כיכר השבת

החילוני גידף, אני חיבקתי

מוצאי יום השואה אשתקד, מפגש בין ר' ראובן זכאים ואריה, חילוני מקריח בן כ-70 נפתח בגידופים, והסתיים בחיבוק. כל כך רחוקים - כל כך קרובים. הרב ראובן זכאים בטור אישי (טור)

| 26 | כיכר השבת |
החילוני גידף, אני חיבקתי / הרב ראובן זכאים
(צילום: רועי דור)

פגשתי בו אשתקד ממש במוצאי יום השואה. לגמרי באקראי. 'הוא', מקריח, כבן 70 וקצת, על חוטמו משקפיים עגולים, ש'ישבו' כמו שצריך על רקע ראשו הסגלגל, אך גם הם לא הצליחו לחפות על המבטים הרושפים מעיניו. חמוש בעגיל באוזן ימין, (ועוד קשיש... כבר אמרנו?) ושלושה כלבים מזרי אימה המלווים כל צעד שלו.

'אני', ממתין בנימוס לאוטובוס ירושלמי, שייקח אותי למקום ההרצאה אותה אני עומד לשאת בעוד דקות מספר. הקור ששרר עדיין בירושלים מאלצני להצטנף בפינתי. כמעט 'רואה ואינו נראה'. אך "הוא" שכבר הספיק לקלוט אותי בעיניו הבוחנות, פנה לעברי, פער את פיו, וסינן בארסיות ארבע מילים, בניב ליטאי עסיסי: " נו, איייך היה לך היווווים בגן סאקר?!".

האמת, שבאותו רגע, הציף אותי חרון לא רגיל. חשתי כמי שנחשד בלא פחות מאשר הכחשת שואה לא עלינו. וכאינסטינקט הגנתי ומתבקש מאוד, חשקתי להקהות את שיניו החשופות. ויש לי כלים להשיב לו, למחרף, מנה אחת אפיים.

אבל עצרתי.

לקחתי עוד נשימה.

יצאתי מהתחנה, והתקרבתי לעברו בידיים חשופות, מושטות הכי קרוב שאפשר. ואז, אני, בן לעדות המזרח ונצר למורשתה המפוארת, שומע את עצמי, אומר לו באידיש (אמיתית): "טייערע ברודער!! (אחי היקר!), אני בהחלט מבין את כאבך! אך בוא נעמוד דקה בצד וספר לי בפרוטרוט מה בדיוק הכעיס אותך...

"הוא", הופתע בעליל מהתגובה הבלתי צפוייה. אך נענה לאתגר. הוא תיאר לי כמה חרה אפו כשקרא הבוקר בעיתון שהיו כמה שדומים לי, כלשונו, שבחרו בטיפשות ראוייה לציון ל'מנגל' בליל אמש בגן סאקר. הוא אמנם אינו ניצול שואה לגמרי, אלא דור שני, יליד ליטא שצמח ממש מן האפר, אך הוא חי שואה יום יום, ואפילו חרט בזרועו את תעודת הזהות שלו, כזכר לימים האפלים ההם. "אתה צריך להבין", סיים בלהט, "למה אני זועם עליך ועל שכמותך..."

הקשבתי לו. בקשב רב.

בתגובה, סחתי לו, כמה אנחנו, שגם בקרבנו רבים רבים שהינם דור שני ושלישי לשואה, זוכרים, מכבדים, וכואבים את זכר השואה. כמה אנו ברובנו המכריע ככולנו, נזהרים מלפגוע ברגשות האחים היקרים שלנו, גם אם הללו בחרו להם יום וצורת אבל משלהם. ולמרות שעמידת דום לזכרם היא מנהג מיובא מן החוץ, בכל מקרה אני ושכמותי נעמוד בצפירה בהיותנו בפרהסיא. כהוראת רבותינו.

וכשהחל להנהן בראשו הוספתי: ''גם אם מבקרינו המושבעים 'מצטיינים' במוסר כפול וחד צדדי. הם, למשל, לא סבורים לרגע שיש מקום להתחשב ברגשותיו של רוב העם הזה, ואינם מוכנים לוותר על העידון והבילוי בבתי הקפה ביום האבל הלאומי הגדול ביותר שלנו: תשעה באב. כן. והם מכנים זאת: "כפייה". אבל זה ממש לא העניין...''

מה שבטוח - הדגשתי - שאסור. אסור בתכלית האיסור, לקחת מקרים בודדים, מכעיסים ומתריסים ככל שיהיו, ולהפוך אותם לכלי לליבוי שנאה ודה לגיטימציה כנגד ציבור שלם.

''הרי אנחנו צריכים להוכי‏ח שלמדנו משהו, קבעתי, אם כן איפוא, כיצד יתכן שדווקא ביום שאמור להדליק אצלנו נורות אזהרה לאן שנאה עלולה להוביל, ודווקא ביום בו עלינו להעלות על נס דווקא את המשותף, יימצאו בקרב מחננו אנשים, מכל צד שלא יהיה, שיחפשו ללבות שנאה. שימקדו את הפוקוס רק מול המפריד והשונה?''.

"הוא", שכבר הספיק לספר לי ששמו אריה, הקשיב, הזדהה, והבין היטב. אפילו הכלבים המבעיתים שלו, חשו שמשהו נפלא ובלתי שגרתי קורה, והם עמדו, שקטים, כשכשו בזנבותיהם, והביטו בשנינו בדרך ארץ מעורר השתאות. משל אמרו: די לו לעולם בכמה מעמיתנו, חורצי לשון על שניים. תאבי מדון ומלבי שנאה. אנו, כתשובת המשקל, לא נחרץ מולם את לשוננו...

עמדנו שם, ליד התחנה. לא דקה, לא שתיים, רבע שעה! הקור הצליף בפנינו. האוטובוסים חלפו ביעף על פנינו, ואנחנו? עדיין שקועים היינו בשיחה ערה. בסוף, עוד הוכחתי לו שאמש לא הייתי בגן סאקר. אפילו לא הייתי בירושלים, אלא בשיעור שמסרתי בעיר ראשון לציון. ושגם כך אני מאוד חלש ב'נפנוף', והוא מוזמן לבדוק שבביתי אני מחזיק בכלל מנגל חשמלי...

אבל באמת שלא היה צורך, בשלב זה הוא כבר האמין לי שזה לא הייתי אני. לא אני, ולא עוד רבבות ואלפים של חרדים כמוני.

ואני בטוח, שגם לתודעתו חדרה אט אט ההכרה. כי שתי מדינות לשני עמים היא כבר עובדה מוגמרת: ישנו את העם המפולג, המסוכסך, המפוזר והמפורד אותו מציגה לנו התקשורת, היא הרתה וילדה אותו, והיא שמפיחה רוח חיים בגווייתו השדופה, כל אימת שחלילה נדמה כי אוטוטו תמה לגווע. אלא, שלמרבה המזל, זו לא תמונת המצב הנכונה: הם מדברים על עם אחר לגמרי. כמעט וירטואלי. כיוון שהעם האמיתי הוא עם שונה לחלוטין, העם הזה, ברובו המכריע, מחפש את המאחד על פני המפריד. העם הזה לא רוצה לריב ולא להתנגח, הוא כמה לשקט.

והעם הזה כבר גדול: הוא לא קונה כל דבר, ולא ייתן שיאכילו אותו 'לוקשן'. ואם רק יידע לנהל דיאלוג מכובד ומכבד בין כל מרכיביו, מעל ראשיהם של ברוני התקשורת – הוא יווכח פעם אחר פעם, כי למעט כמה עשבים שוטים הגדלים בשולי כל מחנה, שוחרי אחווה ואהבה אנחנו''. הוא חייך חיוך מפוייס.

נפרדנו בחיבוק אמיץ. ככה זה, אתם יודעים, כשאחים... ופתאום הוא חייך ואמר: "מה דעתך שנשאר ידידים?" הסכמתי.

אלא מה?.

מדינת ישראל, יום השואה 2013, שני אנשים נפגשים. לראשונה בחייהם... ראובן ואריה: כל כך רחוקים - כל כך קרובים,

פשוט אחים!

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
קיבלתי קישור. קראתי. מאוד התחברתי. לדעתי זהו מאמר ראוי לציון. בפרט בעקבות סערת הדברים שפירסם ישראל כהן. מה שהיה הוא שיהיה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים
15
כמעט משכנע עד הרגע שנזכרתי שבעצם אני תושב בית שמש ורק לפני מספר שבועות הגוש החרדי ואני מדגיש גוש כי אף אחד מכל מאלפי החרדים לא טרח להכחיש שאני ושכמותי עמלקים ובכלל שונאי דת. הכל מותר בשם השררה והשלטון. כנראה שהמשיח בפתח כי זה עולם הפוך לגמרי,החרדים משתמשים בשקרים ושנאה לעלות לשלטון כמו כן מזמינים זמ
הרב בריח 2
14
אבל לא כ"א מוכן לשמוע ישנם עקשנים שכל תיעוד של מנגל לדו' רק מספק להם את הסחורה ויש להם על מה לצעוק לא יעזור להם שום שיכנוע: להם תכניסו בשיניים כי רק זה יעזור!!!
אבי-כוכב יעקב

הצגת כל התגובות

13
למה אומרים שדומיה על המתים היא מנהג מבחוץ? "וידום אהרון" כתוב בתורה קודם כל ולא בשום מקום אחר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי פשוט
12
חזק ביותר ומרגש.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אפרת
11
מרגש ברמות שאין מילים להביע אותן על גבי הכתב, איזה קידוש ה׳ ... בוודאי עלה לאותו זקן היהורי תשובה בזכות רב טוב איש שמראה את הדת בצורה הכי מדהימה ו כ ו ב ש ת שיש!! ישר כויח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מרגש מרגש מרגש
10
איזה משא כבד נושא על שכמו מי שמציל את עצמו משואה רוחנית, וצריך להתמודד על טענות בשם השואה הידועה, והרי הדור שבנה את הארץ בוודאי חפש רוחניות (לא משנה כמה אפיקורסים הם נחשבו) שמתאימה לרוח הבונה ׳בארץ ציון וירושלים׳, אז שיכירו לפחות בזה שיש לנו טענה. וה׳ יאיר עיני כולנו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולר
יחזקאל
9
יפה כתבת רבי ראובן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נפלא ביותר!!!
8
וואו ממש מעלף,מרגש והסוף נורא נורא מפתיע. כמה פעלת נכון בתגובתך האצילית אליו. - קידוש ה' שאין כדוגמתו!!! אשרייך !
עילאי תורג'מן
7
קירוב לבבות אמיתי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר
6
תבוא עליך ברכה! אתה מרבה אהבת ישראל, וכך כל תלמיד חכם צריך לנהוג.
אתי
5
נהנה מכל מילה היוצאת מפייך!
יוסי ועקנין
4
ממש מרגש,נכון,ואמיתי.
אלעד
3
מדהים
גידעון
2
כל הכבוד כיף לקרוא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נעם
1
ראובן, מה עניינים ? נהיית רב ? מבחור פשוט נהיית עם זיפים וכבר תה פוסק ומרצה ? מה יהיה אם הזקן יגדל בחצי ס"מ תהיה המשיח ? אין לך בושה ?
הרב בריח
ראובן זכאים גם שתה מבקבוק. גם כשמדברים מקנאה רצוי לומר דברים לעניין... כתב מאמר מאלף!!!
מוטל
מבין ריסי עיניך ניכר שאינך מכירו ממטר. אני למדתי איתו בישיבה בבני ברק עילוי של ממש. במשך השנים שאחרי המשיך לעמול וזכה למה שזכה. כן ממש באותן שנים בהן אתה הטיפש והקנאי מטקבק עצמך לדעת, הוא המשיך וממשיך ללמוד וללמד... תתחיל לעשות משהו עם עצמך!
בית מאיר
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים