דף כו
*הנאה באיסורין. *הנאה באפשר ולא קמכון.
א. דיני הנאה מאיסורין 1. שלא כדרך פטורים ובמקום סכנה שרי וזהו באיסור הנאה כגון הניח חֵלב שור הנסקל ע"ג מכתו, ופליגי אם ה"ה באיסורי אכילה כגון אוכל חלב חי, והא דלא קאמר שלוקין על היוצא מתותים ורימונים זהו משום דהוי שלא כדרך אכילה ולאידך משום דהוי זיעה בעלמא. 2. בשר בחלב אסור באכילה בגז''ש קדש מטריפה, ואיסור הנאה אתי ק''ו מערלה שלא נעבדה עבירה וקשיא דליכא שעת הכושר, מחמץ בפסח וקשיא דהוי כרת, ולמסקנא מכלאי הכרם. 3. בכלאי הכרם לוקין אפילו שלא כדרך הנאתן משום דלא כתיב בהו אכילה, ואמרינן דליכא למידחי את הק"ו מכלאי הכרם לבשר בחלב כיון דבתרוייהו לא כתיב אכילה, ולא פרכינן שלא היתה לו שעת הכושר משום דעיקרן נאסרין, וקודם השרשה היה ראוי והאיסור בהוסיף זהו בזרוע ובא. 4. אין מתרפאין בע"ז שנאמר בכל נפשך ובכל מאודך מה שחביב, בגילוי עריות דילפינן מרוצח דיהרג ואל יעבור, ובשפיכות דמים דסברא הוא מאי חזית דדמך סומק טפי.
ב. הנאה בע"כ לאביי שרי ולרבא אסורה: אפשר וקמכון לכו"א אסור, לא אפשר ולא קמכון לכו"ע שרי, אפשר ולא קמכון מח' ר"י ור"ש ולל"ק פליגי אליבא דר"ש, ולא אפשר וקמכון לל"ק אסור ולל"ב פליגי אליבא דר"י. והשמועות 1. ר"י בן זכאי דרש בצל היכל, ולרבא היכל לתוכו עשוי. 2. שלשלו את האומנים בתיבות לתוך קה"ק, ולאביי זהו מעלה בעלמא. 3. מהא דאיכא איסורא בקול מראה וריח לאביי זהו באותם שבחוץ דאפשר, ודווקא לאחר שתעלה תמרתו משום דאין לך דבר שנעשית מצותו ומועלין בו דאיכא שני כתובין הבאין כאחד בתרומת הדשן עם בגדי כהונה או עגלה ערופה, ולמ''ד מלמדין אתי מדכתיב בהו מיעוטא. 4. עגלה ערופה שהכניסה לרבקה כדי שתינק ותדוש פסולה, ודחי דילפינן לה מדכתיב לא עבד וקרינן עובד והיכא דניחא ליה אסור. 5. אסור לשטוח אבידה לצרכה אם באו אליו אורחין, ודחי דקלי לה משום עינא בישא או גנבי. 6. מוכרי כסות שרי כדרכן אף דאפשר לעשות כצנועין ש"מ דאפשר ולא קמכון שרי, תיובתא דל''ק דרבא.
שאלות לחזרה ושינון
א. דיני הנאה מאיסורין (4)
ב. המח' בהנאה בעל כרחו המקרים והשמועות (6)