כיכר השבת

פולמוס בערב החג

פסק הלכה: אסור לכבות את הגז בחג בכפית

ברחבי הרשת הופצה פסיקה המתירה לכבות את הכיריים ביום טוב באמצעות הצמדת כפית לכיריים, כעת יוצא אחד מפוסקי ההלכה באופן חריף נגד הרעיון: "זהו איסור מוחלט" (חדשות)

| 47 | כיכר השבת |
כיבוי באמצעות כפית על החיישן
כיבוי באמצעות כפית על החיישן (צילום: כיכר השבת)

היזהרו מאיסור: בשבוע האחרון הופצו סרטון וידאו ופסק הלכה המעודדים כיבוי גז ביום טוב באמצעות כפית שמונחת מספר שניות על החיישן הסמוך ללהבות הגז. כעת, הגאון רבי אופיר מלכה, מבכירי הפוסקים הספרדים ובעל הספרים 'הליכות שבת' ו'הליכות מועד', פוסק כי הדבר אסור הלכתית - בלא קשר לאזהרות חברות הגז הטוענות כי מדובר בסכנה.

בשיחה עם "כיכר השבת" אומר הגר"א מלכה: "עשיתי בשעות האחרונות בדיקה מקיפה והגעתי למסקנה הלכתית כי הדבר אסור". הרב הסביר: "כולם דנים האם הכיבוי של הלהב, האם כיביתי מיד את הלהבה או לא, האם זה גרמא. זה נידון אחד שאפשר להתפלפל עליו".

"אבל יש פה נידון שני שאף אחד לא דן בו. אנשים לא יודעים שבתוך ה'טרמוקפל' יש מעגל חשמלי סגור לכל דבר ועניין. ברגע שהמתכת מתקררת - המעגל חשמלי נפתח. ואז ברגע שהוא נפתח הוא סוגר את הברז של הגז. כך זה עובד. בהדלקה הוא פותח את הברז ובכיבוי נפתח המעגל והברז נסגר".

הרב הוסיף: "הלכתי ובדקתי, כשאני פותח את הגז מהכפתור הרגיל עד שאני שומע את רעש הסגירה - הרעש הזה אומר שהברז נסגר באמצעות ה'טרמוקפל', וכשאני שם את הכפית ואחרי מספר שניות קורה שהחיישן מתקרר והברז נסגר באמצעות פתיחת המעגל, זה אותו זמן מדויק, אותו מספר שניות".

"זאת אומרת שברגע שאני שם את הכפית זה כמו שאני מנתק מאוורר, לנתק מאוורר ביום טוב מותר? לא. למה? סגרת מעגל חשמלי! זה בדיוק אותו דבר. זה נעשה בדיוק באותו זמן של סגירת הברז".

"אסור בתכלית האיסור. זה איסור מוחלט" סיים הגר"א מלכה את פסק ההלכה.

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
32
זה אסור גם מבחינה בטיחותית. אל תחסכו ואל תסתכנו בהתקנה עצמית או קומבינות בגז. אורן קאפר טכנאי גז מוסמך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורן
31
קושיה ואיסור ברור לצידה . כיבוי כיריים של גז יוצר גרמא שלא ניתן לטשטש. אולם בהיעדר בדיקה מעמיקה האם מותר לכבות עם כפיות או לא . כמובן שמותר בתנאי שהכפיות לא ממתכת . שכן אין מגע והולכה חשמלי (סגירה וניתוק מעגל ) בספרו של הרצא"פ ( רבי צבי אפלהוס פנחסי ) זצ"ל "הלכות מועד וחג " בפרק כ"ג פסי טז עד לג ני
קרונגלייף .א
30
מפסק חשמלי הוא ברז לאלקטרונים. לענין הלכות שבת, ברז אלקטרונים פועל בדיוק כמו ברז מים. כשפותחים ברז מים מעל הכיור, מסלקים מחסום שמפריע לזרימת המים, מולידים זרימת מים בצנורות המים והביוב, בונים את מעגל זרימת המים בצנורות, וכשעושים זאת בפעם הראשונה יש בזה משום מכה בפטיש. אותו דבר בדיוק קורה כשפותחים בר
יצחק
יש הבדל מהותי בין ברז מים למתג, בזה שהמתג גורם לסגירת מעגל חשמלי והתנגדותו של הצרכן החשמלי(מנורה,מאוורר וכו) קובעת את קצב זרימת האלקטרונים במעגל , מה שאין כן בפתיחת ברז שאינה סוגרת או פותחת שום מעגל , אלא מאפשרת למים שמצויים בלחץ מסויים בתוך הצנרת לזרום החוצה . לכן מתג אינו בגדר הסרת המונע , אין ש
משה

הצגת כל התגובות

29
בס"ד כפי שהסברתי בערב חג. נרחיב עתה את היריעה .יש גמרא במסכת ביצה כ"ב שדנה לגבי הסתפקות מהשמן שדולק . יש את שיטת התוספות.ויש שיטת הרא"ש הרב עובדיה יוסף זצ"ל ביביע אומר ג ' ל' דוחה את השימוש בסגירת המיכל המרכזי כגרמא . והתיר שימוש במכשיר החשגז.שו"ע מתיר הסרת עצים שדלקו מעט שהם לא משפעים על האש. כ
שמעון
28
הרי כאשר מדליקים את האש נוצר מעגל חשמלי, לכן הרבה פוסקים אוסרים גם להדליק כיריים כאלו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה
27
מה צרעך את כל השטויות האחרות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james
26
לאחר בדיקה עם כמה וכמה אנשי גז מוסמכים התברר שהדבר הוא מכני לחלוטין ונפל כל היסוד של הרב הגאון וע"כ הדבר מותר בתכלית ההיתר.
דוד
מבדיקה שאני עשיתי עם כמה מומחי גז עולה שמדובר בעניין כן אלקטרוני ולא מכני ועל כן, השימוש בדרך זו כמוהה כהדלקת חשמל בשבת. חזקה על פוסקי הלכה שמבררים כל דבר היטב לפני שפוסקים כדי שלא תצא תקלה מתחת ידם.
צבי
לך לעשות דודו(לישון בצרפתית) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משפחת ג. אשדוד
25
התנגדות קיצונית במתכת של הטרמוקאפל של ניגוד טמפ יוצר זרם חשמלי קטן עם משמעות גדולה של סגירת הקפיץ אין פה גרמא כלל משום שזה זמן קצוב כפי שהורה הגאון הרב מלכא שבודק כל דבר בייסודיות דרך אגב גם בנו של מרן הגאון הרב אברהם יוסף אוסר זאת
מנחם לכל ה"טכנאים המומחים"
24
דבריך אינם מדויקים יש הבדל בין ברז מים ל"ברז אלקטרונים" בברז מים אתה מסיר את המונע והמים זורמים ממילא למה שאתה קורא בכוונה או שלא בכוונה "ברז אלקטרונים" אתה מחבר לו עוד דבר ועיי זה יש מעבר לחשמל אין הסרת המניעה אלא חיבור ממש של דבר מוליך אחר . אבל לא נראה לי שזה הענין בחשמל שאסור בשבת הענין הוא
דויד
טעות בידך! תעיין בחזון עובדיה ותראה שהוא דוחה בתוקף את דברי הפוסקים שרצו להתיר הדלקה ביו"ט כיון שהוא העברת אש והסרת סכר. עוד תעיין בדברי הגאון הגרש"ז שהגדיר שאין בחשמל איסור בפנ"ע [לא מבעיר, ובוודאי לא בונה] ואין האיסור אלא מחמת התוצאה שהיא בחינת נולד.
יוסף
23
לכן.. כל מי שגולש כאן וקורא את זה.. תעשה טובה לעצמך לך מחר לחנות כלי עבודה הקרובה לביתך וקנה חגז ותיפטר מכל החששות ההלכתיות והבטחותיות. לדעתי שווה את ההשקעה החד פעמית. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טכנו
22
מערכת הטרמו קפל עובדת באופן עצמאי ללא תלות בערכת החשמל, ומבוססת חוק פיזקילי של העברת אלקטרונים בין מתכות בטמפרטורות שונות. העברת אלקטרונים ברמה הזו [נמדדת במקירו וולטים] נמצאת בכל הסביבה שלנו בכל מגע שאנו נוגעים ובכל עצם שנוגע באחר. דעת מרבית פוסקי ההלכה שאין החשמל איסור העומד בפנ"ע, והאיסור נמדד לפ
יוסף
21
לאחר בירור עם רבנים לאנשי מקצוע הדבר מותר לחלוטין ואין שום איסור אתה רוצה להחמיר לעצמך תחמיר אשרייכם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א
יש איזו אובססיה להתיר ???
בודק
נראה שיש אובססיה להחמיר ולהוסיף גדרות. הכי קל להחמיר, יותר קשה ולא פופולרי (למרות שיש כאלה שיגידו שאין קשר) להקל.
אינשם
20
הדבר מסוכן ביותר ויש בו סכנה לפיצוץ התלקחות שריפת בתים חילול החג ולסיים בבתי חולים במקרה הטוב אנא ממכם השמרו לנפשותיכם והינקו מדם שעל ידכם אש מסוכן לא להתעסק ולגרום חילול השם והרחקת אנשים מהמסורת
חפץ חיים
19
בשנים הראשונות אחרי המצאת הנורה החשמלית לא נהגו בזה לאיסור והיו רבים שהדליקו וכיבו חשמל בשבת. מאוחר יותר טען מי שטען שחשמל הוא אש כי נורת החשמל פולטת חום ואור שדומים לאש. מכיון שמהות החשמל לא היתה עדין ידועה אז, האמינו לטענה שגויה זו מחוסר ידיעה. אחר כך, הבינו את הטעות והבינו שחשמל איננו אש, אלא רק
יצחק
18
כשהמים רותחים הם גולשים ומכבים את הלהבה. בדרך הזאת משתמשים כבר עשרות שנים ואין בזה שום חשש ופקפוק.
אבי
המערכת חזקה מידי... בדוק ומנוסה....
יהודי של אמת
וכמובן שצריך להשתמש עם המים שאתה מרתיח, אחרת זה לא צורך אוכל נפש.
דוד כהן
אני מסכים שכך יש שעושים הרבה שנים, אבל יעויין בשש"כ מהדורה חדשה שהגרש"ז אויערבך אסר זאת למעשה משני טעמים.
...
פשוט לקנות חגז וניגמר הסיפור!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גריזלדה
17
הרב אופיר מלכה מחפש להחמיר כדי להיות חזון איש לספרדים. כל פוסקי ההלכה בדורינו התירו את הכיבוי באמצעות הכפית רק הוא מחפש להחמיר כדי להיות חזון איש ספרדי. ומי בודק ימצא שבכל ההלכות שהוא פוסק, הוא מחפש את החומרות תבוא עליו ברכה לעצמו. אבל המחמיר לאחרים במקום שאין חיוב כזה עליו לעשות תשובה ביום הכיפורים
מושיקו
16
לשמוע מכבוד הרב שליטא שיש כאן מעגל חשמלי וכד'. בררתי את העניין עם הרבה טכנאים וכולם שללו את העניין הזה לחלוטין! אפשר לחלוק רק לגבי הגרמא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המתבונן..
15
הרב כתב: "ברגע שהמתכת מתקררת - המעגל חשמלי נפתח. ואז ברגע שהוא נפתח הוא סוגר את הברז של הגז". וזו הסיבה שזו גרמא, שהרי נתינת הכפית בין הלהבה לבין החיישן, איננה מכבה כלום, רק מונעת מהאש לחמם עוד את החיישן. אחרי כמה שניות החיישן מתקרר. שינוי טמפרטורה המתרחש בעקבות פעולת האדם מוגדר גרמא. בדיוק כפי שהנ
אלי
14
ואזנר התיר
איש
13
אין מעגל חשמלי בטרמוקפל ובזמנו הסברתי זאת לרב עובדיה יוסף ז,צ,ל, המעגל נסגר עיי חום וקור ובבדיקה קצרה תבין זאת, הוצא את התקע של הכיריים מהשקע החשמלי ותבין שעם הכפית זו אותה פעולה כמו של החג גז !
דוד רביבו טכנאי
12
חד פעמית, מחזיקים מעמד שנים והנה תוספת לפלטה החשמלית. מומלץ. רק להתקין אותו נכון - נמוך מברז הגז שעל הקיר ולבדוק את הצינורות מדי פעם. וכמו בכל שעון שבת, לחשב היטב זמני כיבוי ולוודא שהשעון מראה את השעה הנכונה כאשר מחברים אותו לחשמל.
א
11
מרן הרב דב קוק מטבריה נשאל על זה ופסק שזה מותר
גרמא
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים
9
"היזהרו מהאיסור", למה ציינתם "איסור" ולא שלפי הרב אופיר מלכה זה אסור? מאביתר יעקב, תלמיד של הרב בוטבול.
אביתר יעקב מ.
8
באמצעות כפית
פעולת צדיק
7
תודות לבדיקות שהרב מלכה עשה לצערי אין שום קשר לחשמל ולמעגל חשמל ולניתוק הגז. מציאות שגם כשהכיריים מנותקים מהחשמל הגז נכבה עם כפית. אני מבין את הבלגן פשוט מישהו נגע בכיס של חברת חגז ששוחטים עם המכשיר שלהם. הדבר מותר לכתחילה לספרדים כדברי הרב אבוטבול. איש מקצועי מוסמך שעוסק בחשמל וגז ובדקתי לעומק את
משה
6
ואם כן אז בכלל להדליק את הגז בחג אסור כי יש פעולה חשמלית והיא כמובן לא מאש שקיימת מבעו"י
דוד כהן
5
נכון הדבר, אבל לפי זה גם להדליק אסור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמת
ולכן רק בשינוי מותר להדליק ורחוק מהטרופקאל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קובי
4
שאלו את מרן הרב דב קוק והוא פסק שהדבר מותר ודרך אגב צריך להיזהר בלשון לא כותבים על אחד אחד מבכירי הפוסקים הספרדים במחילה מכת"ר של הרב מלכא
גרמא
3
א. אם דנים בנושא בלי להחליט מראש שברז אלקטרונים אסור, ובלי לחפש פלפולים דחוקים להצדקת האיסורים שהורגלנו בהם, אז, כיצד יתכן המצב ההפוך בימינו בו ברז אלקטרונים (מפסק חשמלי) אסור בשבת בשעה שברז מים מותר? ואם נקח בחשבון את ההלכה: "הורו בית דין שיצא השבת לפי שנתכסית החמה, ודימו ששקעה, ולסוף זרחה החמה, אי
יצחק
2
גם אם נניח שיש אותו מרווח זמן לפתיחת המעגל החשמלי, כשמכבים את הגז או שמים את הכף, מה בכך הרי זה גרם פתיחת מעגל חשמלי שמותר שהרי זה אחר כמה שניות, ואין זה דומה לכיבוי מאוורר שהמעגל מתנתק מיד ולא בגרמא!! ומה שאסור לכבות את הגז ישירות, אינו בגלל המעגל החשמלי, אלא בגלל כיבוי השלהבת שהוא מיידי!! ומי שיכו
יהודי של אמת
אחד שקרא את הקושיא שלך
==
1
בס"ד מערכת הטרמוקפל היא מכנית.כך אין חיבור לחשמל ופועלת כפי שפועל מכשיר לניתוק הגאז ע"י צומת יש שני סוגי כיריים .אחד עם טרמוקפל מוסתר. וניתקו מצריך הסרת החלק העליון של הכיריים. וישנו הסוג השני כפי שבסרטון שוב אין התערבות של מערכת החשמל . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמעון
אולי גם יעניין אותך
הלכה יומית עם הרב אופיר מלכה