כיכר השבת

הפתרון לקבלת תלמידים למוסדות | טור

פעם אחר פעם שבה ועולה לסדר היום הציבורי סוגיית קבלתם ודחייתם של תלמידים ותלמידות למוסדות החינוך החרדיים • הרב בצלאל כהן מציע את הפתרון שלו למצוקה הנוראה (טור)

| 21 | כיכר השבת |
כותב השוורת
כותב השוורת (צילום: יובל אצילי)

פעם אחר פעם שבה ועולה לסדר היום הציבורי סוגיית קבלתם ודחייתם של תלמידים ותלמידות למוסדות החינוך החרדיים, מן הצד האחד עומדים ההורים המבקשים להכניס את בנם או בתם למוסד פלוני או אלמוני, ומן הצד השני מנהלי המוסדות המשיבים את פניהם ריקם מטיעונים שונים.

הללו טוענים לאפליה לא מוצדקת בשל סיבות לא ענייניות, הללו משיבים בנימוקים חינוכיים ערכיים רוחניים פדגוגיים וכיו"ב, דעת הציבור נוטה לעתים לצד זה ולעתים לצד אחר לפי הנסיבות.

בחינה של הקולות השונים בתקשורת מעלה את התחושה שישנה הסכמה בין כל הצדדים שמטעמים חינוכיים יש לדחות מועמדים ומועמדות שמשפחתם איננה עומדת ברף הנדרש מבחינה רוחנית, והנידון הוא בעיקר מי וכיצד יכריע מהו הרף הנדרש האם משפחה פלונית או אלמונית אכן עומדת בו. אולם נדמה לי שחשוב לזכור שהנחה בסיסית זו איננה כה פשוטה ושניתן למצוא בה דעות שונות.

בעניין זה עלינו להבחין בין שתי גישות, בנוגע למוקד החינוכי של כל ילד.

על פי הגישה האחת, המקום העיקרי שבו מקבל הילד או הילדה הנער או הנערה את חינוכו הוא הבית, ותפקידו של המוסד החינוכי הוא לחזק ולשמר את החינוך הביתי. על פי גישה זו, מי שגדל בבית ברמה ירודה מבחינה רוחנית התנהגותית וערכית, נגזר עליו להמשיך בדרך זו והמוסד החינוכי לא יוכל לשנות באופן משמעותי את מצבו. לאור זאת, ברור שעל המוסד לדאוג שיבואו בשעריו רק תלמידים מחונכים היטב, בכדי למנוע השפעה שלילית מתלמידים לא מחונכים.

לעומת זאת בגישה השנייה, המוסד החינוכי הוא זה שאמור להדריך את תלמידיו בדרך המלך מבחינה רוחנית התנהגותית ערכית ולימודית, ללא תלות ברקע המשפחתי החברתי והסביבתי שממנו באו התלמידים. המחנכים והמחנכות על פי תפיסה זו הם עצמם מעין אב ואם לתלמידים כמו שדרשו חז"ל "ושננתם לבניך - אלו התלמידים, מצינו בכל מקום שהתלמידים קרויים בנים… וכשם שהתלמידים קרויים בנים שנאמר בנים אתם לה' אלקיכם כך הרב קרוי אב" (רש"י דברים ו,ז). על כן, המוסד נדרש רק לוודא שבאים בשעריו תלמידים המבקשים ללמוד ולהתחנך בו וללכת בדרך שבה ילמדום המחנכים והמחנכות, ללא בחינה של הרקע ממנו באים התלמידים.

מצינו בחז"ל שבשתי גישות אלו נחלקו בית הלל ובית שמאי, וכך שנינו באבות דרבי נתן (ב,ט):

"והעמידו תלמידים הרבה - שבית שמאי אומרים, אל ישנה אדם אלא למי שהוא חכם ועניו ובן אבות ועשיר. ובית הלל אומרים, לכל אדם ישנה. שהרבה פושעים היו בהם בישראל, ונתקרבו לתלמוד תורה, ויצאו מהם צדיקים וחסידים וכשרים".

למרות שמקובלנו שהלכה כבית הלל, נראה שמחלוקת זו המשיכה גם בדורות מאוחרים יותר, וגם בגמרא בברכות (כח,א) מצאנו מחלוקת דומה בין רבן גמליאל לרבי אלעזר בן עזריה האם להכניס לבית המדרש את כולם או רק את מי שתוכו כברו. נדמה שניתן למצוא לאורך הדורות דוגמאות לכאן ולכאן, ושאכן ישנם נימוקים כבדי משקל לכל צד, וגם בתשובות והנהגות של גדולי דורנו ניתן למצוא תשובות לכאן ולכאן.

המציאות העכשווית היא שרוב ככל המוסדות החרדים נוהגים בשיטת בית שמאי, נדמה אפוא שהפתרון האמתי לבעיה כאובה זו יהיה ככל שיתרבו גם המוסדות ההולכים בדרכם של בית הלל.

תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
המוסדות בהחלט מקדמות את התלמידים/ות מבחינה רוחנית ולימודית, לא רק משמרים. אכן יש בתים חזקים שמבחינתם המוסד' משמר את הרמה הרוחנית. חוץ מזה מזמן ההשכלה ועד הציונות, יש להתרכז בראש בראשונה בשימור הרמה הרוחנית הקיימת. ואין המלאכה קלה כלל ועיקר.
ציז
14
מפוקח מאוד
אדם שמכיר
13
ישראל גרינהויז תמשיך תמשיך לכתוב נגד גדולי ישראל ובצלאל כהן תמשיך לזלזל בכל דבר שבקדושה בפייסבוק כל מיני תגובות שאפילו חילוני לא יעז להעלות תוריד את הכיפה הזקן והפאות ותוריד את המסיכה שאתה מסתתר מאחוריו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עקיבא

הצגת כל התגובות

12
י
ו
11
בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה
איש
אתה צודק. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה
10
הלוואי שאלו השיקולים של מנהלי המוסדות החינוכיים. אבל איך לפי שיטה זו, אם נותנים למנהל המוסד מעטפה שמנה, הכלל כבר אינו נכון וכל ילד יכול להתקבל למוסד ....
שש
9
עיקר הבעיה היא שליטת בעלי אינטרסים על הקבלה כך שלפעמים אם השם משפחה שלך לא נראה להם או כל קשקוש אחר לא יקבלו. גם אשכנזיה מבית צדיק צדיק.
יהודי
8
אם כך אתה לומד גמרא ולפי זה מוכיח אותנו אז אני מציע לחשוב עוד הפעם אתה משווה מחלוקת בין ב"ש לב"ה בשאלה אם לאפשר להצטרף לשיעור לבין ישיבה או כל מסגרת שהיא שיש בה חוץ מתורה גם חיי חברה והרי ברור שגם אתה מבין שחילוני וחרדי זה לא טוב שילמדו ביחד לכאורה למה לא הרי ב"ה כך עושים........ שוטה
אלי
7
תמשיכו ליצר כל מיני שיטות שנשענות כביכול על ההלכה סוף סוף הגעתם מגרמניה ולמדתם את כל הסלקציה הזו מהם. אולי הגיע הזמן שלכם להשתנות ולקבל את השונה בצבע אך לא שונה ברוחניותר זה גיזענות ומותר גם ללמוד מהם לקבל את השונה כשהשונה רוצה ללמוד ממך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אא
6
בצלאל כהן ??????? אני פשוט לא מבין איך נותנים לו במה פה בכיכר השבת (הבן אדם) לא מפסיק לזלזל בגדולי ישראל בן אדם מלא טינופת אני פשוט לא יהיה בשוק אם יום אחד הוא יעשה מה שאבי פרסטר עשה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
בצלאל ידידי היקר דפוק את הרבנים והצל את ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל גרינהויז
במקרה דנן לכאורה ניתן לומר שכבוד בצלאל כהן ממש צודק הוא אפי מלא לקח צד אלא בסה"כ אמר שניתן לשלב בין העמדות טלקחת צד אמצע כדברי הרמב"ם שביל החלב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
5
שהוא צודק הקבלה לא משיקולים עניניים עובדה שבנות אשכנזיות בכל מצב מתקבלות ועובדה שספרדיות שלהוריהם יש קשרים במקומות הנכונים מתקבלות מיד ובנות של אברכים ספרדים יראים ושלמים נדחות בלי להניד עפעף. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בני הסופר
4
התאכזבתי מהרמה חשבתי שבצלאל יותר מזה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ליטאי שפוי
2
עד מתי תמשיך המחלוקת בעם ישראל די כבר באו נתעורר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חי
1
יש בנות טובות אשכנזיות שלא מקבלים מבתים מאוד חרדים זה רק קינאה וצרות עין ♨️ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים