כיכר השבת

גדולי ישראל: האישה לא מגורשת

מרנן ורבנן גדולי הדור מפרסמים מכתב חריף ביותר נגד פסק הדין של בית הדין בצפת שהתיר אישה עגונה שבעלה צמח וכותבים כי הפסק "מגובב בסברות בדויות ודחויות מהלכה" (ארץ)

| 42 | כיכר השבת |
מרן הגראי"ל שטיינמן
מרן הגראי"ל שטיינמן (צילום: משה גולדשטיין)

פרשת הגט בצפת ממשיכה להסעיר את עולם התורה ואת פוסקי ההלכה: הבוקר (שלישי) מפרסמים מרנן ורבנן גדולי הדור גילוי דעת חריף כנגד הגט וקובעים כי האישה אינה מגורשת ונותרה "אשת איש".

תחת הכותרת "מחאה נמרצת", כותבים מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, הגאב"ד הגר"נ קרליץ ועוד גדולי תורה: "נחרדנו לראות כי יצא "פסק דין" להתיר אשת איש גמורה לעלמא (אישה שבעלה "צמח" על ידי זיכוי גט)".

גדולי ישראל דוחים במכתבם בשאט נפש את פסק הדין שניתן וכותבים כי הוא "מגובב בסברות בדויות ודחויות מהלכה, ולדבריהן הרי הותרו עגונות רבות הנזכרות בש"ס ובפוסקים ואם כן כל חכמי ישראל מאז ומעולם עומדים כנגדם".

"על כן נתחייבנו למחות במחאה נמרצת על גילוי פנים בתורה שלא כהלכה והתרת אשת איש לעלמא", כותבים גדולי ישראל.

"ויהי רצון שנזכה בקרוב שיתקיים מקרא ואשיב שופטיך כבראשונה", הם מסיימים את מכתבם.

כזכור, מדובר בפסק דין תקדימי של בית הדין האזורי בצפת התיר עגונה שבעלה מוגדר כצמח. הדיינים נעזרו בהליך שנקרא "גט זיכוי", על פיו, הדיינים קובעים כי רצון הבעל הוא להתיר את אשתו, ובכך לאפשר לאישה להינשא מחדש.

בפסק הדין כתבו הדיינים כי "על יסוד החומר שבפנינו ושמיעת חוות הדעת הרפואית, הגענו למסקנה ברורה שאין בה ספק - הבעל במצבו הנוכחי אינו כשיר לחלוטין לכל סוג של תקשורת עם הסובב אותו, אינו מודע ואינו מבין ברמה המינימלית והבסיסית ביותר אף את צרכיו הבסיסיים שלו".

בעקבות כך, החליטו הדיינים כי האישה היא "ספק אשת איש", וחובותיה כלפי הבעל, המוגדר "שוטה", אינם מלאים.

בית הדין ניסה בתחילה להתיר אותה בטענה ל"פסילת קידושין", אך לאחר שמצא כי לא היה פגם בהליך הנישואין לא אפשר את התרתה על בסיס זה.

כאמור, הדיינים השתמשו בהליך של "גט זיכוי", המבוסס על "זכין לאדם שלא בפניו". בסיכום הדיון כתבו הדיינים כי "האמור מיוסד על ההנחה שבמקרה הנוכחי זיכוי גט הוא זכות גמורה עבור הבעל, זאת בהיותו מאושפז ומקבל את כל צרכיו ואין לו שום נפקא מינה אם הוא נשוי או גרוש. מאידך, בהסדרת הגירושים אנו מסירים בעיות קשות מהבעל, שאינו ממלא חובותיו לאשתו והיה בר חיוב גירושים".

למרות פסק הדין התקדימי, הדיינים מציינים כי "בשום פנים ואופן אין ללמוד מכאן לנידון אחר, שהבעל נתבע להתגרש ומסרב לתת גט, גם אם ללא ספק הגירושים הם זכות עבורו".

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
20
,,אשר נעשים תחת השמש(הכרזת הרבנים על ממזרים ועגונות) ואת דמעת העשוקים (ממזרים ועגונות) ואין להם מנחם, ומיד עושקיהם כח ( הדיינים שיכולים להתיר ואינם עושים זאת)ואין להם מנחם. למעט אותם ממזרים ועגונות בני משפחות הדיינים החרדים שאותם מתירים.
דן סגל
19
עברו הזמנים בהם אכפת למישהו חוץ מעסקניהם מה הם אומרים. פסק דין הוא פסק דין סופי אם לא נהפך בערר. עוד סיבה להתעלם מהחרדים- מה להם ולצפת? הם לא פוסקים ולא מחליטנים
יוסי
18
עם כל הכבוד אין בית דין שיכול לסתור בית דין אחר ואם אותם "גדולי" ישראל לא יודעים זאת עליהם עוד לגדול יבורך בית הדין בצפת ששומע זעקת אותה עשוקה ומסכנה ומצא את הדרך להתירה מעגינותה.
יקיפ

הצגת כל התגובות

17
מי אמר שאותם "גדולים" הם הגדולים היחידים? מדוע כל עם ישראל חייב ללכת רק לםי פסיקתם? האם אין עוד דעות אחרות? תמיד היו ויהיו כל מיני הבדלים בפסיקה ההלכתית. מדוע רוצים לכפות על כולם את דעתם? אם לשיטתם היא לא פנויה שלא יתחתנו אתה ועם צאצאיה וזהו.
דוד כהן אביעד
16
פסק דין זה לא משהו שמנהלים על גבי כרוז!! משהו פה רקוב וחולה!! עכשיו לאישה הזו יש בעיה !! מדובר בנזק אדיר עבורה . מה היא תעשה עכשיו? תתבע נזקים מגדולי ישראל? והרי קשה לדעת אם הם חתמו על זה באמת או לא מי חתם וכמה ?
James
15
כשהיה בחיים לא היינו מגיעים למצבים כאלה.. . חבל על דאבדין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
כשבכל מקום תוקעים את "מרן" זה לא מכבודו... אלא הפוך...בלשון המעטה..
די כבר!!!
14
האם המוחים קראו את כל פסק הדין(כ 80 עמ')לפני שפרסמו את מחאתם? האם דיברו עם הרכב בית הדין? איפה ההלכה שצריך לשמוע את שני הצדדים? או שכנראה הם ניזונו משמועות או מעסקנים סוג ג / גיחזיים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דיין בגימוס
13
שמות המתקיפים מופיעים, שמות המותקפים - לא?
גבריאל ש
במקרה דנן מדובר באנשי שמואל אליהו
דעת תורה
הרב שמואל אליהו בשבילך. שנית אין להם קשר לרב שמואל אליהו. והם תלמידי חכמים. בכל און תמשיך להתעסק בפוליטיקה סוג ג' ולא בתורה בהצלחה לך.
בני
12
גם כשהצוללת דקר טבעה בים לפני 46 שנה, הרבנות הצבאית התירה את העגונות. ואז יצאו כל הגדולים נגד התרת העגונות. בסופו של דבר, כשהצוללת הטבועה נמצאה, הוכח שהרבנות הצבאית צדקה וכל הגדולים טעו.
יצחק
11
הם הסבירו מה טעמם. מה האעם לא לאפשר את הגט?
אסף
10
מתירים אשת איש לעולם רחמנא ליצלן
מתגעגעים
התיר עגונות במקרים שהחרדים היו שערותיהם סומרות!! אבל למרן היה שכל. הוא עשה את זה בשקט בלי להרעיש עולמות
James
9
כך כתוב!! שימו לב כך כתוב בגוף המחאה הנמצרת..
יוס
8
הרי הם לא קראו את כל פסק הדין. ולכן מישהו הוציא מכתב והחתים. אנחנו הרי יודעים כמה קל לעשות את זה. אגב מחאה נמרצת זה די חלש, היה רצוי להשתמש במילים זעקי ארץ או משהו כזה.
יניב
7
אין בית דין יכול לבטל דברי בית דין חבירו אלא אם כן גדול הימנו בחכמה ובמנין. אפילו רבנים גדולים לא יכולים לבטל סתם דברי בית דין אחר. צריך בית דין שגדול גם בחוכמה וגם במניין. וברור שלפחות מניין אין כאן, הרבנים האלה לא פסקו כבית דין.
דב
6
בית דין התיר עגונה, למה מי שהוא רוצה להחזיר אותה להיות עגונה? למי יש מוטיבציה להתערב בכלל? בית דין רבני פסק, תעזבו את זה, מה יש לכם. מה טוב בזה שהיא עגונה והוא צמח וזה יכול להימשך שנים... בית הדין מצא נימוקים הלכתיים, אז בסדר, איך לא רעדו לכם הידיים לחטט בזה... מה התועלת בזה שהיא תמשיך להיות עגונה
אורי
מי צריך את זה בכלל?
משה
איך לא רעדו ידי הדיינים כשפסקו אחרת מההלכה? הרי על גיטין כתוב בפירוש "כל שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין ''לא יהא לו עסק עמהם'', אם כל הצער יש בורא עולם והוא המחליט בין אם רוצים בין אם לאו
אוריה
אבל מי שכתבו את הפסיקה הזו זה המומחיות שלהם גיטין!!
James
פשוט מאד: רחמנות על האשה ובניה, שאם תנשא יהיו ממזרים גמורים, ולפחות ספק ממזרים. כפי שאין לנו שום אפשרות לשנות מצב בריאותי של הבעל, עם כל הרחמים, כך אין שום אפשרות לשנות את ההלכה. את הרחמים תשאירו לגדולי הדור שאין רחמנים מהם, ואין מי שכואב כאב אשה עגונה יותר מהם [בניגוד לפופוליסטים וארגוני הנשים]. ו
יהודי פשוט
5
בפסה"ד מבואר שזה מקרה נדיר וחדש שלא היה בדורות קודמים, כי לא היתה מציאות שאדם חי במשך שנים ארוכות במצב של צמח. ולכן לא היתה בעבר אפשרות שהגט הוא זכות גמורה לבעל. כך כתבו הדיינים. אפשר להסכים עם פסה"ד ואפשר לחלוק, אך מה שכתוב בפשקוויל: "ולדבריהן הרי הותרו עגונות רבות הנזכרות בש"ס ובפוסקים וכו'" זה פש
שרגא
4
כפי שהיה שגור בפי הרב עובדיה, שהגדולה של גדול בתורה היא לדעת להקל היכן שצריך. אנא, כבדו דעתם של הדיינים מעיר הקודש צפת. לבית הדין יש כח והקב"ה אומר הן!!! אנא, התעסקו בעניינים המרבים שלום ומקרבים הגואל!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דבורה
3
ישנם בעיר צפת כמה כוכבים חדשים שדואגים להביא את 'חוקי מאה שערים' 'הפשקווילים' והמלחמה בכח. בכל פעם מישהו אחר נופל ברשת. פעם לטובת הציבור החרדי פעם סתם להטריד אותם ולסבך אותם עם כל השכנים. המלחמה שמנסים לנהל כאן היא שוב מלחמת המזרוחניקים מול החרדים. המודעות האלה לא זכו להתייחסות מאף אחד! זה פשוט ל
מנחם
,,כאשר משה הקריב משפטן לה'. ספרי פנחס. אמרו לפניו, רבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך, כי רחמיהם של הזכרים על הזכרים, יותר מעל הנקבות, ואתה רחמך על הנקבות כמו על הזכרים. שנאמר, ורחמיו על כל מעשיו.
דן סגל
2
ומה עם החתונה של האשת איש?? לפני כמה חודשים בעידוד האדמור מויזניץ מרכז זה לא חוצפה ?? לא היה שם גט רק פירסמו באינטרנט שהיה גט והאישה התחתנה ??? לאן הגענו ?? אין יראת שמים אפילו בציבור החסידי כמו ויזניץ !!!! בית הדין הרבני מתיר כל דבר בלי שום בעיה
מיכל
1
מול פסק דין של מעל 80 עמודים שדן בכל הצדדים ויצא מדיינים חשובים וברושם הרב אוריאל לביא שחיבר ספר יסודי מאוד (נדמה לי עטרת דבורה) בפסקי דינים, פשקוויל לא מספיק אישית ראיתי חלקים מפסק הדין וברור לגמרי שהוא חידוש גדול הדורש אומץ,אך לגבי הטענה שהיו בהיסטוריה הרבה עגונות שיכלו להיות מותרות ע"י זה, לצערי
אברך
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים