כיכר השבת

ההזנחה בירושלים - בשיאה

הזחילה בפקקים תימשך לעד? "הפתרון - תחבורה ציבורית"

בבירה לוקח שעות להגיע משכונה לשכונה ובאיילון בשעות העומס עדיף ללכת ברגל • זהר גליל, מארגנת הקהילות בארגון "15 דקות", מסבירה בריאיון ב'כלכלית' מה המהלך היחיד שיסייע (תחבורה)

| 11 | כיכר השבת |

This browser does not support the video element.

בתוכנית 'הכלכלית' אנחנו שמים דגש עיקרי על בעיות הפקקים הלא נגמרים בישראל, ועל התחבורה הציבורית הרעועה שמשרתת אותנו. זהר גליל, מארגנת הקהילות בארגון "15 דקות", ארגון למען שיפור התחבורה הציבורית, דיברה בהרחבה על הצורך בשינוי היחס לתחבורה הציבורית בישראל, והצורך הדחוף בקידומה.

"אני גרה בירושלים ולקח לי שעה ורבע להגיע מרחביה לגבעת שאול, יותר מהזמן שלוקח לי להגיע לתל אביב. הצג מראה שהאוטובוס מגיע תוך שלוש דקות, ובפועל זה לקח עשרים דקות", סיפרה גליל, תושבת בירת ישראל, בתחילת דבריה.

אין אדם בישראל שנוסע בכבישים בינעירוניים בשעות הבוקר או אחר הצהריים ולא מתוסכל מהפקקים. בירושלים זה בכלל קטסטרופה לא הגיונית. ולפי הדו"חות השונים – המצב רק יילך ויהיה גרוע יותר. למה הפתרון הוא רק במעבר לתחבורה ציבורית, ואיך ניתן לעשות את זה?

"אנחנו רואים פה תוצאה של הזנחה מאוד גדולה של התחבורה הציבורית בישראל, ומדיניות שהובילה את האזרח לרכוש רכב פרטי, ואולי אף יותר מאחד למשפחה. זה מייצר 'מעגל קסמים' שככל שיש יותר פקקים, קונים יותר רכבים וכך יש יותר פקקים. אוטובוס אחד יכול להוריד 50 כלי רכב פרטיים וזה יכול היה לתת פתרון. יש עכשיו אילו שהם שינויים – ועדיין יש תהום בין הרצוי למצוי".

(צילום: דודי פלוג, כיכר השבת)

במשרד התחבורה יש עכשיו שרה שכן שמה את סוגיית התחבורה הציבורית גבוה יותר בסולם העדיפויות מאשר ישראל כ"ץ ומירי רגב. מה הצעדים שלדעתכם עדיין לא נעשו - וצריך לקחת צעד אחד קדימה?

"אנחנו רוצים לקדם רשויות מטרופוליניות. הסמכויות – תכנון וביצוע – נמצאות בידי משרד התחבורה, והשאר בידי הרשויות המקומיות. זה יוצר סיטואציות של דברים הנופלים בין הכיסאות, וגם לעתים שהתחבורה הציבורית לא פופולרית. ראשי עיר שלא מעורבים בשיפור התחבורה הציבורית מקשים על התקדמות המדינה כולה. מטרו זה בסיסי, אבל צריך דברים נוספים, כגון נת"צים, שזה צעד משמעותי מאוד שיושם, כי יכול להיות שנסיעת האוטובוס ללא פקק תגרום לאדם לחשוב פעמיים אם לצאת עם רכב. גם מבחינת תעריפים, תחבורה ציבורית צריכה להיות משתלמת לציבור, שיעבור לאוטובוס".

כעוד כחודש, צפויים משרדי האוצר והתחבורה להציג תוכנית חדשה לתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, ומחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בערים חרדיות צפויים להיות כפולים, בשל ביטול הסובסידיות. מה הרציונל של משרד האוצר? אם אתם רואים שזה מצליח – תשיתו את זה על כולם!

"איני מייצגת את משרדי התחבורה והאוצר, אבל לדעתנו צריך שוויון בתעריפי התחבורה הציבורית. הדברים שצריכים להוזיל את המחירים זה 'נוסעים מתמידים', שאדם שנוסע פעמים רבות ישלם מחיר נמוך יותר מאדם שנוסע פעמים בודדות, וגם בהתאם לאוכלוסיות".

נושא שמדברים עליו רבות בעולם הוא ה'לסט מייל', הקילומטר האחרון, שזה בעצם מדד שמדבר על איך דואגים שאדם יגיע באמת עד לפתח הבית שלו, ולא עד תחנה סמוכה יחסית. כמה הבעיה הזו מורגשת גם בתחבורה הציבורית בישראל?

"זו בעיה מורגשת מאוד. במשרד התחבורה מנסים לקדם קורקינטים ואופניים. אנחנו דוגלים בתחבורה שהיא 15 דקות. אחריות משרד התחבורה לעשות את החישובים, וכרגע הם עושים את זה לא טוב".

דיברנו על ירושלים. היא פקוקה בטירוף כי סוללים כמה קווים של רכבת קלה – שספק אם זה הגיוני לעשות הכל יחד אבל זו גם שאלה – אבל אנחנו רואים בבירור כמה הרכבת הקלה באמת מקלה על הציבור, בטח במקומות כמו מרכז העיר. מה התחזית למטרו?

"ברור שסלילת הקווים החדשים משפיעה על הפקקים בירושלים, אבל היה ניתן לשנות ולצמצם את הפקקים של התחבורה הציבורית גם כיום. אין שיח בין הציבור לעירייה, שלא יודעת מה הדרישות. אין ממונה על תחבורה ציבורית בעיריית ירושלים, והתקשורת עם הציבור לא נעשית. דוחפות לכך שיהיה מוקד 106 לתחבורה ציבורית בירושלים, כדי לצמצם את הפקקים, כך שמשרד התחבורה יוכל לקבל רשימות ברורות ותיקונים מהעירייה".

11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
הפקקים בירושלים בלתי נסבלים, מה שאני יודע שראש העיר פשוט מתעלל באנשים הוא החליט להפוך את כול הכבישים בפעם אחת! אני בכול אופן לא מתכנן להצביע לו שוב
10
כל הפרויקטים של פינוי בינוי לגבוה בדרום העיר גילה, קטמונים קרית יובל קרית מנחם יביאו בניה של מגדלים של 30 קומות איפה כל עשרות אלפי האנשים האלו יסעו? גם אם כולם
9
ביתר ומודיעין עילית קטנות, הק"מ שאדם נוסע בתח"צ נמוכים, המחיר הזול משקף זאת.

הצגת כל התגובות

8
תחבורה נורמאלית, צריכה לעבוד בצורה כזו שישנן רכבות ישירות יותר ומוניות מוזלות כגון YANGO השילוב של השניים כולל סיבסוד והורדת מחירי המוניות, יביאו לשימוש פחות בתחבורה אישית, אך ממשלת ישראל לא מעוניינת בכך.
7
גם אם יהיה רכבת זה לא אומר שהיא צריכה לסוע ברצף ובכלל מספיק שרק 2000 מכוניות יתווספו כבר לא יהיה אפשר לזוז בכלל צריך להפסיק לאשר בניה פינוי בינוי בשכונות קיימות רק לפתח שכונות חדשות כן אבל עם תשתית מתאימה
6
הכותרת היא
5
כל הפתרונות המוצגים הם בעתיד. הם אומרים שהכל יהיה כשכל קו הרכבת הקלה ונתיבות האוטובוס יסתיימו. זה יחמיר עוד יותר. אנשים רוצים לנהוג במכונית שלהם. פתרונות 1. מכוניות הנכנסות לכל עיר גדולה בין 7-10 ימים ראשון עד חמישי ישלמו מס כבד. 2. בעלים כאלה יסעו בחינם בתחבורה ציבורית אם הם יימנעו מלנהוג. (לבעלי ר
4
ההיפך .. צריך להוריד כמה שיותר את מחיר התחבורה ציבורית ומסלולים מהירים. לשדל אנשים שיעברו לתחבורה ציבורית ולשים את הרכב הפרטי בצד.
3
בירושלים הניהול ותכנון כושל. והעיר בשיפוץ תמידי כבר למעלה מעשור. ככה זה שראש העיר מתחלף כל כמה שנים. במקום להרחיב תשתיות הם גוזלים נתיבי תחבורה לרכבת קלה עתידית (למה לא עושים רכבת תחתית ?).
2
למה לעירייה זה לא אכפת? מתעללים כבר שנים בתושבים ואין שום שיפור רק התדרדרות נוספת רק כסף כסף זה מה שאיכפת להם מזל שבקורונה עובדים מהבית זה הנס הגדול!!
1
אחד הגורמים לבעיה זה התמ"א שהיום עושים בירושלים גורמת לעוד תושבים, אבל הרחובות והתשתיות נשארים אותו דבר לכן אין חניה ויש פקקים רבים
הכלכלית