כיכר השבת

כן, רק תורה! • טור תגובה לרב נכטילר

"אם פגשת מנוול זה משכהו לבית המדרש", לא לעבודה ולא להשכלה, לבית המדרש, רק לבית המדרש. אין שביל אמצע אלא לסוסים בלבד. משגיח ירושלמי עונה לרב מיכאל נכטילר (טור)

| 34 | כיכר השבת |
רק תורה, אין לנו דרך אמצע
רק תורה, אין לנו דרך אמצע (צילום אילוסטרציה: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

ידועה אמרתו של הרבי מקוצק "רק סוסים הולכים באמצע הרחוב, בני אדם הולכים בקצוות". אמרה זו קפצה לראשי בזמן שקראתי את דבריו של הרב מיכאל נכטילר.

החינוך לבינוניות תורנית אינו חדש, לא רעיונית ולא מעשית. "המציאות דורשת" עולה הטענה מהמאמר הנ"ל, "הבחורים דורשים" זועק הכותב, כאילו שכח חינוך מהו. חינוך יהודי אינו נגרר אחרי המציאות, הוא יוצר אותה. בונה עולם מלא, עולמות ואולמות מלאים של ישיבות קדושות, בתוך המציאות המטורפת שמסביב, בונה עולם מלא של משפחות ברוכות ילדים בתוך הקושי הכלכלי המשמעותי. הוא יוצר, מעצב, לא נגרר.

"אם פגשת מנוול זה משכהו לבית המדרש", לא לעבודה ולא להשכלה, לבית המדרש, רק לבית המדרש. זה צריך להיות המוטו שלנו מול בחורי ישראל וצעירי הצאן. מסר חד משמעי של "כן, רק תורה!". כעת, כשאתה עוד גידול רך, מתעצב, זקוק לתמך מול רוחות הסערה שמסביב ושבתוכך, אין דרך אחרת, אין מגוון ואין שביל אמצע אלא לסוסים בלבד.

עולם הישיבות מלא בעשרות אלפי בחורי חמד, ללא קמפוס וללא אקדמיה, קשורים בעבותות של אהבה לתלמודם, מסורים לו, הוגים בו יומם ולילה, חולמים עליו בלילה וקמים עמו ביום, שותים תורה ואוכלים תורה, ובעיקר, נושמים תורה.

כל זה לא היה קורה עם המסר היה "מורכב", "מעודן", "מכיל". מסר של "דרך האמצע" לא היה מביא את הציבור החרדי ירא ה' להצלחה כבירה זו.

הסכנה בדברים שנכתבו אינה רק באידיאולוגיה, אלא גם בעזות המצח. המוכנות לקרוא באופן מפורש לפתיחת מוסדות "משלבים" נגד דברי רבותינו ומורי דרכנו, ונגד כל מה שחונכנו אליו, הוא הסדק המתרחב והולך בסכר המגן עלינו מפני השטפון שבחוץ, סדק שאנחנו כציבור חרדי כה מנסים לסתום, בכל כוחינו מול אלו שקודחים בו חורים יום יום ושעה שעה.

מול אמירות כאלה ניתן רק לזעוק את זעקתו של הנצי"ב בעת שהקריב את מפעל חייו – ישיבת וולאז'ין – על שמירת טהרת הקודש של מושג הישיבה, "אל תגעו במשיחי".

הרוצה ילך לו אל האקדמיה, הרוצה יצא לו אל המבול התעסוקתי שבחוץ, ובחורי החמד, לומדי התורה בטהרתה, בתוך תיבת הנח, נתפלל למענו. אך אל לו לקדוח חורים בתיבתנו אנו. אל לו לגעת בקדוש וביקר תוך קריאה לעירוב הקודש בחול. אל לו להפוך את המדרכה הבטוחה לשביל לסוסים ההולכים, מדרך העולם, בשביל האמצע.

הכותב הוא משגיח בישיבה ירושלמית.

תוכן שאסור לפספס
34 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
23
לפני השואה הביאו איזה גדול הדור לאיזה אוניברסיטה ואמרו לגדול הדור הנה בוא תראה איך לומדים כאן גמרא אותו גדול דור אמר מכאן לא יצאו תלמידי חכמים כל מילה קודש רק מישיבות יוצאים תלמידי חכמים
אשריך כבוד הרב
22
מבול של כפירה בקב''ה מבול של פריצות מבול תאוות העולם הזה ומה שמציל אותנו בדור כזה נחות וירוד זה התיבות נוח הישיבות לומדי התורה זה הדור האחרון לפני גוג ומגוג לפני משיח זה המלחמה עם הערב הרב החזק הבוטח בשם ונשען בתורה ינצל והחלש יפול בידיהם
השם שלח משיח
21
כל הדברים הללו אינן אלא אוסף של סיסמאות שאין מאחוריהן הרבה. הרבה עשו כרשב"י ולא עלתה בידם...
חיים

הצגת כל התגובות

20
אין לו כלום
דעת תויירה
19
אין לנו דרך אמצע ואנו שואפים לטוב ביותר ולהגיע למיצוי עצמי רוחני כמה שניתן אך עיתים שדרכו של אדם ושלימותו הרוחנית אינה בעת יושבו בבית המדרש. כמו שכותבת הגמ' במסכת שבת (קנו ע"א) האי מאן דנולד במזל מאדים יהי גבר אשיד דמא [שופך דם - רוצח], א"ר אשי אי אומנא אי גנבא אי טבחא אי מוהלא. כלומר אות אדם שמזלו
אלי
18
לפי בעל התניא. חכמה היא תורה שבכתב. בינה היא תורה שבעל פה. אבל מי שאין לו דעת, אין לו כלום. ודעת זה להתאים החכמה והבינה למציאת המשתנה. ומי שאין לו דעת מנותק מהמציאות ונבלה טובה הימנו.
דן סגל
17
כשאתה מדבר על מסר ״מורכב״, ״מעודן״, ״מכיל״, אתה מדבר על מסר כזה, או על מילים כאלה? ואם אתה חושב שאני סתם מתפלסף, אז אומר לך שגם אם אתה דובר אמת בלבבך, המקום שאתה בא ממנו הוא מקום שמשם מאד קל להתנגח ולדבר בלי ערך, אז תרשה לי לקחת אותך כ״מורכב״, ״מעודן״, או ״מכיל״. ממני. באהבת-אין-קץ של התורה. (נש
יחזקאל
16
על סבא שלך וסבא שלו עד סוף כל הדורות - ועד לאדם הראשון - כך גזרה חכמתו יתברך שאדם יתפרנס מיגיעו - כמעט מאה אחוז בטוח שהמשגיח לא הגיח מאב שישב ולמד כל ימי חייו - בטוח גם שאביו של סבו של המשגיח גם הוא תכנן את חייו כך שיפרנס את משפחתו כהלכות גוברין יהודאין ולא הסתמך "על עבודת אשתו המורה" או ההיטקיסטית
ר' שמחה בונם מפשיסחה - למד רוקחות
15
אחרת היה צבין שהעוני מוריד את הדם לתחתיות באישיותו. מעולם לא היה מצב שכולם היו חייבים ללמוד תורה כל היום . הנהגה זו היא רפורמה ביהדות שהייתה נזקקת בשעתה אך היום היא בגידה בכל מורי הדורות שהורו לכולם להתפרנס ולמעטים מתאימים להיות ה"שבט לוי" כבוד המשגיח עיין בתוצאות החינוך שלך רוב הבחורים עוסקים גם ב
חרדי
קשה לך? צא לעבוד!!! אף אחד לא אמר שלא, אבל החינוך והערכים לא צריכים להשתנות ממה שהיה תמיד!!! התגובה כנראה באה מנחיתות ולא ממחשבה. תסכים איתי?!
0123
בועז נשיא הסנהדרין, היה זורה שעורים בגורן. יעקב עבד אצל לבן ביום ובלילה עשרות שנים. יצחק זרע ומצא מאה שערים. התנאים והאמוראים עבדו למחייתם, כולל הראשונים. זה היה תמיד, לא בטלנות.
דן סגל
14
באותו וולאזין שאתה מדבר היה רבבות של בחורים שלא הגיעו לישיבה ואלפים בודדים מכל ליטא בכלל נשארו חרדים וזאת משום שהשכלה קרצה להם ולאביהם.נכון להיום בחור ישיבה קורץ לו רווחה כלכלית לא כל בחור יכול למות באוהלה של תורה ולפיכך במקום לטמון את הראש בחול ולומר אין דרך אחרת כך את אותם הבחורים תחזק אותם ותאמר
יוסי12
13
ה"משגיח" עלום השם, מתעלם לחלוטין מהמציאות, מאותם אלפים שאינם מתאימים ללימוד כל היום ומעדיף אותם מתוסכלים, חסרי תוחלת ומעש, מאשר שיחיו כיהודים טובים, המחוברים לתורה בעבותות אהבה אבל גם עושים לפרנסתם ומקיימים את חובותיהם לאשה ולמשפחה. השיטה פשטה את הרגל! עולם הישיבות פולט מתוכו אלפי נושרים כל שנה, אב
אליהו
12
כואב ומכאיב . עד כמה אתה לא מבין בחינוך איך מפקידים בידך בחורים ונשמות רכות ,האדמור מקוצק שהזכרת אמר . אדם ישקר את עצמו ואחרים , יטעה אחרים עוד מאה פעמים ו לא יודה בטעותו הראשונה .נכשלתם בגדול העובדות והתופעה, צועקים עד לב השמים אין בית שלא כואב ומדמם , תנו לאנשים חכמים ומחנכים שלמדו חינוך לתקן נזקי
אמא יהודיה
11
רציתי לשאול אם מה שאתה אומר אמת הרי אינו ראוי לאמת להתבייש
תמים
זהו מקום שלפי התגובות של הגולשים אסור לחשוב בו בדברי תורה. כנראה מישהו הביא את דבריו.
0123
אז מה אתה מחפש כאן
לא מתחסד
10
משגיח? חחחח, אינך אלא אומלל מבוהל וחסר ביטחון. שאחרת בניגוד לביטחון המוחלט (והקנאי) שאתה מלהג כאן, לא היית מסתתר ונותר באלמוניותך. הקוצקר אולי אמר את מה שאמר (ואולי לא). בכל מקרה קדם לו הרמב"ם שדיבר על דרך האמצע (ולא כתב את דבריו לסוסים) וקדמו לו ר' ישמעאל ורשב"י במחלוקתם ואמרו "הרבה עשו כרבי ישמעא
ישראל סבא
9
חוץ מלהסתובב משועממות בין ספסלי ישיבתך, אינך פותח את עיניך הבוהות לראות את מצב הדור שצועק הצילו!!! יתמעטו כמותך בישראל ורפואה קרובה לבוא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך נבון
8
לכל המגיבים השוטים: כולכם, כולל כותב המאמר עצמו, יוצאים מתוך הנחה שכרוכה בה גם טפשות וגם ביזוי תלמידי חכמים, שגדולי תורה המנהיגים את הדור, אינם מכירים את כל מאמרי חז"ל, אינם בקיאים בהיסטוריה היהודית, ואינם דואגים את דאגת הדור. הגראי"ל שליט"א שגדל בעיר ובתקופה שהרוב המוחלט של יהודים יראים ושלמים עבדו
יהודי זקן
7
נכטילר לא ניסה לומר לנו לכו לאקדמיה הוא רק אמר שאלה שממילא הולכים מכל סיבה שלא תהיה שלא יפסיקו ללמוד לגמרי אלה עדיף משהו מכלום וחוץ מזה איש אמת לא מסתתר מאחורי המלים "משגיח ירושלמי" אם אתה באמת מאמין במה שאתה כותב תכתוב בשם מלא
.
6
אך איזה משגיח אך איזה יראת שמיים אך איזה טיפש האם כל מה שכבוד המשגיח יר"ה כתב נכון גם לגבי ר' יוחנן הסנדלר ור' יצחק נפחא ? גם אויל מחריש למשגיח יחשב
יצחק
5
לפי המשגיח הקב`ה לא היה צריך לתת לנו את השבת,כי השבת ניתנה כדי לנוח מהמלאכה.ואם אין מלאכה לא צריך שבת. ``כי בו שבת מכל מלאכתו``.....התורה היא בעצם כמו ספר החזקה שיש במכונית איך לטפל בה.כך התורה היא ספר ההחזקה של כל יהודי איך לחיות כיהודי נקודה.כתוב בה מה מותר ואסור לאכול, דיני ממון,נפש ,טומאה ,טהרה
mike
4
ללמוד בישיבה בה אתה מלמד הרי דבריך הם טיפשות גמורה. בחורי החמד יושבים על ברזלים ומעשנים נרגילות ואתה בשלך. תתבייש!!!
חוכעם
3
המשגיח כותב ברהיטות לא פחותה מהרב נכטיגל המשכיל, וזאת ההוכחה הכי גדולה שלא צריך אקדמיה כדי לכתוב טיעונים מתקבלים על הדעת ברהיטות ובשפה קולחת. מאמר נפלא. חבל שלא נחשף בשמו המלא, הייתי מעריך אותו יותר.
מנחם
לפי העברית שבעטו הוא בטח תיכוניסט שנשרף ולכן לא טועה בכתיבה אם כי לדעתי שוגה בהשקפת עולם ריפורמית וחדישה שאין לה שום אחיזה בדרך התורה של כל הדורות. ואולי ניתן להצדיקה מטעמים של צרכי שעה לאחר השואה [ובדיוק כך דברו הרפורמים, גם הם אמרו שעת לעשות להשם הפרו תורתיך ושכדי למנוע בריחת צעירים מהיהדות יש להת
מאיר בר אילן
2
על מה הרעש מה אתם צועקים פה כל המגיבים למינהם המשגיח הירושלמי בסך הכל רוצה להגיד שלא צריך להפוך את העבודה לאיזה דרך ולדבר מזה כאילו בלי זה לא היו יוצאים לעבוד ולפרנס אל תאדאגו כל אחד בזמנו כשהלחץ גובר וצריך להביא פרנסה הבית הוא יצא ויעבוד או שהוא ממש בוחר רק בתורה ולנו העובדים יהיה עוד תלמיד חכם שנו
משה
1
אינני רוצה שתתפללו עבורי ועל שכמותי! אין לי שום חפץ ב״תפילותיכם״ המתנשאות. אינני רוצה בהשגחתכם העקומה! כשארצה לפנות לרבש״ע אני מכיר היטב את הכתובת. כי הוא יתברך להבדיל מכם- מה לעשות - כתב בתורתו (כן , אותה תורה בה אתם מתפארים ובשמה אתם מתיימרים לייצג, מוגי לב פחדנים שאינם מעזים לכתוב בשמם ) : ״ שש
אליהו עזריאל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים