 | כיכר השבת |
משקיף על גדולי ישראל. אילוסטרציה
משקיף על גדולי ישראל. אילוסטרציה (צילום: מאיר אלפסי)

אחד המאפיינים המוכרים של הקהילה החרדית בכלל ושל הנציגות החרדית בפרט, הוא ההסתמכות על "דעת תורה" בכל דבר ועניין. בתוך הקהילה החרדית עצמה ניתן להבנתי לאפיין שתי גישות שונות בנוגע לעיקרון שעליו מבוסס עניין זה.

על פי גישה אחת, "דעת תורה" היא מעין נבואה או רוח הקודש שזוכים לה גדולי התורה, ועל כן יש לציית להוראותיהם שניתנות בסיעתא דשמיא מיוחדת ואין להרהר ולערער אחר דבריהם. על פי גישה זו, לא ניתן לפקפק במידע שהיה לפני אותו גדול בתורה בנושא הנידון בשעת קביעת עמדתו, אין להטיל ספק בכושרו הפיזי והקוגניטיבי של הגדול בתורה, ואין לערער על אמינותם והתמצאותם של הסובבים אותו, שהרי הוראותיו אינן מבוססות ידע, הבנה ושיקול דעת, אלא על כוח רוחני השורה על גדולי התורה.

על פי הגישה השנייה, "דעת תורה" היא עמדה שניתנת על ידי גדול בתורה באמצעות בירור העובדות לאשורן ושיקול דעת מעמיק של הסוגיה על צדדיה השונים. כמובן שעל פי גישה זו, יש לדון תמיד האם הובאו לפני אותו גדול בתורה כל הפרטים הרלוונטיים, האם הוא נמצא במצב פיזי וקוגניטיבי שמאפשר לו להבין את הסוגיה כראוי ולקבל את ההכרעה הנדרשת, האם אלו שמציגים לפניו את העובדות מבינים היטב את המציאות והאם הם אמינים בכך שהם מציגים את העובדות לאשורן.

כמובן שעבור המנהיגות הרבנית והפוליטית מועדפת הגישה הראשונה, המונעת טענות ומענות בכל פעם שנטען דבר בשם "דעת תורה" - אם כי גם בגישה השנייה מקובל לטעון שיש לסמוך על הגדול בתורה עצמו שהוא בירר את הדברים לאשורם, שהוא מכיר בעצמו שיש לו את היכולת ללמוד את הנושא ולהכריע בו ושהוא סומך על האנשים שהביאו לפניו את המידע.

בפרשת "מתווה הכותל" ניתנה לפני שנה וחצי הוראת גדולי התורה לנציגות החרדית שלא לאיים במשבר קואליציוני בשל המתווה, אולם מאוחר יותר השתנתה ההוראה והוחלט למנוע את המתווה בכל מחיר, מה שהוביל בשבוע שעבר להחלטת ממשלה על הקפאת המתווה.

התפתחות זו שומטת את הקרקע מתחת הגישה הראשונה, שכן היא מלמדת ש"דעת תורה" עשויה להשתנות בעקבות מידע חדש או התפתחויות שונות. ואכן אחד מאנשי הפרסום ויחסי הציבור החרדים המעורים בפרשה כתב כך: "מי שסבור שרבנים מחליטים על סמך רוח הקודש או משהו כזה, יכול לתהות למה רבנים משנים את דעתם, אבל זה לא עובד כך, אלא 'אין לדיין אלא מה שעיניו רואות', מציבים בפניהם את השיקולים השונים והם מכריעים לכאן או לשם".

זוהי בעיני אמירה חשוב מאוד, שכן היא מבהירה וממחישה לנו את החשיבות הרבה לדאוג שהאנשים המביאים את המידע לגדולי התורה לצורך הכרעה יהיו בעלי הבנה רחבה ואמינות גבוהה, ושגדולי התורה יהיו במצב המאפשר להם להפעיל את שיקול הדעת המיטבי בסוגיה.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
נא עיינו בשו"ת יביע אומר ח"ו יו"ד סי' י . ולמיטב זיכרוני כתב שם מפורשות שהטעו את ה"חזון איש" במציאות ולכן מה שפסק בטעות יסודו. אם כך ברור שגם פסקי הלכה יכולים להיות מוטעים, ואין האשמה בגדולי התורה אלא במי שמביא את המציאות לפניהם.
ש
15
הרבנות פסולים ברור שגם הגיורים שלהם פסולים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוד
שאין להוציא לעז על הגט.
רפאל
14
אין לך שום ידיעה בענין מתווה הכותל. אישור הרבניםהיה על הנתונים היבשים, אבל התברר שהעבירו את המתווה כהכרה ברפורמים, [דבר שלא דובר] ועל זה נלחמו. יש לגדולי ישראל פקחות ועזרה אלוקית לדעת את הנתונים כראוי ולהורות את הדבר הנכון. אבל כמו בהלכה, יכולים לחזור בהם או לגלות נתונים שנשמטו מהם ואין לומר: "אנו י
מישהו

הצגת כל התגובות

13
סוף סוף קם מישהו ואומר דברים ברורים ונכוחים בנושא הזה. ישר כוח! הדבר פשוט מאוד: אין הדיין דן ופוסק אלא לפי המידע הנתון בידו, לפי שכלו והבנתו ולפי הצורה שבה הוצג העניין בפניו. אין מניעה שדיין יחזור בו או אפילו יטעה בפסקו! (אם כי יש מקום לדון אם הולכים לפי דבריו אע"פ שטעה, ואכמ"ל). אנו איננו יודעים
ח. בורגוויט
12
מי יגלה עפר מעיני מרן הרב שך שברגע שחש שכפי הנראה כוחו כבר לא במותניו והוא אינו יכול לשלוט באנשי ביתו פסק מלהביע דעת תורה מחשש ששוב אין לו את היכולת לדעת מה המצב באמת ב. סיפר לי יהודי שבתחילת שנות המ' קבל תשובה מהסטייפלר בנושא שנוי במחלוקת והיה אדם שלא הסכים לדעה זו וביקש להכנס עוד פעם וכשהיגיעו הס
שלוימי
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גדול הדור
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קבל את האמת ממי שאמרה
9
אם הפנמתי את הדברים, ועקב המצב הגונקטיבי הרעוע של הרב בצלאל. ומניעיו להצדיק את שיטת הכלאיים בה הוא בחר, ממילא אין לדבריו שוה תוקף. איך עוצרים את הגלגל הזה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
אם אפילו לאיית נכון את המילה אינך יודע....
רפאל
8
שאנשי הפסל יצאו נגדו?
ז
7
קראתי, מעניין מה שאתה כותב, לא יודע להכריע ולא נכנס לזה אם גישה א' או ב' צודקת , לא יודע, רק מה, שאלה אחת לי אליך: האם כשיש לך (אולי אתה לא) שאלה קשה בענין ניתוח כזה או אחר האם לעשות או לא? ואתה או כל אדם יהודי מאמין בגדולי ישראל עולה לחלות פני רבו ושואל "רבינו, האם לבצע את הניתוח כן או לא?" גם אז
חכם לב
למה בדיוק אתה שואל רב אם לעשות ניתוח או לא? לך למומחה ברפואה עם השאלה ולרב לברכה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
אך האם חשבת אי פעם מדוע על כל דבר אתה חייב/צריך לרוץ לשאול ואין לך את היכולת להכריע את גורלך/עתידך בידיך באמצעות השכל שבורא עולם נתן לך? וזהו שטר ששוברו בצידו - כי זה שנות דור אשר מחנכים (ואף אתה חונכת כך) לא לחשוב, רק לרוץ לשאול, כדי להפוך אותך לתלותי. האין לך פשע חמור מזה?
אברך פשוט
על פי הוראות היצרן כמצווה מהתריג טוב ומעולה ומשובח לשאול ולקבל דעת תורה ועשה לך רב והסתלק מן הספק והשכל האישי הוא שקר ותעתוע ומלא נגיעות אישיות ובלבולים ודעת תורה היא הדרך לסיעתא דשמיא להתכוונן על רצון ה'. על פי השכל האישי בלבד אפשר לדמיין שכל העברות בתורה מותרות לרבות רצח(כמו שהיו כמה אירועים מפורס
הכל הפוך
על פי הוראות היצרן כמצווה מהתריג טוב ומעולה ומשובח לשאול ולקבל דעת תורה ועשה לך רב והסתלק מן הספק והשכל האישי הוא שקר ותעתוע ומלא נגיעות אישיות ובלבולים ודעת תורה היא הדרך לסיעתא דשמיא להתכוונן על רצון ה'. על פי השכל האישי בלבד אפשר לדמיין שכל העברות בתורה מותרות לרבות רצח(כמו שהיו כמה אירועים מפורס
הכל הפוך
6
כיצד בהינף מקלדת אפשר "להכריע" בנושא כה עמוק ומרכב שדורש שעות עיון רבות?
קורא אקראי
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דובר אמת,בלי מסכות.
4
אתה מביא שתי צדדים בלי להביא צד שלישי : גדולי הדור דנים על פי הנתונים ומחוייבים לדון על פי מה שעיניהם רואות כמו בכל דיון ועניין , אבל יש להם סייעתא דשמיא / כח הציבור או איך שלא תקרא לזה שלא תצא תקלה תחת ידם ויחליטו את ההחלטה הנכונה. אך עדיין ברור שאם מתגלים נתונים חדשים הם מחוייבים להחליט על פי הנתו
צד
3
לעבודה זרה וכאן הבעיה הגדולה !! הפוליטיקאים מכץיבים לגדול הדור בדיוק מה להגיד עצמאותו מוגבלת מאד כיוון שהוא כפוף לעובדות לגדול הדור יש בוודאי סייעתא דשמיא אישית (ללמוד 7 דפיפ ביום בבלי וירושלמי זה בוודאי לקבל סייתא דשמיא) אבל מי אמר שהחמור שבא ךקבך "עצה" יש לו סיעתא דשמיא? החרדים בדורנו מש לא מגי
james
קכ
כידוע.
2
אלא להתיר לעצמם עריות בפרהסיה. ברור לכולם מיסטר בצאלאל שלאור הנחרצות שבהם התבטאו כל גדולי הדור (מלבד עדינה בר-שלום...) נגדך, תייחל לשכנע אותנו שאין זה אלא משום שהם בעייתים קוגנטיבית. אתה רוצה לעסוק בעניינך? תעסוק! למה להכניס עבודה זרה???
יוסי
1
מי שלא מבין מה זה אמונת חכמים שלא ישאל מה זה דעת תורה ושלא יתפלא אם יום אחד הוא יקום בבוקר ויחשוב שהרפורמים זה האמת ..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יש פה נסיון גס לפגוע במונח אמונת חכמים
בדברי רבותינו הראשונים והאחרונים בגדר "אמונת חכמים". אתה עשוי לגלות שהתמונה היא מורכבת יותר ממה שלמדו אותך בוועדים ובשיחות התעוררות.
רפאל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים