כיכר השבת

הצידוק לשנאה והשנאה כצידוק / טור תגובה

קראתי את מאמרו של אבא טורצקי ונדהמתי. לא כל כך בגלל הטענות המובעות במאמר כמו בגלל הרוח שנשבה ממנו, המסר מהדברים, והמסקנה החד משמעית: שנאת האחר (חרדים)

23
בוגר ישיבת פוניבז' | כיכר השבת | י"ט בשבט | 08.02.15
ישיבת פוניבז'
ישיבת פוניבז' (Nati Shohat/Flash90)

קראתי את מאמרו של אבא טורצקי. קראתי ונדהמתי. קראתי והזדעזעתי. לא כל כך בגלל הטענות המובעות במאמר כמו בגלל הרוח שנשבה ממנו, המסר העולה מהדברים, והמסקנה החד משמעית המובעת בו: שנאת האחר.

אינני נכנס לגופם של דברים, ארכו עלי דבריכם – השונאים והמחבלים גם יחד, אך דומני כי בדבריו של טורצקי מצאתי שורש גדול להבנת העניין. שנאת האחר היא מניע גדול בהיסטוריה של העולם, מניע כל כך גדול – שבהקשרים אחרים וקונסטלציות אחרות [כמובן] נהרגו בשמו עשרות מיליונים, אימפריות קמו ומדינות נחרבו, כל זאת בשם ובהצדקת הרגש היסודי המובן כל כך מאליו לאדם, לצערנו – שנאת האחר.

"האחר" מי הוא ומה הוא אותו אחר שכל כך הרבה משאבים של שנאה הופנו כלפיו לאורך ההיסטוריה? איזה דמות יש לו? מה הם המאפיינים שלו? אין לכך שום קריטריונים ברורים, או סימנים חד משמעיים שלפיהם נוכל לקבוע מי מוגדר כ"אחר" ביחס אלינו, או ביחס לכל אחד אחר – אדם או אומה.

אבל עובדה ברורה אחת ישנה – תמיד תמיד ישנו "אחר", אבל תמיד. ואם אין אחד כזה בנמצא, אז נמציא אותו. זה לא כל כך קשה כמו שזה נשמע. עם מעט רטוריקה ושורות-עט מושחזות אפשר להסביר ולהציג כל דבר. מי שקרא את התאור על "גולדשטיין" ב1984 של גורג' אורוול מבין היטב למה אני מתכוון, אולי גם מי שקרא את מאמרו של אבא טורצקי.

האחר – הוא בן-בלי-שם, חסר פנים ודמות, שכל עניינו ומטרת קיומו הוא להצדיק את קיומנו אנו, להגדיר את קיומנו אנו, לתת משמעות וליצוק תוכן במי שאנחנו ובמה שאנחנו עושים. האחר – הוא קרבן אומלל של הצורך הבסיסי של כל אדם בשנאה, ובכתובת כפורקן לשנאה. האחר הוא מי שאנחנו מוכרחים שיתקיים, כאוויר לנשימה, ולו בשביל שתהיה לנו סיבה להמשיך לנשום. כי אם אין לי את מי לשנוא – לשם מה אני? אם אתה לא שונא – משמע אתה לא קיים.

לצערנו, במגזר החרדי ובמציאות הציבורית הפנים-חרדית הקיימת, אופק השנאה הוא צר למדי. כולנו דומים מדי אחד לשני, כולנו חושבים יותר מדי דומה, והעולם שבחוץ – שהיה אמור להיות מושא השנאה האולטימטיבי – רחוק מדי, בלתי מושג מדי, וממש ממש לא ממלא את תפקיד ה"אחר" אותו אנו מבקשים. אנו צריכים את האחר קרוב, בועט, מדמם. והחילוני/הגוי הוא, איך לומר, קצת יותר מדי אחר.

וכך אנו מגיעים למאמרים כמו של אבא טורצקי. בהעדר "אחר" כמושא לשנאה, הופכים הבדלים דקים ודקדוקי עניות להררי הררים, תחת הזכוכית המגדלת של הלבלרים למיניהם. ההבדל בין "48" ל"45" [הבדל של שלש ספרות בסך הכל] הופך להיות הבדל של שנות אור אם משתמשים במיקרוסקופ הנכון. אין לנו ברירה, אנו חייבים "מחבלים" או "שונאים" כדי שתהיה לנו כתובת. בהירה ומדוייקת. אני לא הוא. אני שונא אותו. 48 הוא ממש אבל ממש לא 45. לך תבין למה.

מכאן – הדרך כבר קלה מאוד. כשכבר יש לך "אחר" בטווח, כל מה שאתה צריך הוא להגדיר אותו כ"נחש", "קיצוני פרוע", "מגעיל". להלן כמה ציטוטים מהמאמר: "דרכם של אותם הזויים, נלוזה, עטופה בשקרים, ואינה מצליחה לשמר את שקר סוד קיומה". "נחשים מלאי הרס וחורבן". "ציבור קטנטן וחצוף ובעיקר מפוצץ בעזות פנים בלתי מוגבלת שכל עיסוקו הוא להכות ולהרעיש לצווח ולכרכר". ועוד ועוד רטוריקה מתלהמת מהזן הנחות, כיד הדמיון הטובה על הכותב שידו לא רעדה בעת ששרבט את ההבלים הללו.

וכך נקמצות להן ידיים, לבבות פועמים לקצב השנאה, והדרת ה"אחר" מתחילה. השכן-הדומה-לי-בכל-מלבד-בצבע-הגרביים הפך כבר לאוייב מר, נותר לי רק להילחם בו מלחמת חורמה, ולהמציא את התירוצים תוך כדי, אל דאגה – הם יבואו. ואפילו אם הם לא יבואו, בלהט ההמולה הריטורית מי בכלל צריך סיבות?

אבא טורצקי, אל תשמש כלי בידיו של יצר השנאה.

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
אבא טורעצקי לא מוגדר כ'חרדי' במובן הרגיל וד"ל...
משה09.02.15
14
מי אם לא אנשי הפלג הירושלמי שהחלו בשעתו , וממשיכים ומובילים את שנאת האחר, ראו כיצד פתחו את הקמפיין בבחירות בירושלים, רע שנאה ומשטמה נגד דעות גדולי ישראל, לא רק שהם אינם מכבדים דעות השונות מהם אלא מזלזלים וגרוע מזה, ואנשים כאלה טוב וראוי לשנוא
חרדית09.02.15
13
שלנו כחברה
אריה08.02.15

הצגת כל התגובות

12
רמת כתיבה וחשיבה כה נמוכה, אולי הוא צודק "הפרד נא מעלי". מה לי ולנו עם אנשים כה רדודים.
גבש09.02.15
11
רק שאינני בטוח שהוא ראוי לתגובה הוא כותב על הצד הזה הכל אבל שוכח שיש להם רב קצת יותר חשוב ממנו
חושב09.02.15
10
הדבר הכי קל להפיך לנרדף כאשר המציאות ברורה לכולם מבירור אצל כל הציבור החרדים לא מבינים מה הפלג הירושלמי רוצה זה קומץ של אנשים מקבוצות שונות שמחפשים מתחת לאדמה מה לתקוף ולהפוך את המציאות העיקר שיהיה מחלוקת אפילו אם זה על חשבון ביהדות .
שלמה09.02.15
אל תדאג. אולי זה רק אתה שלא מבין את המאמר ואת הפלג הירושלמי ומה עוד? כאילו שמישהו חייב הסבר נפרד לכל אידיוט.
חיים09.02.15
9
לשאלת מיליון הדולר: איך אתם שורפים פחים? איך? איך אתם מפריעים לנו לגלוש בוואטספ? ללכת ללמוד מקצוע? או לעבוד כעוזר עוזרו של הנהג של בכיר עוזריו של חבר עירייה משועמם מטעם יהדות התורה? או כמו שאבא טורצקי שואל איך העזתם להפריע לי ללכת לחקות ולהציג את שלושת הדורות של משפחת פרוש? איך העזתם להפריע לי לעשות
יוסי 09.02.15
8
הכותב השכיל להעביר את המסר בצורה מדויקת ובהירה. יישר כח! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כל כך נכון09.02.15
7
היכן הבושה? אלו שהפיצו שנים רעל בציבור הליטאי, באים לפתע בטענות על אחרים שעונים להם מעט מזער . אלו שהרעילו ומרעילים את הבארות יום אחרי יום, שנה אחרי שנה, מנסים להופיע בהצגה חדשה ומחיוכת.
צביעות09.02.15
6
יש בו יותר מידי שפיות ואינטלגנציה
דני09.02.15
5
שיש בו שפיות ואינטלגנציה
דני09.02.15
4
אם היו מוציאים חוברות בלי סוף נגד אבא שלך גם היית כל כך מסנגר? האם יש לך מושג איך הם מכפישים את ה"אבא" היקר שלנו- הרב הצדיק המיוחד - הרב שטיימן. לצערינו הרב מדובר בגוף משחית שאין שום אפשרות- כי אם לבערו- כדי שלא יהיה ממאיר אין אפשרות לסנגר על פצע מבאיש... הלוואי והיית צודק.
יעקב09.02.15
אולי יצאו חוברות. אבל נגד על הרב שטיינמן לא יצאו חוברות, החוברות יצאו להסביר את השיטה החולקת. ויש שיטה חולקת. תפנים. על החלק השני שכתבת אין לי מה להגיד רק שתי מילים 'הייל היטלר'
חיים09.02.15
3
אם כי את אנשי המחבלים בהחלט יש לשנוא שכן כבר דהמע"ה אמר שהוא שונא את משנאי ה' והמחבלים ואנשי הפלג הירושלמי בהחלט עונים להגדרה זזו של משנאי ה'. מאידך, כפי שהמחבלים הארורים הנחילו בישיבות וסמינרים,שמקבלים רק ילדים שהוריהם הם 'בני תיירא' וכך, אם אתה עובד רח"ל, בנך הוא סוג ב' או שלא מתקבל, כך צריך להתיי
אבי09.02.15
זה בשני מילים תוכן תגובתך.
חיים09.02.15
2
לצערנו המגזר הכל מיוחד שלנו, נגוע בפשע השנאה ללא כל סיבה והגיון. מטיפים לשנאת האחר (שבמקרה דנן הוא הפלג הירושלמי אך מחר תהיה זו קבוצה אחרת) רק כדי להטיל אימה לבל יהין איש מאתנו לערער אחר תכתיביהם של העסקנים.
יעקב09.02.15
1
הפנים המכוערות של דגל והם נותני הטון האמיתיים בדגל....
שייקה09.02.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: נשמות ישראל ואותיות התורה כרוכות יחד |  צפו

כיכר השבת | 14:49

במרכז בני ברק

אוטובוס פגע בשני רכבים - הנהגים פונו מהזירה במצב קל

קובי אטינגר | 12:54

פְּקִידָא בְּגוֹ צַדִּיקַיָּא 

ספרי תורה פתוחים וחצוצרות: הרבנים זעקו לישועת הכלל 

חיים רוזנבוים | 10:06

בצל הקשיים התזרימיים

קבוצת 'בסדנו' הגישה בקשה להקפאה זמנית של הליכים נגדה

בני סולומון | 04.07.24

פרשת קרח

מתי עושים פדיון הבן לילד יתום? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 04.07.24
ש

לרגל עונת החתונות

מארזי XL *חינם* לחתונה של החבר? כך תקבלו את זה

כיכר בשיתוף XL | מקודם

וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרֹת

המלחמה חידשה מנהג עתיק: תקיעה בשופרות ובחצוצרות | מסע היסטורי מרתק

ישראל שפירא | 04.07.24

"הרבנית והמשפחה ביקשו"

יום כיפור קטן לרפואת הגר"י: מ"מ נשיא ביה"ד במכתב זעקה

ישי כהן | 04.07.24

90 אלף דירות באלתא - אשדוד

מטרופולין חרדי תוך עשור - זו התוכנית למצוקת הדיור החרדי

איצלה כץ | 04.07.24

ביוזמת סגן השר

אושרה תוכנית לשחזור בית החזו"א - "בתהליך שימור ייחודי"

חיים רוזנבוים | 04.07.24
ש

הצטרפו למצליחים

שואף להגיע לרבנות? זה אפשרי, ובשעה אחת ביום

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

במלאת י"ג שנים

במעמד גדולי ישראל | הילולת הגרמ"י לפקוביץ זצוק"ל

חיים רוזנבוים | 04.07.24
ש

מקום שמעורר השראה

מהפכה שקטה ברמת הגולן: הישיבה שמשנה את חייהם של נערים חרדיים

כיכר בשיתוף טל חרמון | מקודם

הוציאו מתרמילם כתבי יד

'קנאת סופרים תרבה חכמה' | תיעוד מועידת סופרי סת"ם

חיים רוזנבוים | 04.07.24

הדרך לחיים טובים

בכל אחד מאיתנו יש קורח, אז איך לא נסיים כמוהו? | צפו

כיכר השבת | 04.07.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

שלטון הפקידים

רה"מ הבטיח לפתור את הבעיה, באופוזיציה עושים פוליטיקה

דניאל הרץ | 04.07.24

הטור השבועי | קורח

אנשים של מעשים // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 04.07.24

צאן קדשים

האדמו"ר העניק 'חומש ויקרא' לפרחי חסידיו | תיעוד

חיים רוזנבוים | 04.07.24