כיכר השבת

רב חדש יוכתר לקראקוב

מאז השואה לא כיהן רב בתפקיד רבה הראשי של העיר קראקוב בפולין, אולם החל מראשית שבוע הבא, הרב אליעזר גור אריה, חבר 'פורום רבנים הצעירים', ייכנס לתפקיד (חרדים, בעולם)

| 15 | כיכר השבת |
הרב אליעזר גור אריה
הרב אליעזר גור אריה (צילום: באדיבות המצלם)

מאז השואה עם פטירת הרב שמואל שמעלקע קארניצער נכדו של הרב שמעון סופר, לא כיהן אף אדם בתפקיד רבה הראשי של העיר קראקוב בפולין, אולם החל מראשית שבוע הבא, הרב אליעזר גור אריה, חבר 'פורום רבנים הצעירים' של 'מרכז רבני אירופה', יימלא את התפקיד.

הרב שהוסמך לרבנות על ידי גדולי הרבנים מישראל ומאירופה, ייכנס אל התפקיד בטקס בהשתתפות רבנים מאירופה בהם הרב ירמיה כהן ראב"ד פאריז וחבר נשיאות רבני אירופה, הרב בנימין יאקובס הרב הראשי להולנד והרב יעקב דוד שמאהל דיין בבית דין 'שומרי הדת' באנטוורפן.

הכתרתו לרבה של קראקוב, תהווה דור המשך לרבנות. הרב גור אריה הוא בנו של הרב רבי יוחנן גור אריה, רבה הראשי לחולון וחתנו של הרב רבי מנחם מנדל גליצנשטיין רבה של המועצה המקומית מעלה אפרים. במשך שמונה שנים שימש הרב אריה כשליח חב"ד בקראקוב שבפולין.

קראקוב נחשבת לאחת מהקהילות היהודיות החשובות ביותר באירופה מאז תחילת המאה ה-14. בשנת 1495 גורשו היהודים מקרקוב לעיר החדשה שנבנתה סמוך לקרקוב ושמה קאז'ימייז' (בפי היהודים קוזמיר). במרוצת הזמן הפכה קאז'ימייז' לשכונתה של קרקוב ובשנת תרכ"ז (1867) הורשו היהודים לגור בכל חלקי העיר.

בחודש אלול תרצ"ט (ספטמבר 1939) כאשר כבשו הגרמנים את פולין, הם קבעו את קרקוב כעיר הבירה. עם כיבוש העיר, פתחו הנאצים ברדיפות שיטתיות של הקהילה היהודית בת אלף השנים, שמנתה לפני המלחמה כ-60 אלף נפש, כלומר כחמישית מתושבי העיר. על מנת לממש את תוכניתם ולעשות את קרקוב "יודנריין" (נקייה מיהודים), צימצמו הגרמנים את מספר היהודים בעיר עד למינימום.

לאחר מלחמת העולם השנייה נותר קומץ יהודים בלבד בעיר. ניצולים בודדים שבו לעיר מהמחנות לאחר השחרור, או ממקומות מסתור. בשנים תש"ז – תשי"א (1947-1951) היגרו רוב היהודים עקב גלי האנטישמיות. אחרי שנת תשכ"ח (1968) נשארו בקרקוב כמה עשרות יהודים בלבד.

לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי בסוף המאה ה-20 השקיעו פרנסי העיר משאבים רבים בשחזור ושימור הרובע היהודי של העיר - קאזימייז', תוך הנצחת מורשתו היהודית. בתי הכנסת במקום שופצו ומהווים אתרי תיירות פופולריים, ובשכונה נפתחו מסעדות, בתי קפה וחנויות בעלי גוון יהודי.

בקרקוב שימשו וגרו רבנים גדולי עולם, בהם רבי משה איסרליש (הרמ"א). רבי יואל סירקיש בעל 'הבית חדש' (הב"ח), רבי גרשון שאול יום טוב ליפמן העלער בעל ה'תוספות יום טוב'. רבי נתן נטע שפירא בעל ה'מגלה עמוקות'.

בדורות האחרונים שימשו כרבנים בקראקוב גדולי עולם כדוגמת הגאון הגדול רבי שמעון סופר בנו של בעל החתם סופר, ולאחר מכן חתנו הגאון הגדול רב עקיבא קורניצר ובנו הגאון רבי יוסף נחמיה קורניצר.

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
8
הרב בועז פש
אלי
7
שיהיה שליח טוב ונאמן.שיחזור לשלום.
-הדס-
6
גור ארי פוטר מהרבנות בקרקוב אחרי רשימה של דברים שלא עמד בהם ועולה על כולנה שביום כיפור אירגן מנין לבד ושבר את המנין של הקהילה (לא משנה שהקהילה הסתדרה איכשהו..) וגם התחבר לג׳יי סי סי שזה השלוחה של הסוכנות היהודית ציונית ובקושי יהודית והמנהל מצהיר ברור שהוא אתאיסט.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי

הצגת כל התגובות

5
הכתבה הזויה לחלוטין. גדולי עולם כיהנו כרבנים בקרקוב בזמן שהעיר היתה מרכז יהודי . עבור מי ממנים היום רב ? עבור גויים? עבור צאצאי נישואי תערובת?
דוד
4
גדולי עולם היו כשהיה יהודים היום יש גויים ומי שרוצה להיות רב עליהם כנראה הוא ברמה שלהם צריך להיות סופר דגנרט כדי להיות רב בקרקוב
770
3
אם יש שם מנין זה של תיירים הרוב שם בקהילה גויים או חצי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי
יש בעיר כמות לא קטנה כלל ועיקר של יהודים. הרב גוראריה הינו ת"ח גדול שאמנם לא מגיע לערכים של הרמ"א וכו' אבל בהחלט ראוי לתפקיד. האמירה המזלזלת מדליק חנוכייה הפוגעת בעצם בכל שליחי חב"ד בעולם המשמשים בתפקיד רבני ערים אינה מעידה על מחשבה עמוקה וטוהר המידות...
מכיר את הענייני
הוא לא ת"ח אם היה בארץ הוא היה מלמד א ב בחיידר ואין צורך ברב בקרקוב בשביל גויים
770
שכביכול זו סתירה לגאונות גובלת ברפורמה ובכפירה!!
יהודי
רק חבדניק מערבב בין דאורייתא רבנן דברי סופרים חסידות וכו עושה גרוייסע ארבישע סאלאט
770
ולנסות לרדת לסוף דעתו של אותו מגיב בזמן שהוא לא ממש חשב על מה הוא בדיוק התכוון.. אך להבהרת הדברים אומר כך: כשהביא דוגמא להדלקת חנוכיה אין כוונתו דווקא למצוות דרבנן ולא דאוריתא.. כיון שבאותה מידה יכל לומר רב שתוקע בשופר וכו, אלא הזלזול הוא בכלל בזיכוי הרבים ששלוחי חב"ד עושים ושכביכול זו סתירה לגאונ
יהודי
כבר כתוב בתניא קדישא המתאבק עם מנוול מתנוול גם כן, לכן אינני רוצה לטפל בך דבר ברור שהנך מה"פארסאמטע מייז"!
גבריאל
בהדלקת חנוכיה גם כזה דבר פשוט קשה לך להבין
לוס אנגלס
2
היושבים על סיר הבשר ועל ... שימשיכו לשבת ולעשות כלום ולהפסיק להזיל ארס וטינופות על קדשי ישראל העוסקים ומתעסקים עם כלל ישראל להחיות מתים, וחי בהם אלע זענען גרויסע פארשטייער האקען אין טשייניק גייט ציריק שלופען!
דוב
1
התפקיד היחידי שיכול רב לעשות שם זו הדלקת חנוכיה! אין שום זלזול בשליחי חבד שידהם עמוסות עבודה לעומת שליח חבד שנמצא בקרקוב קהילה של 2 או 3 יהודים וכל השאר גויים או מעורבים. אין כמובן זלזול במצווה הזו של הדלקת חנוכיה אך אין להשוות בין מי שתפקידו מסתיים בזה לבין גאוני עולם שהיו שם. לקרקוב לא ראוי שי
יהודי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים