כיכר השבת

תקדים: הותרה עגונה שבעלה צמח

בית הדין האזורי בצפת התיר באופן תקדימי אישה עגונה שבעלה מוגדר כבר שבע שנים כצמח. הדיינים השתמשו בהליך "גט זיכוי", על פיו, רצון הבעל הוא להתיר את האישה (חרדים)

| 28 | כיכר השבת |
תקדים: הותרה עגונה שבעלה צמח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

פסק דין תקדימי של בית הדין האזורי בצפת התיר עגונה שבעלה מוגדר כצמח. הדיינים נעזרו בהליך שנקרא "גט זיכוי", על פיו, הדיינים קובעים כי רצון הבעל הוא להתיר את אשתו, ובכך לאפשר לאישה להינשא מחדש. ההחלטה, שפורסמה לראשונה ב"הארץ", ניתנה לפני כחודשיים, ואמש פרסמה הנהלת בתי הדין הרבניים את פסק הדין מאת הרכב הדיינים בראשות הרב אוריאל לביא.

הראשל"צ, הרב יצחק יוסף, נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הראשי לישראל, סירב להצטרף לפסק הדין התקדימי, כמו גם מספר דיינים חשובים נוספים. עם זאת, הדיינים פסקו בלעדיו, כשהם מסתמכים על אסמכתות מהרב צבי פסח פראנק והחזון אי"ש, ומוסיפים אסמכתות מעשרות מקורות אחרים.

הדיינים ציינו כי פסיקתם הובאה גם לפני הרב עובדיה יוסף בסוף ימיו, אבל מפאת מצבו הבריאותי לא זכו לתשובה. יחד עם הרב לביא, ישבו והחליטו על פסק הדין הרבנים חיים בזק ויוסף יגודה.

בפסק הדין כתבו הדיינים כי "על יסוד החומר שבפנינו ושמיעת חוות הדעת הרפואית, הגענו למסקנה ברורה שאין בה ספק - הבעל במצבו הנוכחי אינו כשיר לחלוטין לכל סוג של תקשורת עם הסובב אותו, אינו מודע ואינו מבין ברמה המינימלית והבסיסית ביותר אף את צרכיו הבסיסיים שלו".

בעקבות כך, החליטו הדיינים כי האישה היא "ספק אשת איש", וחובותיה כלפי הבעל, המוגדר "שוטה", אינם מלאים.

בית הדין ניסה בתחילה להתיר אותה בטענה ל"פסילת קידושין", אך לאחר שמצא כי לא היה פגם בהליך הנישואין לא אפשר את התרתה על בסיס זה.

כאמור, הדיינים השתמשו בהליך של "גט זיכוי", המבוסס על "זכין לאדם שלא בפניו". בסיכום הדיון כתבו הדיינים כי "האמור מיוסד על ההנחה שבמקרה הנוכחי זיכוי גט הוא זכות גמורה עבור הבעל, זאת בהיותו מאושפז ומקבל את כל צרכיו ואין לו שום נפקא מינה אם הוא נשוי או גרוש. מאידך, בהסדרת הגירושים אנו מסירים בעיות קשות מהבעל, שאינו ממלא חובותיו לאשתו והיה בר חיוב גירושים".

למרות פסק הדין התקדימי, הדיינים מציינים כי "בשום פנים ואופן אין ללמוד מכאן לנידון אחר, שהבעל נתבע להתגרש ומסרב לתת גט, גם אם ללא ספק הגירושים הם זכות עבורו".

תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
מה קורה אם בסופו של דבר העגונה תתחתן והוא יקום על רגליו?קרו מקרים שצמח קם גם אחרי 20 שנה.
אשר
8
איפה הם קבלו את הסמכתם לרבנים? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי חרד
7
זה היתר עקום כל מי שראה את פסק הדין ראה שזה עקום כולל הראשל"צ שאמר בפיו שזה פסק עקום ולא נכו וכל מי שלומד את הסוגיות יודע שאין כזה דבר וזה לא זכות המזרוחניקים רוצים לעקור את הדת !!!!!!!
אחד שאכפת לו

הצגת כל התגובות

6
קטנים. השנאה מדברת מגרונכם!
ישראלי
אפשר למחוק את כל גיטין
רואה הנולד
5
בדיון מעמיק בדין זה עם אב"ד ודיונים מומחים היתר נפסל כלל והוא סותר מספר אחרונים וכמה לשונות של ראשונים וגם "הגרזן" אמר שאין להתיר פסק זה אלא אם מרן הרב עובדיה יתיר בזמנו וגם זה רק תקדימי עדין לא היה מעשה בית דין אז השמחה מוקדמת וגם מוזר שההיתר ניתן ביום האישה ודי למבין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסל
יודע קצת
ההגינות והיושר שלך! אתה יודע מי זה הרב בזק? נראה לך לרגע שזה בגלל יום האישה? אתה נחשב בעיניך 'יודע קצת'. אז תן לי לתקן: 'יודע קצת מאוד'...
ישראלי
4
באבן העזר סימן יז בסעיף הראשון מובא בפתחי תשובה שאדם שמת וחזר לחיות אפילו שזה אירע על ידי נס אשתו נשארת נשואה לו. ואם בינתיים נישאת לאחר בינתיים, הנישואין עם השני לא חשיבי. אמנם נחלקו בזה האחרונים. אך הפת"ש נקט כנ"ל. ואם כן תמוה להתיר אשה שבעלה כלל לא מת , ואם ישוב לאיתנו(בעזרת השם)ירצה לשוב לאשתו.
תמוה
יסוד ההיתר הוא שעכשיו כשהבעל צמח אז וודאי ניחא לו שיתנו גט לאשתו , וזו בעצם עכשיו במצבו המתמשך רצונו הפנימי שאשתו תתגרש ממנו כי הוא לא יכול לספקה וכו' ולכן על זה הדיינים מפעילים את דין הזכין לאדם ומזכים אותו בכך שהם שליחיו למתן הגט , ולכן זה בכלל לא משנה אם הבעל יתעורר מחר , כי דנים לפי עכשיו ועכשיו
מוטי
תן לדיינים לעשות את שלהם
ישראל
מדובר דווקא במי שאין שום אפשרות שיחזור ויתעורר, אלא כמובן בנס, ולנס לא חיישינן. במקרה כזה ייתכן, במקרים המתאימים, ולפי חלק מהפוסקים, לעשות זכייה עבור הבעלה (שים לב שזה זכייה מאדם ולא זכייה לאדם), שכן זכות היא לו שתתגרש אשתו. ואולם, לא בכל מקרה ניתן לקבוע שמדובר בזכות גמורה באופן שניתן לומר "זכין", ו
אברך
אבל היום זה זכות בשבילו. משא"כ במת וחזר לחיים, אין אפשרות לזכות לו, מאחר והוא אינו חי, ואין קניין למת. השאלה הגדולה, והחשש המפחיד, שכל סרבן גט שלא ממלא את צרכי אשתו - שאכ"ו, יזכו לו הבי"ד גט מדין זכין לאדם. מעניין אם הפסק נשען גם על פסקו של הרב עמאר [שקיבל גיבוי לכך מהרב עובדיה ז"ל] שניתן למכור חמץ
איש אחד
3
כרגיל... אצל האשכנזים הכל מותר.
חרד
2
ממש לא יודע איך יש לפסוק במקרה הזה.
הרב אגמון
1
אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו. והלואי שלא נגיע...
רחלי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים