דף לח
*חלת מע"ש. *לצאת בתודה.
א. דיני חלת מעשר שני 1. מע"ש לר"מ הוי ממון גבוה ולחכמים ממון הדיוט, ולכן לר"מ עיסת מע''ש פטורה מחלה שנא' עריסותיכם, ולא יוצאים באתרוג של מע"ש שנא' ולקחתם לכם, ולא במצת מע"ש מחלה בגז"ש לחם. 2. בעי האם יוצא י"ח מצה בחלת מע"ש, לל"ק האיבעיא אליבא דר"ע כיון דאם נטמאת אין לה היתר במושבות, או דיוצאין הואיל ואי לא קרא שם נפיק בה. 3. לל''ב פשיטא דאמרינן הואיל והאיבעיא בקנה חלה בדמי מע''ש אליבא דרבי יהודה דאמר יקבר האם יצא הואיל ולא לקח והואיל ולא קרא שם, ואמרינן מסתברא דלא יצא משום דתרי הואיל לא אמרינן.
ב. הטעם שאין יוצאים בחלות תודה 1. לרבה שנאמר ושמרתם את המצות ומשמע שיהא השימור לשם מצה. 2. לרב יוסף משום דבעינן מצה שראויה להאכל לשבעה ימים. 3. לא אמרינן משום שנאמר לחם עוני וצריך שלא יאכל באנינות, דאתי כר"ע שמתיר משום דכתיב עני. 4. משום דהוי מצה עשירה, ודחי דיש בה רק מעט שמן. 5. בעינן נאכלות בכל מושבות, ודחי כמ"ד דשייכי אף בבמה, ואמרינן שאם עשאן למכור יוצא כיון דמימלך.
שאלות לחזרה ושינון
א. דיני חלת מעשר שני (3)
ב. מ"ט לא יוצאים בחלות תודה (4)