ישראל במלחמה עם מחבלים שרצחו באכזריות בבוקר אחד מעל 1000 אזרחים חפים מפשע בבתיהם, בהרג סאדיסטי, בעינויים ובגרימת סבל איום וגם חטפו אזרחים אנשים נשים וטף, וגרמו להגליית מאות אלפים בצפון ובדרום ישראל. אויבים אכזריים אלה מחפשים באופן סאדיסטי אחרי אזרחים כדי לגרום לשפיכות דמים וטבח. באופן טרגי, למרבה הצער, ישראל נלחמת כעת נגד אויב שמגלם את מהות הרוע.
השבוע, ב-7 בדצמבר, מציינים 82 שנה להפצצה הנוראית של יפן על פרל הארבור – מעשה רוע נתעב, שהנשיא רוזוולט תיאר כ"יום שיחיה לדיראון עולם". השנה זה גם ליל ראשון של חנוכה, שבו אנו חוגגים את ניצחון החשמונאים על הצורר היווני.
בתפילת על הניסים אנו מכריזים על הנס העתיק: מָסַרְתָּ גִּבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ התיאור של "מסירת הגיבורים ביד החלשים והרבים ביד המעטים" משקף בבירור את הנס של כוח צבאי נחות שניצח בקרב. אך כיצד " טמאים ביד טהורים הרשעים ביד הצדיקים והזדים ביד עוסקי תורתך" משקפים יתרון צבאי? מה ההבדל שעושה המוסר האישי ליכולת הלחימה? אנו מבינים את הניסים של הבסת צבא בעל עדיפות מספרית – אך מה לגבי עדיפות מוסרית?
בוועידת אגודת הרבנים בניו יורק בקיץ 1942 לאחר פרל הארבור, הדובר הראשון היה הרב ישראל רוזנברג. הוא שאל: בתפילת על הניסים, אנו מודים לה' על ניסים כגון גיבורים ביד חלשים ורבים ביד מעטים. אבל מהו היתרון הצבאי של טמאים, היתרון הצבאי של רשעים או זדים? מהו היתרון בקרב שיש ללא-מוסריים? מהו הנס בכך שאנשים לא מוסריים נוצחו בקרב על ידי אנשים מוסריים וצדיקים.
הרב רוזנברג ענה שהטקטיקות של גרמניה ויפן נותנות תובנה. הם העמידו פנים של שלום לפני התקפות הפתע – תרמית כזאת מאפיינת את חסרי המוסר. כשתרמית היא הטקטיקה, זהו נס כאשר היושר מנצח, אכן זה הוא נס שכנות, יושר ומוסריות גוברת.
כשם שפרל הארבור גיבש את אמריקה והביא אותה להחלטה על השמדה מלאה של תוקפיה, כך גם ההתקפה האכזרית במיוחד על חוגגי שמחת תורה איחדה לבסוף את ישראל להבין שאין מקום לאיפוק כלפי אויבים רוצחי-עם ג'נוסיידאליים שמצהירים בגלוי על כוונה להשמיד את המדינה היהודית. ישראל חייבת להגיב בעוצמה עצומה נגד אלה השואפים לשואה שנייה. כפי שאמר הנשיא רוזוולט לגבי פרל הארבור, כך התקפה ג'יהאדיסטית זו "תחיה לדיראון עולם" עבור ישראל, ותסמן את הרגע שבו עם ישראל ויתר על אשליות לגבי ארגונים המכוונים לאזרחים תוך קריאה להשמדת ישראל. אין מקום למתינות בהגנה עצמית – זוהי מלחמה על המשך הקיום הלאומי.
ישראל פועלת עם אמת, מוסר ורחמים – ואף מסייעת לתוקפניות על ידי מתן סיוע הומניטרי. אף אומה במלחמה מעולם לא הפגינה אצילות כזאת. ארגוני הטרור הורגים אזרחים וחיילים תוך ניצול המוסריות של עם ישראל נגדה. לכן ישראל הצדיקה נלחמת ביד אחת קשורה – תוך היצמדות למוסר למרות הנחיתות – אכן זוהי מלחמת טהורים נגד טמאים.
בתפילת על הניסים אנו מזכירים שה' נתן ניצחון דומה לחשמונאים, כנגד כל הסיכויים. אנו מתפללים שה' יעניק גם לישראל המוסרית ניצחון על אויביה האכזריים וחסרי המוסר, כימים ההם בזמן הזה במהרה בימינו אמן.