כיכר השבת

אין דבר כזה ציבור חרדי / דוד רוזנטל

אי אפשר לפוליטיקאי החרדי בלי האנטישמי, ולאנטישמי בלי הפוליטיקאי. בדואט מתואם יצרו השניים יחדיו את ה'ציבור' הווירטואלי הגדול ביותר בישראל. הטור השבועי של דוד רוזנטל (מאמרים, חרדים)

| 29 | כיכר השבת |
כותב השורות, דוד רוזנטל
כותב השורות, דוד רוזנטל (צילום: ויקטור מזוז)

המגזר החרדי זוכה כיום לתשומת לב בלתי רגילה, ולהתעניינות גדלה והולכת בתקשורת. פעמים לטובה פעמים להיפך, פעמים סתם. כל קבוצה המנהלת אורח חיים השונה מן המקובל תזכה לתשומת לב, והחרדים לא חריגים בכך. על החרדים עוברים הרבה מאד תהליכי עומק ושינויים עצומים, חלקם גלויים לעיין כל חלקם רק לעיני מביני עניין. התופעה הכי מעניינת היא שאף אחד לא חוקר על עצם ההגדרה, האם בכלל יש דבר כזה ציבור חרדי? אחרי מחשבה, התשובה ברורה: אין ציבור כזה. יש אגדה כזו.

כדי להגדיר אנשים כקבוצה, צריך למצוא להם מכנה משותף אשר יכול לשמש כקריטריון. אם אדם עומד בקריטריון הוא נחשב כחלק מהקולקטיב המוגדר, אם נעדר הוא אותו – הוא בחוץ. הגבולות צריכים להיות ברורים, אם אינם ברורים אזי אינם קריטריון. על פי מבחן זה האם אפשר לבחון מיהו חרדי? אם ננסה לקחת את שמירת המצוות כקריטריון, אזי הרבה מאד "מזרוחניקים" יחשבו כחרדים לכל דבר ועניין. אם ננסה להיתלות בהגדרה סוציולוגית-חברתית, אזי הרבה מאד אנשים אשר מזלזלים למדי בשמירת מצוות – ואפילו חילונים גמורים – יחשבו לחרדים. כלומר, חוץ מהעובדה שכולם יהודים אין באמת מכנה משותף ברור, ויהדות לכשעצמה, כידוע, כוללת שמונים אחוזים מהחיים בין הירדן לים.

המציאות היא שהחברה החרדית מורכבת מאוסף של קבוצות שונות, קהילות מגוונות מאד ואידאות שונות. כל קבוצה רואה את אופן החיים האידאלי באופן אחר. כל קהילה יש לה את מורי דרכה. לצערי, פעמים גם ישנה תחרות ואף איבה בין קבוצות שונות. כך אגב היו היהודים מאז ומעולם, תמיד היו קהילות שונות אשר אורח חייהן היה שונה מבחינה רעיונית. אין בכך דבר חדש.

אז איך נולד ה"ציבור החרדי"? כי היה לשני גורמים אינטרס ליצור ציבור שכזה יש מאין – האנטישמים והפוליטיקאים. אלה משלימים את אלה. לשונאי הדת קל ונוח להכליל את כל היהודים החרדים כגוף אחד. הם כולם משתמטים, כולם לא עובדים, לא משלמים מסים, גונבים ועוד כהנה וכהנה. מאידך, אלה הבאים לייצג את החרדים נוח להם שכולם מגובשים סביבם כגוף אחד ומצביעים כאיש אחד. הרי אם שונאים את "כל הציבור החרדי", אזי גם "הציבור כולו" יצביע עבורם בבחירות. אי אפשר לפוליטיקאי החרדי בלי האנטישמי, ולאנטישמי בלי הפוליטיקאי. בדואט מתואם יצרו יחדיו את ה"ציבור" הווירטואלי הגדול ביותר בישראל.

התהליך הליטאי: עמל התורה פינה את מקומו לקמיעות

אם בתהליכים וקהילות עסקינן, אי אפשר להתעלם מתהליך מעניין של היעלמות האידאולגיה ודרך החשיבה הליטאית הקלאסית. עמל התורה, הקשר הישיר לקדוש ברוך הוא בלא מתווכים, הולכים ונעלמים. בעיתונות החרדית, גם זו הליטאית, מופיעים גדולי התורה הליטאים באופן שלא ממעיט במאומה מהגישה של מספרי סיפורי החסידים המפורסמים.

אותות, מופתים, ניסים, קמיעות, ברכות ועוד ועוד. כל המאפיינים אשר היו לזרא ואף לבוז אצל לומדי התורה הליטאים בדורות האחרונים, היום מופיעים בריש גלי. כל התרמה מתחילה ונגמרת בסיפורי מעשיות (ואף התפרסם ההסבר שניתנה הרשות למספר להגזים ככל שיצטרך, כדי לגרום להמון לתרום), הבטחות, ישועות, שעות מיוחדות של פעם באלף שנים כל פעם למשהו אחר ועוד. ידו היצירתית של המפרסם נטויה למצוא סגולות חדשות שלא שיערום רבותינו, והיהדות הליטאית שותקת, ונעלמת. חבל על דאבדין.

כמעט יחיד בדור עמד הרב עובדיה ושמר על כבוד התורה, מאד לא אהב סיפורי אותות ומופתים אשר סופרו אודותיו "מה, אני בבא?", היה שואל. היום, אין מי שישאל.

תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
להווצרות הזרם החילוני. וכן היה מאחד בין כל הזרמים השאיפה לקיום ההלכה בהידור מה שנשאר כיום מהמיזרחניקים זה קבוצות המתקרבות לזרם החרדי או קבוצות שויתרו על חיים עפ"י ההלכה בכל מצב לטובת הנוחות וההתאקלמות בנוף הישראלי. כתבתי "היה" מאחד משום שכיום ניתן לראות תופעה חדשה "חרדים לייט" הלבוש נשאר חיי הלכה הם
16
כתוב מתחכם ולא חכם. תנסה לחשוב מעטעם רגש והודי ופחות לכתוב כמו כולם. ואם קשה חל להיות רגיש ולהבין שעם ישראל כולו אחד אל תכתוב על זה. אולי כללכלה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
15
שונות על דברים,מבלי שאני התייחס כעת לתוכן. למה זה חשוב? מחקר מדעי מוכיח שאדם לא רואה אלא רק חלקיק אחד מאלף מתמונת המציאות כולה. וזה בעצם מה שעושה אנשים שונים. כל אחד רואה ממבט אחר את אותה מציאות ומגיעה למסקנות שונות. וזה יסוד המצווה של לדון לכף זכות, זה לא שאומרים לאדם תעלים עין ותראה את הטוב שבזולת

הצגת כל התגובות

14
בס"ד אני שמח שיש גיוון בציבור החרדי וכל אחד בדרכו. אך אני חושב שזה שיש גיוון ושוני אפילו יריבות לא מוריד מעצם הקבוצה כקבוצה,כמו שהעם היהודי הוא עם אף אפ"י ששונה אחד מהשני מאד,יש היסטוריה מאחדת. אצל החרדים כשמם כן הם,מה שמאחד הוא ראיית דבר השם-היא התורה ושמירת מיצוותיהם כאידאל והדרך היחידה שמובילה או
2 המאפיינים הכי בולטים אצל החרדים בהגדרה: -יש להם דעת תורה(וגם אם מישהו מפשל בשמיעה לחכם הוא מודע שזה מנוגד לאמת והאמת נשארת אמת) -הם מעוניינים שגם צאצאיהם יצאו חרדים ויקבלו חינוך תורני
13
על כל ציבור בעולם אפשר להגיד כך הומצא , זו דרך העולם והאוכלסייה תמיד מורכבת מקבוצות בדיוק כמו הצויונות הדתית שמורכבת מעשרות סוגים ורמות של דת של אנשים
12
גם לי יש תחושה שהחברה החרדית נמצאת בשלהי תהליך התפכחות מבורך אך כואב. יורשה לי להעיר לך מחבר הכתבה הנכבד שהגדרת קבוצה חוץ מעניינה הסוציולוגי - חברתי הנה אתגר מתמטי מובהק ומפורסם ויש אפשרות להביט על החברה גם בצורה אובייקטיבית יותר. למעשה, בגדול אני חושב שהתחושות שלך על העבודה - זרה הליטאית נכונות. אפ
11
לא נכון כוחנו באחדותנו והמאפיין אותנו היא שמירת מצוות ללא כל פשרות
10
הסרוגים שואפים שהבנים יהיו גם אקדמאים במקרה הטוב ויש כאלה שרוצים שקודם כל שהבן יהיה אקדמאי ואח"כ ת"ח אם יישאר לו זמן לזה והסרוגים לא דואגים לסביבה שתתמוך בגידול ת"ח מהרבה בחינות ראה דבריו של הרב אבינר ותשווה ותראה שהמרחק בין שאיפותיו והסביבה של החרד המצוי והסרוג המצוי גדול הוא וכתבתי בתגובה שלי
9
שרק חושבים איך לעשות כסף על הציבור בשם ההתורה כביכול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
8
אם אין ציבור הומוגני הנקרא חרדי, איך רוזנטל מכליל את הליטאים בקטגוריה של נגררי קמיעות. הלא יש כה הרבה ליטאים, שונים אלה מאלה בפרטים שונים, ומהם רוב שבזים למגמה הזו. אגב, קופת העיר וכן ועד הרבנים שעושים שימוש בכלים הללו, הן ועדות צדקה של ציבור מעורב מחוגים שונים, ואינו פרוייקט ליטאי.
7
ויש לעמוד על המשמר תורת ישראל הקדושה! אם אין גדיים,אין תיישים(די חכימא ברמיזה)!
6
רוב הציבור הליטאי מגלחים זקנם, והרבה מציבור הש״סי מגלחים פיאותיהם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מי שמתגלח לא מתפשר! לא נפסק שאסור להתגלח, וניתן לראות ממקורותינו שזה אפילו דבר מכובד (סתם מקור שעולה לי לראש, מועד קטן יד.)
5
כך אדולף היטלר!
4
מישהו מדבר לענין, אין ציבור חרדי. א. הגדרת חרדי אינה ברורה- קיום מצוות בהקפדה? נאמנות לסמכות רבנית ספציפית?... ב. גם אחרי שנבחר הגדרה, עדיין אין כאן אלמנט של ציבור. למשל, כמו ציבור הגמלאים- ההגדרה ברורה אבל הם אינם קבוצה אחת !
3
הציבור החרדי כולל את אלו שדוגלים בשמירת תורה ללא שותפות משמעותית בתקומת המדינה . הגדרה או לא ?
2
קשים גרים לישראל כספחת. התורה מחייבת לקרב את הגר הבודד, כי הוא משתלב בעם ישראל, לעומת ציבור גדול של גרים המשלבים התנהגות אלילית עם יהדותם, ומנסים להפוך היהודים להיות כמוהם, כגון הערב רב שהאמינו במשה יותר מבה', כך מתנהגים החרדים שמאמינים ברבניהם יותר מבה', ומנסים להחזיר בתשובה שאר היהודים להיות כמוהם
1
אז ההגדרה היא כך : כל מי שיש שאיפה בליבו שהוא או צאצאיו יגדלו להיות תלמידי חכמים , ולשם כך דואג להכשיר בסביבה שלו את התנאים לכך . מי שיחשוב טוב טוב על ההגדרה הזו ימצא שזהו תמצית הציבור החרדי וזה כולל גם את אלה שלא מדקדקים במצוות משום שביום פקודה הוא יתייצב למען התורה ולומדיה יש מה להאריך ולדו
ההגדרה חייבת להיות 1)אמונת חכמים. 2)הרצון שגם הצאצאים יצאו חרדים וחינוך תורני. זאת ההגדרה האמיתית של הציבור החרדי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים