דף כט
*יציאת הראש. *עברה נהר והפילה.
א. יצא מחותך נחשב ילוד רק אם יצא רובו, ויציאת הראש לר''א אינה כרובו ולרבי יוחנן כרובו ופליגי בדשמואל דקאמר אין הראש פוטר בנפלים. והשמועות 1. המשנה איירי במסורס שיצא שלא כתיקנו או במחותך וזהו שיצא כתקנו ואפ''ה צריך שיצא רובו ולא סגי בראשו, ולר''י אימא יצא מחותך או שלם ותרוייהו מסורס שיצא דרך מרגלותיו ונחשב כילוד משיצא רובו. 2. מחותך ומסורס משיצא רובו, ומחותך שיצא דרך ראשו לת''ק הראש פוטר ולרבי יוסי עד שיצא רובו, וקאמר שהראש פוטר משיצא כתיקנו לחיים וזהו יציאת רוב ראשו וזהו צדעיו או פדחתו או קרני ראשו.
ב. מי שעברה נהר והפילה לריב''ל מביאה קרבן ונאכל דאזלינן בתר רוב נשים שיולדות ולד מעליא. והשמועות 1. במשנתנו המפלת ואין ידוע מהו תשב לזכר ולנקיבה ואם לא ידוע האם היה ולד תשב אף לנדה, מוקמינן שלא הוחזקה מעוברת. 2. בהמה מבכרת שיצאה מלאה ובאה ריקנית הבא אחריו בכור מספק ולא אזלינן בתר רובא שיולדות ולד מעליא, כיון שאיתרע רובה מזה שלא טינפה כמו רוב היולדות. 3. אשה שיצאה מלאה ובאה ריקנית וישבה בפנינו שלשה שבועות טהורין ועשרה שבתות אחד טמא ואחד טהור משמשת לאור ל''ה, ומזה שלא משמשת בשבוע רביעי דהוי דם טוהר ש''מ דלא אזלינן בתר רובא שיולדות ולד מעליא, ודחי דהחשש שהרחיקה לידתה. ומייתי דאסורה לשמש בשבוע חמישי דמסתפקינן בכל יום מהרביעי שהוא סוף לידה ותחילת זיבה, וביום כ''א חיישינן שאח''כ תראה ותסתור ובערב איירי שכבר ראתה.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' ביציאת הראש והשמועות (2)
ב. הפילה בנהר מביאה קרבן ונאכל, והשמועות (3)