מדריך להורים

בסיום מחצית: כיצד תגיבו לתעודה המאכזבת של הילד?

הורים רבים מתחבטים בשאלה: כיצד להגיב לילד שחוזר עם תעודה כושלת. התעלמות יכולה לפגוע, התעסקות יתר, גם כן יכולה להכאיב. הדילמה גוברת כאשר יש תחרות והבדלים בולטים בין הילדים בבית. המדריך הבא יעזור לכם להגיב בחכמה וביעילות (הורות, ילדים).

|
1
| כיכר השבת |
ילד נכשל בלימודים (צילום: שאטרסטוק)

חני- בת 13 משתפת:

מחצית א' הסתיימה. ציפיתי במתח לקבל את התעודה. אצלנו מחלקים את התעודות בפרטיות. נכנסתי אל הכיתה בהתרגשות. המורה הראתה לי את התעודה. החמיאה בחום על ההשקעה ועל ההליכות ויצאתי מהכיתה. לא הופתעתי. כרגיל התעודה שלי לא הייתה 'חלקה'. יכולתי להיות מרוצה בהתחשב בכך שתכננתי שיהיו 'הורדות' יותר דרסטיות, אך לא הייתי מרוגשת, כי ידעתי שכשאחזור הביתה גם יעל תחזור הביתה עם התעודה שלה.

יעל גדולה ממני בסך הכל בשנה. התעודות שלה תמיד 'משעממות'. כשאנחנו חוזרות הביתה ומראות את התעודה אמא שלי מייד אומרת: "מה זה משנה, העיקר זה ההליכות". אבל אני רואה את העיניים שלה מתעכבות על הטוב+ במתמטיקה ועל הכ. טוב מאד באנגלית. על התעודה של יעל היא כמעט לא מסתכלת היא מחייכת אליה ואומרת: "כרגיל, משעמם". שתינו מקבלות שוקולד טעים ואחר כך אנחנו הולכות להראות את התעודה לסבתא. כך מקובל במשפחה ואני בולעת את הגזירה בהכנעה. גם סבתא אומרת שציונים זה כלום, אבל כשאני יוצאת מהחדר, אני שומעת אותה מחמיאה בחום ליעל על התעודה.

בלילה כשאני שוכבת במיטה, אני מתפללת שאשכח מהר מהתעודה ושכולם ישכחו ממנה. אני גם חושבת: בשביל מה אשקיע במחצית הבאה?! ממילא אף פעם לא אצליח להוציא תעודה 'חלקה'. רק יעל יכולה!

קבלת תעודות מבית הספר מהווה אבן דרך משמעותית לילדים, המציינת את הישגיהם ומאמציהם בהיבטים שונים של החינוך. כהורים, האופן שבו אנו מגיבים לתעודות של ילדינו יכול להשפיע רבות על ההערכה העצמית, המוטיבציה והגישה שלהם ללמידה. בין אם ילדכם מביא הביתה תעודה יוצאת דופן או תעודה פחות 'חלקה', הצטיידו במדריך: כיצד להגיב בחיוב וביעילות לקבלת תעודות:

חגגו את ההישגים בהתלהבות

כאשר ילדכם מביא הביתה תעודה מצוינת, חגגו את ההישג שלו בהתלהבות אמיתית. הביעו גאווה בעבודה הקשה ובמסירות שלו. הדגישו היבטים ספציפיים של ההישגים שלו, כגון, הנושא שבו הצטיין או השיפור שהראה לאורך זמן. זה מחזק את ערך המאמץ ומעודד אותו להמשיך ולחתור למצוינות.

דגש על מאמץ ושיפור

במקרה של תעודות שאולי לא יוצאות דופן בהצטיינותם, התמקדו במאמץ ובשיפור שילדכם עשה. הכירו בעבודה הקשה וההתמדה שלו, ללא קשר לתוצאה. עודדו אותו לראות בכישלונות הזדמנויות לצמיחה ולמידה. באמצעות הדגשת המאמץ, במקום התמקדות בתוצאות, תשרו חוסן ונחישות.

הימנעו מביצוע השוואות

הימנעו מהשוואת תעודות או הישגים של ילדכם. לכל ילד יש את החוזקות, האתגרים וקצב ההתפתחות שלו. ביצוע השוואות יכול ליצור רגשות של טינה, קנאה או חוסר התאמה. במקום זאת, חגגו את ההישגים הייחודיים של כל ילד ועודדו אותם לתמוך ולחגוג אחד עם השני.

הציגו עניין ותמיכה אמיתיים

הראו עניין אמיתי בתעודות של ילדכם. שאלו אותם על החוויות, האתגרים שלהם ומה שלמדו במהלך הדרך. הציעו את התמיכה והעידוד שלכם, ללא קשר לתוצאה. תנו להם לדעת שאתם גאים במאמצים שלהם ושאתם שם כדי לעזור להם להתגבר על כל מכשול שהם עלולים להתמודד איתם במסע הלימודים שלהם.

התמקדו ביעדים ארוכי טווח

עודדו את ילדיכם להגדיר מטרות ושאיפות לטווח ארוך מעבר לתעודות או ציונים בודדים. עזרו לו להבין שהצלחה היא מסע מלא בעליות ומורדות, ושכישלונות הם הזדמנויות לצמיחה. טפחו תחושת חוסן, התמדה ונחישות שישרתו אותו היטב בכל היבטי החיים.

רק נחת!

תוכן שאסור לפספס

1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
המורים מעריכים לפי תוצאות וציונים. אנחנו ההורים צריכים לראות את הרצון והמאמץ של הילד. וגם כשהוא במקום שלמודים לא בראש שלו, להאמין בו ולאמר ’בסדר, זה ברור שכשתהיה בתוך זה אתה תצליח’ .להורים שלי זה עבד...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית