כיכר השבת

נפש יהודית

כשמרן זעק על זריקת תלמיד מהישיבה / הרבנית יהודית יוסף

הצרה הגדולה של הנוער הנושר היתה אחת מהנקודות הרגישות ביותר אצל מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, תופעה שלפעמים המחנכים אחראים לה. מי ייקח את ההגה מידיהם של אותם מחנכים, לפני שיגרמו לעוד תאונה קטלנית? (טור אישי)

| 35 | כיכר השבת |
מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל
מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל (צילום: אביר סולטן / Flash90)

באחד ממוצאי השבתות לפני מספר שנים, הגיע לבית מדרשו של מרן זצ"ל, הרה"ג המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א, כדי למסור את השיעור המקדים לשיעורו של מרן. לאחר שסיים מרן את השיעור, ביקש רבי בניהו לשוחח עמו בענין שאינו סובל דיחוי.

"אני נמצא בשכונת גאולה", פתח רבי בניהו, "יש לי בבית בית מדרש, ובכל ליל שבת באים אלי בחורים מכמה ישיבות, אולי מאה בחורים. אני לומד איתם רש"י על הפרשה ודברי מוסר".

"יש לבחורים הללו אהבה גדולה אלי, והם מספרים לי מה עובר עליהם... יש כאלה שמספרים איך מתנהגים איתם בישיבה, איך מזלזלים בהם. יש משגיחים וראשי ישיבות שהם מאוד קשוחים, לא יודעים להתנהג עם הבחורים. על כל דבר קטן מוציאים אותם מהישיבה... לא חבל? עד שההורים שלהם שולחים אותם לישיבה..."

"זו צרה מאוד גדולה", סיכם רבי בניהו את דבריו.

הצרה הגדולה הזו, היתה אחת מהנקודות הרגישות ביותר אצל מרן. קולו נחנק ודמעות עמדו בעיניו. "בא ואספר לך מה שסיפרתי השבוע באסיפה של מחנכים", אמר.

הגאון בעל 'חפץ חיים', מלבד היותו גאון בתורה, היה צדיק וחסיד, מלא מוסר ומידות טובות. פעם מסר שיעור בפני כמה מתלמידיו, ולפתע נכנס תלמיד חכם אחד, נכבד ונשוא פנים, שכיהן כראש ישיבה ברוסיה. כמובן שהתלמידים קמו לפניו ביראת כבוד, אולם החפץ חיים הפנה לו את גבו והתעלם ממנו לחלוטין. אפילו 'שלום' לא נתן לו.

הבחין בכך ראש הישיבה ויצא מהמקום, סר וזועף.

תלמידיו של החפץ חיים נשארו פעורי פה. "ילמדנו רבנו", אמרו לו, "הרי הרב ידוע כמי שמכבד כל אדם, בטח תלמידי חכמים..."

"שמעתם פעם על לייבל'ה ברונשטיין?" שאל החפץ חיים. "היה זה ילד שהתייתם מאביו בגיל צעיר ואמו שלחה אותו ללמוד בישיבתו של הרב הזה ברוסיה. הנער היה עילוי, אך שובב גדול – מדלג על ההרים מקפץ על הגבעות, וראש הישיבה גירש אותו מהישיבה".

"באה אמו האלמנה, והתחננה בפניו שיסלח לבנה ויקבל אותו שוב לישיבה, אך הלה הקשה את לבו וסירב בכל תוקף. בלית ברירה, פנה הנער אל בית הספר של הממשלה ברוסיה. שם הוא יצא לתרבות רעה, עד שנעשה אחד ממנהיגי הקומוניסטים, רדף את דת ישראל, וגזר גזירות קשות על שומרי התורה והמצוות".

"הנער הזה" המשיך החפץ חיים, "שמו ליאון טורצקי, הידוע לשמצה... ומי גרם לכך? ראש הישיבה הזה! דמו ודם זרעיותיו תלויים בו. איבד נפש מישראל. אם היתה לו מעט סבלנות, היה נעשה אותו לייבל'ה לגאון בישראל".

"כעת אתם מבינים מדוע לא הסתכלתי בפניו?", סיים החפץ חיים.

לא בבית ספרינו

מפעם לפעם היו מגיעים לשולחנו של מרן זצ"ל, סיפורים שונים ומשונים על המתרחש במוסדות החינוך. מחנכים המבזים תלמיד עקב עליזות יתר, מורות המשפילות תלמידה בעקבות סעיף מטופש בתקנון, או סתם מנהלים עם "אצבע קלה על ההדק". באותו לילה, מרן לא היה ישן.

התפתחותו של הציבור החרדי בעשורים האחרונים, הולידה ריבוי מבורך של מוסדות חינוך מפוארים, הממשיכים את מסורת ישראל סבא. ככל שהלכו והתרבו התלמידים הפוטנציאליים, כך הלכה וצמחה תחרותיות חסרת תקדים בין המוסדות השונים, הפועלים במרץ להציב את עצמם בשורה הראשונה.

ילדים שובבים? בחורים עם עודף מרץ? לא בבית ספרינו. כמובן שאין מקום להכללות, אולם מתרבים המוסדות שבהם כבר פקעה הסבלנות לתלמידים מן הסוג הזה. כולם צריכים להיות בתלם, מי יותר ומי פחות, אבל לפי התקן... שמו הטוב של המוסד עומד לעיתים בראש סדר העדיפויות, שמו של הבחור – קצת פחות.

כך, בעקביות ובהדרגה, הולכים ונדחקים יסודות וערכים בסיסיים הנחוצים לבנין האדם ולעתידו הרוחני. אם בשנים עברו גדלו בנות הסמינרים על ברכי השאיפות הנעלות להקים בית של תורה, המושתת על יסודות של צניעות וחסד, יש מהן שנאלצות כעת לנהל רדיפה מטורפת אחר הישגים לימודיים והצלחה ערטילאית. אחרת, הן לא ימצאו את מקומן. כישרונות נוצצים ומוחות מבריקים, הפכו בישיבות רבות לתנאי קבלה בסיסי, ודחקו הצידה את מקומם של השקדנים ובעלי המידות.

מרן זצ"ל עם המקובל רבי בניהו שמואלי לאחר השיעור במוצ"ש (פלאש 90)

מרן זצ"ל הצביע על תופעה הרסנית זו, כאחת הסיבות המרכזיות לתופעת ה"נוער הנושר". רבים מהם מצביעים על חוויותיהם במוסדות הלימוד, כמעמד "הנחת אבן פינה" לדרכם החדשה. זו היתה ההזדמנות שבה עקרו את השאיפות שלהם, ריסקו את הפוטנציאל הגלום בהם, וקטעו את חלום חייהם.

מי ייקח את ההגה מידיהם של אותם מחנכים, לפני שיגרמו לעוד תאונה קטלנית?

נשמה גדולה בגוף קטן

הוא היה אומר: "אני מבקש מכל המנהלים של בתי-הספר שלנו, בכל לשון של בקשה, שימו לב על התלמידים. אם יש תלמיד שלא מתנהג כשורה - אסור לזרוק אותו! צריך להיות סבלניים. אשרי מי שעמלו בתורה, זה עמל - לסבול את כל אחד ואחד. רבי לוי יצחק מברדיטשוב היה אומר, כשיש ילד שובב שלא יושב במקום אחד, הוא צודק. למה? יש לו נשמה גדולה בתוך גוף קטן... הוא לא אשם.

אני יגיד לכם דבר שהיה איתי, שהייתי בישיבת "פורת יוסף". פעם חלה אחד המורים, שהיו לו תלמידים גדולים, בני חמש עשרה שנה, וביקשו ממני שאמלא את מקומו. הזהירו אותי: יש שם ילד אחד שובב גדול, לא יושב רגע אחד. בשעת השיעור אומר איזה מילה וכולם צוחקים. הוא בדחן, חריף... ואני מה יעשה? באתי לקיים את השליחות שלי.

תפסתי את אותו ילד. בא הנה, אתה יודע מה אתה עתיד להיות? רב גדול, מורה הוראות בישראל! תלמיד חכם עצום! בוא תשב לידי. התחלנו ללמוד מסכת חדשה, מועד קטן. כל רגע אני מביט בו: "נו, מה אתה אומר, זה נכון?" והוא מנענע בראשו, התבייש ממני... לא פתח פה מילה אחת. מאותו היום, הוא נהפך לאיש אחר, ובאמת נהיה ראש ישיבה בתל-אביב. למה? ידענו לקרב אותו.

לא לזרוק! זו חכמה לזרוק? וכי אתה זורק אבן? אלו דיני נפשות! רבותינו לא היו דנים דיני נפשות אלא בסנהדרין של עשרים ושלושה חכמים. אתה זורק אותו, מה יהיה איתו אחר כך? אתה יודע מה יהיה? אתה מקבל אחריות על מה שיהיה?

לכן צריך לחבב אותם, לקרב אותם במתק שפתיים, לדבר אליהם בלשון כבוד. על ידי כך גם הם יתקרבו לתורה. תחשוב שזה היה בנך, היית סובל אותו! זה הבן שלך, "ושננתם לבנך - אלו תלמידך"...

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
23
אותי העיפו גם מהביצפר ואפילו לא אמרו על מה. וטז ההורים שלי הכניסו אותי לביצפר פי מיליון יותר ירוד. ובאמת התקלקלתי . ולא שמרתי מצוות גם לא שבת!!! והיה לי חבר.. וכו.. אחרי זה הודו לה' התחזקתי והלכתי למדרשיה. וכיום אני נשואה לחרדי שעושה שמירת עיניים.. ועבר בדיוק כמוני. שהעיפו אותו נהיה חילוני גמור
22
כחילוני שמתחזק שלא אוהב את התחרותיות בעולם החילוני, אני לא מתחבר לתחרותיות בעולם החרדי- הם מתחילים לזנוח ערכים לטובת שכל.
21
ברור אם זה היה בנו לא היה מעיף אתו כנראה שבכל בחור אפשר לטפל

הצגת כל התגובות

20
אי אפשר לתאר כל הכבוד לרבנית שמשתפת אותנו בחוויות מתוך קודש הקודשים. כתיבתך סוחפת ומרגשת כל פעם מחדש. אשרייך.
19
חיים ואהבה וזוגיות מאנשים. עוולות השידוכים המגזריות. עיין שם.
18
הרב בניהו ענק שבענקים הן בתורה הן במידות טובות . איך שהוא מתייחס לכל אדם באשר הוא. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
17
אותי העיפו מהישיבה על כלום ומאז אני כול היום בבית ולא עושה כלום לא מתפלל במנין בגלל זה כי אני קם מאוחר וכשהייתי בהישיבה הייתי מתפלל 3 תפילות במנין היום כלום וזה לא רק אני כל אחד שמעיפים אותו מהישיבה זה קורה לו ויש גם ימים שבגלל זה גם לא מניחים תפילן וכל זה על הרבנים שמעיפים בחורים (נשלח באמצעות כיכ
אבל מה איתך תצא עבריין בשמים לא יפטרו אותך זה כואב באמת אבל לישון זה לא הפתרון
16
מי יתן תמורתו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
15
אוה...סוף סוף כתבה לעניין !!!כל הכבוד לכיכר השבת!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
14
כל הזמן דואג לעם , לבחורים, לילדים, לעניים, יש לו לב גדול. אני מכיר אותו אישית. על מרן א״א לכתוב כי לא צריך לשבח את השמש, חושב עליו יום יום.
13
משיח דחוףףףףףףףף אי אפשר עוד בחושך של הגלותתת
12
למרן זצוק"ל
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
10
אין בכלל מה להאשים את המשגיחים וראשי הישיבה. יש להאשים רק את ההורים ששמים בכוח את הילד שלהם במקום שלא מתאים לרמתו רק כדי שיהיה במקום עם שם טוב. כמחנך כאשר יש ילד שהורס את הכיתה הוא הורס ומשחית בחורים אחרים האם מצד דיני נפשות צריך להשאיר אותו שיהרוס עוד בחורים או שצריך להעביר אותו מסגרת ולהציל את שאר
9
ברצוני לשוחח אתכם על הנושא הכאוב הזה מחנך שאין לו לב לב לב חום ואהבה לעולם לא יהיה מחנך בדור של היום כל הורה אב ואם שמגדלים ילד והוא יוצא בן תורה זה נס זה נס זה נס לצערי היום במסגרות החינוך יש המון מחנכים בלי לב לב לב מה אתם רוצים מהנוער של היום?עם כל יצר הרע בחוץ איך הוא לא יחטא ולכן קורא אני לראשי
8
בן אדם שתופס את עצמו בידיים לא יושן כל היום בחוסר מעש... אם הוא לא רוצה להיות בחור ישיבה זה לא אומר שבוא לא צריך להיות בן אדם.. אפשר ללמוד מקצוע לחשוב על העתיד קצת.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
7
נמ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
6
לייבל'ה לא התייתם בגיל צעיר אביו נפטר כשהיה בן 31, לא שינה לטורצקי אלא לטרוצקי, כדאי לפתוח ויקיפדיה לפני שמספרים סיפור....
5
על דאבדין ולא משתכחין
4
היה ילד תפנוקים שמגיע לישיבה כל בוקר עם הנהג של אבא שלו וחוזר איתו,כל ערב. כמעט לא ישן בחשיבה, חוגג עם חבריו, ולא למד כלל, אם היו זורקים אותו מחברון, היה מתקלקל, עכשו כשהשאירו אותו יצא ראש מוסדות וכשרות, לובש פראק, ואת קיבלת פה במה. לכן יהודית, את צודקת בכל מילה, כי אין חכם כבעל הנסיון.
חצוף מחוצף, הרב משה היה הבן הקטן של הרב, והוא זה שטיפל בהוריו כבר מהיותו צעיר!! אמו הייתה מחכה לו במיוחד בערב כשהייתה לבד בבית, והרב משה היה מגיע בערב כדי לדבר קצת עם אימו ולספר לה מחוויותיו בישיבה (אני בטוח שהיו פעמים שרצה לישון בשקט). הרב משה היה קם בותיקין (!!!) כדי להתפלל לצד אביו ולכבדו. אז יות
לכבודו של ר' משה לא ניכנס לויכוח כמה דקות למד ביום... אתה עצמך מודה שהסיבה שלא למד מפני שכיבד הורים... רק נאמר שאילו לא היה הבן של הרב עובדיה ולא היו קוראים לו יוסף, אזי היה היה היום במקרה הטוב ברמה של עוזר מלמד בכיתת גן, והעלבתי את המלמד עכשו.
3
הבעיה ידועה שאינם ידועים להתמודד עם בעיות ואינם יודעים להסביר, לפפט יודעים.
2
לבכות מה הפסיד הדור.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
1
מתוך נסיון. הורים תעקבו טוב אחרי הילדים. לפעמים הם מדוכאים או מבולבלים וזה בגלל רב בתלמוד תורה שיורד להם לחיים. כל אבא ואמא צריכים להשגיח. החינוך החרדי נהיה תעשייה. לא שמים לב לפעמים מה קורה. תתעוררו. בברכה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים