דף ל
*להכשיר לפסח. *גביית בע"ח למפרע.
א. כיצד ניתן להכשיר לפסח 1. קדירות לרב ישברו גזירה אטו במינו אחר זמנו ולשמואל משהה ושרי לאחר זמנו כר"ש ואפילו במינו, ואף דתנור שטחו באליה מסיקו ומותר שאני הכא דהוו קדירות חרס והסיקו מבחוץ ואף אם יסיק מבפנים חיישינן לחייס, ולשמואל משהה לאחר זמנו ושרי אפילו במינו וכר"ש. 2. כלי חרס שרי בממלאו גחלים. 3. סכינים הקת בטיט ואח''כ ברותחין והברזל באש, ולהלכה תרוייהו ברותחין בכלי ראשון. 4. עץ פרור ברותחין ובכלי ראשון דכבולעו כך פולטו. 5. כלי קוניא, בירוקי או שיש סדקים פשיטא שאסור, ואסרינן אף בשיעי כיון דחזינן שפולטים, ושאני מיין נסך להו"א משום דהוי דרבנן ולמסקנא משום דתשמישו ע"י צונן. 6. א"א להכשיר בית שאור הואיל וחימוצו קשה, וה"ה בית חרוסת, וכן אגני דמחוזא וקמ"ל אף דשליט בהו אוירא.
ב. בע''ח לאביי גובה למפרע ולרבא מכאן ולהבא, ופליגי בהקדיש מלוה דלאביי אגלאי למפרע דהיה שלו ולרבא השתא קני שהרי יכל לסלקו בזוזי. והשמועות 1. ראובן שמכר לשמעון שדה באחריות ושמעון טרם פרע לראובן את דמי השדה ומת ראובן ובעל חובו של ראובן טרף משמעון את הקרקע ושמעון פייס את הבע"ח בזוזי יכולים בני ראובן להוציא את השדה ממנו, ושמעון יכול להגבות להם קרקע בחובו וחוזר וגובה ממנה את אחריותו ומהני משום שעבודא דרבי נתן. 2. במשנתינו נכרי שהלוה לישראל על חמיצו של הישראל מותר בהנאה, לרבא איירי בהרהינו ולמסקנא דאמר מעכשיו. 3. ישראל שהלוה לנכרי על חמצו אינו עובר ולר''מ עובר, ופלוגתייהו להו''א אי בע''ח גובה למפרע או מכאן ולהבא ודחי אמאי קאמר דנכרי שהלוה לישראל לכו''ע עובר, ולמסקנא פליגי בהרהינו האם הא דבע"ח קונה משכון זהו גם מנכרי או לא, ונכרי מישראל לכו''ע לא קונה ולכן הישראל עובר.
שאלות לחזרה ושינון
א. כיצד ניתן להכשיר לפסח (6)
ב. המח' אם בע"ח גובה למפרע והשמועות (3)