![מה כתוב בה? - אילוסטרציה](https://images.kikar.co.il/cdn-cgi/image/format=webp,fit=contain,width=1200/2025/02/11/65acddf0-e845-11ef-a4d3-d3790dace9dd__h2236_w4096.jpg)
הגמרא במסכת סנהדרין דף נ"ו מביאה: תנו רבנן שבע מצות נצטוו בני נח, ואלו הן: דינין, כלומר, לעשות להם בתי דין שידונו בין הבריות, ועל האיסור של ברכת (קללת) השם, על איסור עבודה זרה, על איסור גילוי עריות, ושפיכות דמים, ועל איסור גזל, ועל איסור אכילת אבר מן החי.
ראשית נפתח עם דבר נאה ומתקבל שדורשי רשומות נתנו בהן סימן: א' ב' ג' ד' - א'בר מן החי ב'רכת השם ג'זל ד'ינין, וג' עברות החמורות עבודה -זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים.
צויי דינים
וכדי לנעוץ את פרשת השבוע (יתרו) בדף היומי, מן העניין לציין את מה שספרים רבים הקשו על דברי חז"ל (ילקוט רמז רפ"ו) ה' מסיני בא וזרח משעיר למו הופיע מהר פארן וגו', כי כשהקב"ה בא ליתן תורה לישראל סיבב על כל האומות לקבלה, וכשבא לשעיר, הוא אדום, שאלו מה כתוב בה, אמר להם הקב"ה לא תרצח, כשבא אצל ישמעאל שאלו ג"כ מה כתוב בה, אמר להם לא תגנוב, וכן אצל עמון ומואב שאלו ג"כ מה כתוב בה, אמר להם לא תנאף עיי"ש.
ומקשים ע"ז הלא אלו הג' דברים הם מז' מצוות בני נח שמצווים עליהם כבר מימי אדם הראשון ומה שייך ע"ז שלא רצו לקבל.
וכתבו בספרים, כי לא דומה ז' מצוות הני שמצווים בה הבני נח למצוות שמצווים בהם בני ישראל עפ"י התורה, כי אצלם הדברים כפשוטם, כי מצווים רק על ניאוף ממש, רציחה ממש, וכן גניבה ממש, ולא נאמר עליהם רחבה מצותך מאד, משא"כ במצוות שניתנו עפ"י התורה הם מתרחבים ומסתעפים עד אין סוף, כי אין הבן נח מצווה על מלבין פני חברו משום רציחה, ולא על יורד למלאכת חברו משום אשת איש. וכל שאר אביזרהו של רציחה וניאוף וכדו’
מסופר על גביר אחד שהוזמן לכולל אברכים. הלה, שהיה עם הארץ במקצת, ראה את האברכים לומדים מסכת בבא קמא. אמר להם, "זהו כולל? הלא גם הנער שלי לומר ב"ק בחדר",
ענו לו צריך אתה לדעת כי יש שני מסכתות ב"ק אחת עבור קטנים ואחת עבור גדולים.
החשדות של פרעה
את לימוד שבע מצוות בני נח, אנו למדים מן הפסוק אותו אמר הקב"ה לאדם הראשון - "ויצו ה' אלהים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכל תאכל”. מכל תיבה אנו לומדים איסור אחר, כמו למשל מן התיבה ‘לאמר’ אנו לומדים גילוי עריות.
לפי זה הסביר הרה"ק רבי מאיר מפרמישלאן זצ"ל, את הפסוק שאמר פרעה ליוסף (בראשית מא, טו טז), 'שמעתי עליך לאמר תשמע חלום לפתור אותו. ויען יוסף את פרעה לאמר בלעדי' מהו הלשון לאמר בדברי פרעה ויוסף.
אלא, פרעה רמז ליוסף, אני שמעתי עליך רינונים של עבירות, כמו שאחז"ל "לאמור" זה גילוי עריות. "אני שמעתי עליך לאמר, תשמע חלום לפתור אותו"? אדם החשוד על עבירות, האם יתכן שרוח אלקים בו ומגלים לו מן השמים פתרון חלומות. לכן ענה יוסף: "לאמר בלעדי", חשד זה הוא ממני והלאה, רחוק אני משמץ עבירה זו. "אלקים יענה את שלום פרעה".