כיכר השבת

אחים אבל שונים

אנחנו מתאבלים על החורבן יחד עם האבל על האחים שנפלו בקרב – אבל זה אינו משייך אותנו לדרכם השונה מאיתנו בתכלית. דרכם אינה דרכנו וגבורתם אינה גבורתנו (מאמרים)

| 18 | כיכר השבת |
אחים אבל שונים
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

הדם שלא נרגע

הכאב עודנו בליבנו. כאב על אחים שנפלו בקרב, על משפחות שאיבדו ילדיהם, על ילדים שלא יהיה להם יותר אבא. נשים שבעליהן בהווה או לעתיד כבר איננו. תחושת הערבות עם אותם חיילים שראו את חבריהם נופלים בשדה הקרב וזכרונם לא ימוש מליבנו. אלו עובדות שאין הלב יכול ומסוגל להתעלם מהם.

קשר השייכות שלנו אליהם הוא סבוך ובלי יכולת להינתק.

בימים אלו, ביכינו את חורבן בית המקדש. איבדנו את המקום ששייך וקישר אותנו לבורא עולם יותר מכל. התאבלנו כפי שהורתה לנו ההלכה. שני המאורעות קשורים בקשר גורדי.

שר טבחים אחד ששחט רבבות בני אדם ודמו של זכריה שלא פסק לבעבע הטביע חותם בראיה היהודית. אותם עיניים שראו מעשה זה, אותו נבוזראדן לא יכול היה להמשיך בחייו כפי שהתנהלו עד אותו היום, הוא ערק והתגייר.

בימים אלו עומד שר טבחים חדש, שר שמקורו בישמעאל ומפליא את אהבתו לרצח בנו בעם ישראל. הוא לא ינוח ולא ישקוט עד ש'הדם' – הוא הנפש – הישראלי לא ישקוט.

על מעשה דמו של זכריה אומרים חז"ל "ומקום הצדק שמה הרשע" ישמעאל היה שונה בתכלית, הוא לקח את הצדק האנושי השתמש בה ולגלג עליה. הוא נטל פי שניים כבכור וציחק על כך. ישמעאל לא יכול לחזור בתשובה על שום דבר שיראה במערכת היחסים שלו מול עם ישראל – אין אמונה בישמעאל – הוא רחוק מהאמת.

שותפות ושונות שאין בהם סתירה

לאבל יש תאריך. אדם שמת מצווים בניו להתאבל שבוע ימים, לאחר מכן מתאבל חודש ימים בצורה שונה, שנים עשר חודש הם ימי אבל אחרים. על חורבן הבית אנו מתאבלים בעשרה בטבת, לאחר מכן מתאבלים בשבעה עשר בתמוז כשאחריו מגיעים שלושה שבועות של אבל שמטפסים בדרגה בתשעה ימים ומגיעים לשיא בתשעה באב, בו אנו חולצים נעליים יושבים על הארץ ומונעים מפינו לחם ומים.

בימים אחרים יש לנו מצוות רבות, מצוות שמחויבות בשמחה. אצל היהודי, האבל והשמחה אינם מתנגשים זה בזה.

המחויבות שלנו להמשיך הלאה למרות הכאב היא בלתי ניתנת להכחשה, המחויבות שלנו לכאוב את כאב האומה חתומה היא בטבע האנושי – הישראלי.

אותה מחויבות מביאה אותנו להבדיל בין אבל על אחים שנפגעו, בין שותפות עם כאב של תושבי הארץ הזו המצויים בפחד מתמיד, לבין העובדה שאנחנו שונים מהם. שדרכם אינה דרכנו. שגבורתם אינה גבורתנו.

השאיפה שלנו למדינה שונה משאיפתם הם. מבחינתנו אין לנו מדינה. יש לנו זכות לשבת בארץ הזו ולדאבוננו זה מתקיים בידי שלטון (ערב רב) חילוני. כשאנחנו מתאבלים על חורבן הבית אנו מביטים לתוך עיניה של המדינה הזו ואמרים 'מדינה כזו היא חלק מהגלות'. אנחנו שמחים על הזכות שלנו להתקיים בה, אולם אבלים על הדרך – אצל היהודי אין בזה סתירה.

ערבות בדרכנו שלנו

"כי תצא אש ומצאה קוצים" תצא מעצמה. "שלם ישלם המבעיר את הבערה". אמר הקב"ה עלי לשלם את הבערה שהבערתי, אני הציתי אש בציון שנאמר: (איכה ד, יא) "ויצת אש בציון ותאכל יסודותיה", ואני עתיד לבנותה באש שנאמר: (זכריה ב, ט) "ואני אהיה לה חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה".

האמונה שלנו שהאש מוכתבת מלמעלה מחייבת אותנו למצא את יכולת הגישור בין הפערים. על אף אי-ההסכמות לפעול למען אותם הנמצאים במצבי סכנה. לעשות זאת באופן בו נקדם את הצתת אותה האש שלהבותיה יבנו ולא יחריבו.

החלטתם של גדולי התורה בשבוע שעבר להוסיף יומיים לזמן קיץ תשע"ד יש בה אמירה. "יומיים" נשמע לנו שום דבר. אבל האמירה שחובת ערבות מחייבת אותנו להיות עוד יום בביהמ"ד הנורמטיבי בו העברנו את ימי הלימוד שלנו חזקה היא מכל דבר אחר.

תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
״השאיפה שלנו למדינה, שונה משאיפתם הם״ זו אמת מציאותית אך גורמת למושג ׳מדינה׳ ולשאיפה אליה- נזק. מי יכות באמת לקום ולומר שאם הצבא היה נהיה כולו דתי הוא היה נשאר בעמדת ההסתייגות ההגנתית הזו? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
14
אתם לא חלק מיושבי הדרום? כגון אשדוד לדוגמה...אינכם חלק מכלל ישראל?
13
לימוד תורה הוא חשוב כשמירה על הזהות והמסורת היהודית אבל אף אחד לא היה מסכים להישאר בארץ הזו בלי הצבא. הביטוי של תורה מגנא ומצלא לא נאמר על זמננו ועי' סנהדרין צח: להדיא. למרבה הבושה, כל הישיבות החרדיות נמלטו על נפשם מהדרום. ודווקא הישיבות של הציבור הדתי לאומי לא רק שלא ברחו אלא אף התנדבו לעזור..וד"ל

הצגת כל התגובות

12
כל ישראל ערבים זה לזה ולפי תורת הסוד זה בזה!!!!! אוי לך שאתה מנתק עצמך מאחיך שלא שומרים תורה ומצוות לעת עתה כל ישראל נשמה אחת רק שהגופים מחלקים. זה שאתה שומר תורה ומצוות שום דבר מזה לא בזכותך!!! כך עלה במחשבה כך עלה בגורל בפור כך השם רצה !!! השם הוריד את נשמתו שלו שם ואת שלך כאן. ואתה ערב לו
הוא לא הולך נגד אחדות, רק אתה תבין אותו שלא יאכל אותה כשרות של איזה קיבוץ וכדו' - אם לא הבנת אותו ! אם תורה מתקדמת זה חסידות מצוין ! אבל אם תורה מתקדמת זה פלורליזם והורדה מחוקי התורה וכדו' זה נגד האחדות. אחדות זה לקבל למען מטרה משותפת ולא לגדוע קיום רוחני.
11
ואתם לא אנשי אמת אלא מצנזרי אמת . יש דין ויש דיין .
10
היום הרבה אנשים עצלנים ורודים מסתתרים מאחורי תורת החסידות ומוציאים מה שנוח להם. הלו קודם תלמד את הבסיס גמרא טור שו"ע בזה אני מניח שאתה בור לגמרי והלא נאמר לא עם הארץ חסיד ואגב כנראה שבכלל הערבות זה בזה זה גם עם אלה שהקדוש ברך הוא לא נטע אותם בעולם החסידות
9
ביום שהחרדים יראו עצעם חלק מכלל ישראל תבוא הגאולה.
8
סוף סוף בכל התקשורת ה"חרדית" משהו בסגנון אמונה חרדי ויפה
7
לך לשבעה של משפחת גולדין בכפר סבא ותספר להם את זה... גם גולדין למד תורה אבל גם יצא להילחם להגנה על העם והארץ כפשוטו ומת במקומינו כפשוטו. חרדים לא הולכים לצבא לא בגלל שהתורה מגינה כי ברור שעדיין צריך השתדלות בפרט באיזור המסוכן הזה בעולם. וצריך צבא שישמור וכו'. הסיבה האמיתית היא כי פוחדים שהנוער יפ
6
הוא לא הלך נגד שום חסידות. אמר שכואב על האובדן וכולנו אחים, עם זאת מי שסטה מהדרך הוא זה שצריך לחזור, ומי שלא הבין כך אינו אלא טועה !
5
וחבריו בשמיים, הי"ד, זוהי גבורת דוד המלך ע"ה ולוחמיו הגיבורים, כן גבורה כזו היא נחלתם של יחידי סגולה, ואשרי עם ישראל שאלו הם גיבוריו. אכן גבורתם פלאית ושמיימית, לא מהעולם הזה, סגרו את הגמרא ומסרו נפש כדי שתוכל אתה להמשיך לחיות, גבורתם אינה גבורתינו!!
4
חרדים הם נפל אינטלקטואלי סיסמאות נבובות
3
איתמר המסבירן.. שמפעיל את הבר דעת בדרך המסורה לנו מולוזין ובאישור רבותיו ראשי הישיבה שמחנכים לשבת ולבלות את הזמן בשתיה טובה וצפיה בפלזמה הקדוש המאושר. העיקר לא ללמוד חלילה השכלה . עד מתי ניתן להם לעקם את הדת היהודית דייייי לצביעות . לזכותו יאמר שהוא מתבייש להסתכל למצלמה כי בעצמו לא מאמין במה שהקליק
יש בחורים שזה מתאים להם. גם אם לך זה לא מתאים, לפחות תהיה עם ראש פתוח לקבל את שאר בניו של האלוקים. כל אחד עם הצרכים שלו. ובקשר אליו, אני דווקא מאד מעריך אותו. הוא ירא שמיים אמיתי !!
2
היום הרבה אנשים רדודים ועצלנים מסתתרים מאחורי המושג חסידות מבלי לדעת שאין להם שום שייכות למושג חסיד הבסיס לכל יהודי באשר הוא לדעת גמרא בבלי טור ושו"ע ואח"כ ללמוד חסידות ומי שאומר שהתורה התקדמה ב300 שנים אחרונות אינו אלא עם הארץ שמתיימר ליהיות חסיד התנאים האמוראים רש"י הריף הרא"ש הרמב"ם ועוד אלפי גדו
1
סיפרתם להורים השכולים? לאלמנות? ליתומים? כאן ב"גלות" מתרכז היום רוב עם ישראל עם עולם תורה וישיבות שלא היה דוגמתו דורות רבים. מאת ה' הייתה זאת! ואתם טוענים ש"ערב רב" עשה כל זאת. טחו עינייכם, הלו תבושו.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים