כיכר השבת
מדריך להורים

לטובת הילד: כך תצליחו לנהל תקשורת יעילה עם הגננת

בעידן המודרני, בו הורים שולחים את הילד לגן, ממהרים להיפרד וכך גם באיסוף, לעיתים קרובות התקשורת עם הגננת לוקה בחסר, לעיתים אף חמור מכך • כך תשפרו את הקשר עם הגננת (הורות, נשים, ילדים).

|
3
| כיכר השבת |
גן ילדים (צילום: שאטרסטוק)

זה לא נדיר לשמוע מפי הורים משפטים מהסוג הזה, כלפי הגננת והמטפלת:

"לא יודעת מה קורה עם הילד שלי בגן".

"אני לא מקבלת מספיק פידבק".

"אני מרגישה שהגננת מחפשת בעיות אצל הילדה".

"הגננת לא מספיק מתייחסת לילדה שלי".

"היא לא באמת מכירה את הילדה".

"היא לא עושה איתם כלום".

"הילד חוזר עצוב".

מנגד, אלו משפטים נפוצים מפי המטפלות והגננות כלפי ההורים:

"ההורים לא מבינים מזה לטפל ב-30 ילדים".

"הם רוצים שנגדל את הילדים במקומם".

"הם לא מודעים לבעיות של הילד".

"איך שולחים ככה ילד?".

"הם כל היום מתלוננים".

תקלות תקשורת בין הורים למחנכים בגיל הרך באים לידי ביטוי בדרכים שונות. לעתים קרובות, הורים עשויים להרגיש לא מעודכנים לגבי הפעילויות היומיומיות של ילדם, ההתקדמות או האתגרים במעון או בגן. מנגד, מחנכים עשויים להתקשות להעביר את התצפיות, התובנות וההמלצות שלהם להורים (קראו עוד בנושא).חסם תקשורתי זה, יכול ליצור תחושת נתק ולהשאיר את שני הצדדים מתוסכלים וכועסים.

גורמים לקשיים בתקשורת

אילוצי זמן:

לוחות זמנים עמוסים הן להורים והן למחנכים יכולים להגביל את הזמן הפנוי לתקשורת משמעותית. הבאת ילדים ואיסוף מהיר עלול למנוע דיונים מקיפים על חוויות והתפתחות הילד.

אי התאמה בין ציפיות:

הבדלים בציפיות לגבי תפקידם של המחנכים וההורים עלולים להוביל לאי הבנות. ללא הבנה ברורה של תחומי אחריות, עלולים להיווצר קונפליקטים.

הזדמנויות מוגבלות לאינטראקציה:

פגישות פנים אל פנים נדירות או ערוצי תקשורת מוגבלים עלולים להפריע ליצירת קשר בין הורים למחנכים. חוסר היכרות זה יכול לעכב דיאלוג פתוח וכנה.

סגנונות תקשורת שגויה:

שונות בסגנונות תקשורת, כגון תקשורת כתובה מול מילולית, עלולות לתרום לאי הבנות. בנוסף, הבדלים תרבותיים עשויים לסבך עוד יותר חילופי מידע יעילים.

חשיבותה של תקשורת נכונה

לתקשורת אפקטיבית בין הורים למחנכים יש חשיבות עליונה להתפתחות ההוליסטית של הילד:

עקביות: תקשורת ברורה ועקבית בין הורים למחנכים מסייעת לשמור על סביבה הרמונית ותומכת לילד, לקידום תחושת ביטחון ושגרה.

התפתחות הוליסטית: גישה שיתופית מבטיחה מענה מקיף לצרכיו ההתפתחותיים של הילד, הן בבית והן במסגרת החינוכית.

התערבות מוקדמת: תקשורת בזמן מאפשרת זיהוי והתערבות מוקדמים לכל אתגרים או חששות הקשורים לרווחת הילד או להתקדמותו הלימודית.

פתרונות לשיפור התקשורת

שיח חיובי

התחילו כל שיחה עם הגננות בנימה חיובית: שתפו בהישגים של הילד, תחומי העניין או כל חוויות חיוביות שהיו לו בבית. החמיאו לגננת על עבודתה וספרו לה כמה אתם מרוצים, רק אחר כך אתם יכולים להעיר או לבקר (אם יש צורך דחוף בכך). התחלה בנימה חיובית מטפחת מערכת יחסים בונה ותומכת בין הורים למחנכים.

מעורבות בגן ילדים: יצירת קשר

הראו מעורבות והשתתפות פעילה בפעילויות ואירועים בגן. בין אם מדובר בהתנדבות במהלך פרויקטים מיוחדים או תרומה לחגיגות בכיתה (כגון, אפיית עוגה למסיבה). מעורבות עוזרת בבניית הקשר עם סביבת הגן. מעורבות זו מאפשרת להורים לקבל תובנות על החוויות היומיומיות של ילדם מהגן.

שתפו את הגננת במה שקורה עם הילד

עדכנו את הגננת לגבי אירועים או שינויים משמעותיים בחיי ילדכם, העלולים להשפיע על התנהגותו או רווחתו. זה כולל דינמיקה משפחתית, שינויים בשגרה או כל אתגר אישי. מידע כזה מאפשר לגננת להבין טוב יותר את הצרכים של ילדכם ולתמוך בהם.

שתפו בחששות ישירות את הגננת

אם יש חששות או בעיות בנוגע לחוויה של ילדכם בגן, פנו ישירות אל הגננת. תקשורת פתוחה וישירה מאפשרת פתרון מהיר ומונעת אי הבנות. הימנעו מלרכל עם הורים אחרים או לדון בחששות באופן שאינו מערב את הגננת ישירות.

האזינו לגננת

הקשיבו באופן פעיל לתובנות ולמשוב שמספקת הגננת. היא רואה את הילד כל יום בפעילויות היומיומיות והיא בעלת ניסיון. יש לה תובנות חשובות לגבי ההתנהגות, האינטראקציות וההתקדמות של ילדכם. הקשבה פתוחה מטפחת גישה שיתופית ומבטיחה שהורים ומחנכים פועלים יחד לטובת הילד.

כבדו את חוקי הגן

הקפידו על הכללים וההנחיות שקבע הגן. בין אם זה קשור לזמני החזרה ואיסוף, פרוטוקולי תקשורת או ציפיות התנהגותיות. כיבוד הכללים תורם לסביבת למידה הרמונית ומאורגנת. הוא מהווה דוגמה לילדים לגבי החשיבות של שמירה על כללים והנחיות.

ומעל הכל- הסתכלו על הגננת בעין חיובית- זה יחזור אליכם ואל ילדכם בבומרנג!

השיר הבא מסכם את הדברים:

היא אמרה שהילד קרא
חשבתי קרע
לא שמעתי מה קרה
חשבתי רע

היא אמרה לא להביא ממתקים
את הפעילות הם משתקים
אמרתי: אנחנו ההורים
על ההחלטה מערערים

הילד חזר עם מכה
זה לא עבר בשתיקה
שיתפתי את ההורים והפיקוח
במצב החברתי המתוח

כעסתי ונעלבתי
חששתי והתעצבנתי
והילד- נפל ונחבל
הלך ונבל

אז-
החלטתי להשתנות
את הטוב לראות
לכבד את החוקים
לשתף בדברים חשובים
לקבל תובנות חשובות
לומר מילים טובות

ופתאום-
הכל הופרך
הילד פרח
כי בין הקול
הוא סופג הכל

עוד על תקשורת בין גננת להורים

רוצים לשתף מאתגרים/ חוויות/ סיפורים/ תובנות מהמשפחה, בית, ילדים, עבודה?- שלחו הודעת מייל לכתובת: rivky@kikar.co.il כתבו בנושא המייל: "שיתוף". שתפו מחייכם ואולי השיתוף יתורגם לכתבה שתסייע לרבים כמוכם.

תוכן שאסור לפספס

3 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

2
תקשורת עם איש חינוך (כל איש חינוך) בדיחחחחחחחחה
תמר
חבל לראות זאת כך. כגננת, אני מבטיחה שהורים מעורבים יותר ממקום מכבד- הצוות שמח לבוא לקראת הילד גם בבקשות חריגות של ההורים
לולי
1
וואו כתבה מהממת להפיץ לכל ההורים בישראל ☺️
אלמוני
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית