דף צא
*אוסרת עצמה על בעלה.
א. הדינים באוסרת עצמה על בעלה 1. למשנה ראשונה שלש נשים יוצאות ונוטלות כתובה וחזרו לומר שלא תתן עיניה באחר ותקלקל על בעלה, ולכן האומרת טמאה אני לך תביא ראיה, השמים ביני לבינך יעשו דרך בקשה, ונטולה מן היהודים יפר חלקו ומשמשתו ותהא אסורה בהנאה מיהודים. 2. כהנת שאמרה טמאה אני לך, לרבא אוכלת בחולין ולרב ששת אוכלת בתרומה כדי שלא תוציא לעז על בניה, ומודה שאם יצאה מבעלה אינה אוכלת דאמרינן השתא נאנסה ומיהו יש לה כתובה ממתני' דטמאה אני לך. 3. אמרה לבעלה גרשתני, לרב המנונא נאמנת משום חזקה אין אשה מעיזה פניה בבעלה דאפילו למשנה אחרונה אינה נאמנת רק מתי שבעלה אינו יודע שמשקרת, והשמים דמשנה אחרונה בעלה אינו יודע משום דלא קים ליה ביורה כחץ. ולרבא אינה נאמנת דזמנין דתקיף לה ומעיזה ואפילו למשנה ראשונה דמהימנא ה"מ אם מבזה את עצמה, והשמים דמשנה ראשונה ה"נ הוי ביזוי לומר שאינו יורה כחץ. 4. המקרים: אשה שהביאה מים לבעלה לרחוץ ידיו ואמרה שהיה ממוכרי הבשמים א''ר נחמן שנתנה עיניה באחר, וכן שלא היתה בדיחא דעתה ואמרה שהיה ממוכרי נפט, ומייתי מנואף שברח ולא נחבא ש''מ שהאשה מותרת וכן במקרה שהציל את הבעל מארס נחש מותרת וקמ"ל דלא תלינן במים גנובים ימתקו.
הדרן עלך פרק אחד עשר – וסליקא לה מסכתא נדרים!
שאלות לחזרה ושינון
דף צא
א. הדינים באוסרת את עצמה על בעלה (4)
ר"ן
דף צא רן
א. הלכתא בתלתה נדרה 1. הלכה כרבנן דיפר אף נדר שלא חל עדין. 2. בנדר שלא עשויה לעבור אין להפר עד שיחול. 3. חכם לא מפר עד שיחול וכר''פ. 4. תולה בימים פליגי אי חכם מתיר, ולר''ן נראה דמתיר.
ב. למשנה אחרונה להיכן הלך איסורא בטמאה אני לך 1. למגדר מלתא רבנן עקרי אף בקום ועשה. 2. אפקעינהו רבנן לקידושין. 3. דינא דלא נאמנת לאסור, ומשנה ראשונה לא מדינא קתני דאסורה.
ג. העזה במקרה שבעלה יודע 1. הכא הבעל נאמן משום דקים ליה. 2. באשה שלא ילדה מאמינים לאשה, כיון דהבעל בא להפסיד.