כיכר השבת

הלכה עשו שונא ליעקב - אז מה?

בפאנל שנערך בפני בני תורה שדן ביחס לאומות ובסיכוי לשלום, קם אחד הבחורים ואמר: על מה יש לדבר - הלכה עשו שונא ליעקב. זוהי פרשנות מוטעית ומסוכנת • טור חמישי בסדרה (דעות)

| 47 | כיכר השבת |
כותב השורות, דב הלברטל
כותב השורות, דב הלברטל (צילום: קובי ישעיהו)

בפאנל שנערך בפני בני תורה, שהשתתפתי בו, ושדן ביחס לאומות ובסיכוי לשלום, קם אחד הבחורים ואמר: על מה יש לדבר - הלכה בידוע עשו שונא ליעקב. זו לא פעם ראשונה שאני נתקל בגישה מקובעת זו, ובפרשנות המוטעית והמסוכנת הזו לקבלת חז"ל.

לטור הראשון בסדרה: צריך להיכנע לחמאס עכשיו

לטור השני בסדרה: תהיו חרדים ותשתקו

לטור השלישי בסדרה: ההתנחלויות - שפיכות דמים

לטור הרביעי בסדרה: מרחק נגיעה לשלום

ההלכה עשו שונא ליעקב, אינה דרך חיים. זו אינה פרוגראמה פוליטית וגם לא קביעה מוסרית. הרב שך התבטא לא פעם, שאין לסמוך על אומות העולם, גם על אלו שלעת עתה תומכות בנו, כי הכל אינטרסים. אם האינטרסים השתנו, גם היחס יתהפך. אך זה נאמר כגישה כוללת, המרחפת על בסיס היחסים בין העמים לישראל.

אך האם הרב שך הציע לנתק את היחסים הדיפלומטים עם ארה"ב, כי עשו שונא ליעקב? או האם הציע להעליב אותם? להשפיל אותם? להלחם בהם? האם הוא ראה בהם אפס? גם עם עשו, יעקב הכין עצמו לדורון ולתפילה. לאו דווקא רק למלחמה. פניו היו בראש וראשונה לשלום. הוא אפילו השתחווה בפניו לשם כך.

זו בשום אופן אינה יכולה להיות אמרה הקובעת את ההתנהלות היום יומית. אם עשו שונא ליעקב, האם השלום עם מצרים וירדן הוא אשליה? בהתנהלות הפוליטית השוטפת, יש לנהוג עם האומות בכלל והערבים בפרט, כאילו אמרה כזו אינה קיימת. לעשות כל השתדלות בדרכי החיים הרגילים. הרב אלישיב אמר לא פעם כי יש לכבד מנהיג גוי, או אפילו ישראלי, לפי כל נוהגי הכבוד העולמיים. הוא לא אמר לבזותם, כי עשו שונא ליעקב.

התפיסה החוזרת ונשנית שאין טעם לכלום, אלא רק לרמוס, רק לכבוש, כי עשו ממילא שונא את יעקב, היא עלובה ומסוכנת. נקודת מבטו של הרב אלישיב הייתה ברורה: אנחנו תלויים לגמרי בחיינו המדיניים והכלכליים באומות בכלל ובארה"ב בפרט, ועלינו לנהוג בהתחשב בכל דרכי התנהלות וההשתדלות המקובלים. מספר פעמים הרב שאל – כיצד ניתן לסרב לדרישות האמריקאים (כדוגמת הקפאת ההתנחלויות), הרי אנחנו תלויים בהם לגמרי? באיזו הערכה דיבר הרב על בוש. אני שמעתי.
באותו פאנל, ובהזדמנויות רבות אחרות, אתה מקבל את הרושם שאמריקה היא בעצם כלום. סתם אבק. בחמש דקות ממגרים אותה. שאגה אחת של ארגון להב"ה, והאיחוד האירופי יתמוטט.

הפרשנות הקנאית לעשו שונא את יעקב, מדריכה את נושאיה לא רק בהיבט הפוליטי, אלא גם בהיבט המוסרי. היחס כלפי הגוי הוא כיחס אל הבהמה. אולי יותר גרוע. הרמב"ם אינו מזכיר דבר בכתביו אודות הבדל ישותי בין היהודי לגוי. אדרבא, הוא פוסק שגוי השומר שבע מצות בני נח, הוא חסיד האומות ויש לו חלק לעולם הבא. זה לא בדיוק בהמה. אמנם נכון - רבי יהודה הלוי, הרמח"ל והמהר"ל מפראג קבעו שיש הבדל מהותי בנפש היהודי והגוי. אך שאלת היחס המוסרי אל בגוי, אינה פשוטה כלל.

חכמים קבעו כי מפרנסים ענייהם, מבקרים את חוליהם משום דרכי שלום (לא משום איבה, יש הבדל עקרוני). רבי יוחנן היה מקדים להם שלום. הגמרא אומרת שגם ברכת גוי לא תהא קלה בעיניך. אפילו רשעי הגויים קיבלו שכר גדול על פעולה טובה קטנה, כפרעה, עגלון ונבוכדנצר. הקב"ה חס על כל בריותיו – מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה? חכמים נחלקו בנקודת המבט למפעליהם הגדולים של הגויים – הגשרים, השווקים, המרחצאות שבנו. רבי יהודה אמר שיש לשבחם על כך. ובכלל, הבריאה בצלם אלוקים לא התייחסה רק כלפי היהודי.

בכל מקרה, ברוח העמים שבימינו, כיבוד הגוי על ידינו נוגע בפיקוח נפש ממש, ולא רק בדרכי שלום. היחס המתנשא אל הגוי, הוא טעות חמורה מבחינה מוסרית, וגובל בפיקוח נפש. במסגרת הבוז הרווח לגוי, בולטת גם בהעדרה חובת הכרת הטוב הגדולה. על כל ההתפתחויות הטכנולוגיות, על הרפואה, החיסונים, האנטיביוטיקה, על החשמל, על הסלולרי, על המחשב על האטום, על מיקרוגל, על המקרר, על המכונית, על המטוס ועל מה לא? במחשבה שנייה, בעצם כל זה כלום, הרי עשו שונא ליעקב.

אך היחס המשפיל, נובע מהפרשנות שעושים כסיסמה וכדרך חיים באמרה זו. כי זו גם הסיבה שזו תהיה מעין נבואה המגשימה את עצמה – עשו ישנא יותר, ויעקב יושפל יותר.

עשו שונא ליעקב היא תפיסת עולם כללית שיש להביאה בחשבון, אך בשום אופן אינה קובעת את סדר היום הפוליטי והמוסרי של העם. הגישה הנכונה לגוי, היא זו הפרגמאטית, המכבדת, הנותנת סיכוי, מתוך הרגישות של הכנעה מתבקשת בהיותנו תלויים בחסדי האומות. בכל תפוצות הגולה, מתפללים לשלום הפרזידנט שריו ויועציו. זה אפילו כתוב במחזורים שהבאתי איתי מחוץ לארץ. באיזה כבוד מלכים, מורא, הדר ויראת הרוממות מקבלים בחוץ לארץ הקהילות היהודיות את מנהיגי אומתם. רק פה בארץ, מתוך פנטזיית הכוח, צמחה אידיאולוגית הפרא של כוחי ועוצם ידי, זו שעיצבה פרשנות חדשה להלכה שעשו שונא את יעקב.

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
29
מה לעשות והדעות שלך לא משתלבות עם המציאות, וגם לא עמדו במבחן המציאות, כבר בעבר לקחו את כיוון המחשבה שלך, וחשבו שאולי זה נכון, החזירו שטחים, נתנו רובים ותקציבים, עקרו ישובים (=הטילים והעימות זה תוצאה ישירה) ומה קיבלנו? אינתיפאדת 2000, ובעיות קשות שעד היום אנחנו סובלים מהם, שורה ומילה אחת הם לא קיימו,
28
די לדברי הבלע שאתה כותב האם אתה יכול לעשות שלום עם רוצחי החמאס ובעדשים למינהם עורפי הראשים האם אתה יכול לעשות שלום עם אבומאזן רוצח של ילדי מעלות
27
בס"ד בימינו, עשו הוא המתנחל הלאומני השונא ליעקב כאשר יעקב הוא היהודי החרדי. המחמירים טוענים שהמתנחל הלאומני אינו עשו אלא עמלק.
רוב האשכנזים חילונים נראים כמו עשיו ומדברים כמוהו הספרדים כולם דתיים שומרים מצוות והאחרון שבהם מלא מצוות כרימון

הצגת כל התגובות

26
מדובר בדברי רבי שמעון בר יוחאי שי"א שנשתבשו ולא אמר הלכה. ויש לזכור כי הקב"ה בצאת ישראל ממצרים אסר עליהם להתגרות באדום או להילחם בהם.
25
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
24
ההגיגים שלו לא היו מבישים את גלאון.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
23
ידידי, דבר בשם עצמך!!!
22
אתה סתם מתחזה, המציג מיצג שוא,כאילו היתה קירבה מיוחדת בינך לרב אלישיב זצ"ל,דבר המתיר לך כאילו להציג עמדותיך כעמדותיו. לכן, אתה מסוכן יותר מ"הפרשנות המוטעית" של אותו בחור.
21
תפסיקו להביא את התינוק המגודל הזה הוא כמו הצפרדע במצרים ככל שדופקים עליו הוא רק ממשיך יותר אז די כבר
20
לו הייתי שלייה....לה לה לה לה לה לה הייתי מתהפכת לו ידעתי כי...הנולד הוא דב דב דב הוא היה הל בר תל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
19
הלכה, בידוע, הלברטל השתבש
18
דעותיו של אלברטל וזועבי דומים. מזרוחניק לא שפוי
17
דב אתה משלהם וגם מאמרך נובעים מאיטרסים שפלים ,מלאים ברעל וטיפשות,דבר אחד ברור אתה ביאור מושלם לפסוק אויל מחריש וכו׳ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
16
עצוב לראות את התגובות הפשיסטיות מאנשים שאפילו צבא אינם עושים.
15
מבלי לראות את מה שהוא כותב ,הבן אדם עו"ד ותו לא מה לו לענינינו???
14
אתה מה אתה מבין בפרשנות התורה? אל תנסה לעוות את התורה לצרכים שלך, תתבייש. בידוע שעשו שונא ליעקב וככל שנתחנף אליהם כמוך, הם ישנאו אותנו יותר. רק מכה קשה וניצחת על הערבים תבטיח שקט. הרב שך והרב אלישיב מתביישים בך שאתה מזכיר אותם. אפס.
13
אני מודה שמטור לטור אני מעריך יותר ויותר את הלברטל כמבטא דעה תורנית בצורה מדוייקת. מספיק לקרוא את התגובות כדי להבין, מה בינו לבין השוטים המגיבים. דברי הלברטל נכונים כמובן גם לצורך ההכרחי ממש להשקיע בהסברה בעולם [ללא השימוש בסיסמא "עשו שונא ליעקב" כדי לפטור את עצמינו בכך שאין טעם כלל לנסות להסביר]. א
12
בשו''ת חלקת יואב [או''ח סי' מו] כתב עפ''י מאמר זה ''הלכה ובידוע'' וכו'. שלכן מותר לתת שוחד לשופט גוי. כדי לאזן. היינו.המאמר הנו ''הלכתי'' מאז נאמרועד היום. גם בשו''ת אג''מ [חו''מ ח''ב סי' עז].כתב דכשם שההלכה לא משתנית כך שנאת עשו ליעקב לא משתנית ולא תשתנה. ויש להזיזהר מאומות העולם שונאי ישראל. עיי''
11
כותב עם הארץ זה שכח שמרדכי לא השתחווה להמן כי הוא מזרעו של בנימין, דוד המלך לא השתחווה לעמלקים אלא נלחם בהם בכל עוז, כשאנו בגלות אין ברירה אלא להכנע בפני עשו, כי אתה גולה אצלו והוא האדון, אך בא"י עם שלטון יהודי גם אם יהיה רשע כאחאב, מעולם לא חשבו נביאי ישראל שיש לאחאב להשתחוות בפני ארם, להיפך כשהוא
10
למי מן הקוראים שחשב אחרת.
9
וכשחז"ל לא מתיישרים עם התפיסה הגלותית של הלברטל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משהו בענין "התפיסה הגלותית": שני דברים קובעים אם אנו בגלות או הגיעה כבר הגאולה השלמה: האחד, המציאות הפשוטה. צריך להיות עיוור לחלוטין לחשוב שמול עשרות אלפי טילים מארבע רוחות השמים, מול ארגונים כחמאס וחיזבאללה ודאעש ושאר מרעין בישין, שרק בחסדי שמים ממש, אינם מוחקים אותנו במכה אחת מעל פני האדמה, מול קו
8
בוגד, שפל, ועלוב.
7
מיידית. וזאת עקב חששות כבדים לאי שפיות (אולי זמנית)
6
הרי אם שתי לאומי היה כותב כזה מאמר, שמצמצם את דברי חז"ל, ובעצם חולק עליהם בצורה נחמדה, היו סוקלים אותו פה!
5
חתיכת עלוב שונא ישראל שב בשקט!!! איך נותנים לך במה בכלל איךךךךךך??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
4
לא צריך לבזות אדם בגלל דעותיו. ולא צריך להשמיץ ולהכביר במילים שלא מתאימות לאדם חרדי. דעותיו שנויות במחלוקת אבל יש טעם ועניין להתפלפל בדבריו. אחרי הכל הוא טוען דברים בטוב טעם גם אם אני לא מסכים איתו בהרבה נקודות.
"הלכה בידוע ועשיו שונא ליעקב". שמעת הלברטל??? הלכה! לא אגדה ולא פרפראות, גם לא דרשות יפות של פ"ש. הלכה ממש. האם צריך להשמיע אותו? ודאי שלא. יש גבול לבמה שניתנת לאנשים שכל עניינם בפרובוקציות.
3
"משא"כ נפשות אומות עובדי גלולים הן משאר קליפות טמאות שאין בהן טוב כלל כמ"ש בע"ח שער מ"ט פ"ג וכל טיבו דעבדין האומות עובדי גלולים לגרמייהו עבדין וכדאיתא בגמרא ע"פ וחסד לאומים חטאת שכל צדקה וחסד שאומות עובדי גלולים עושין אינן אלא להתייהר כו'" תניא סוף פ"א. ואתה שמכריז בשער בת רבים שהנך תלמיד הגר"א ומת
2
גם אם נמסור את כל הארץ מראש הנקרה ועד אילת הסיכוי לשלום אבד מזמן עדיין יהיו רגשי נקם: 1. על כל שנות "הכיבוש" לדבריהם. 2. על כל אלפי "השהידים" שנהרגו ביד ישראלית. 1. מאורעות תרפ"ט היו עוד בטרם הכיבוש. 2. כאן מדובר בארץ טרור. בניגוד להסכם עם מצרים (לא להתבלבל!) שגם הוא לא בטוח.
1
אני בטוח שהם מאוד יאהבו אותך [עם חומוס בפיתה ...]. אהבל וד.ש. מידידך אבו באכר אל בג'דאדי.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים