בהרצאה שמסרתי בבית מלון בים המלח נשאלתי - האם יש דגים בים המלח?
>> למגזין המלא - לחצו כאן
לכאורה על שאלה זו, כל בר דעת משיב שהיא איננה רלוונטית. שכן דגים זקוקים למים מתוקים (במליחות מעודנת), כדי לחיות בהם, ובים המלח - המים מלוחים (במליחות גבוהה) כידוע. אולם תיעוד מיום הבחירות ששלח לי ידידי ברוך מקלב, בו נצפה דג אמנון/מושט מת על שפת ים המלח - מעורר את השאלה, מהיכן הגיע דג לים המלח?!
בחירה נכונה: ים המלח בשני פתקים
ביום הבחירות, יצאו רבים לבחור את הבחירה הנכונה, והיא: טיול בטבע, וברוך מקלב ידידי בחר לטייל על חופי ים המלח, אי שם באזור מצפה שלם[1].
בסיורו על חוף הים, נדהם מקלב לראות דג מת על החוף, ותיכף ומיד הוא שלח לי תיעוד של הדג, ודרש הסברים.
לכאורה נראה שהדג נסחף מנהר הירדן, המתחבר לים המלח באחד משיטפונות החורף, שהרי הירדן זורם מהכינרת עד לים המלח, כפי שכתבו חז"ל:
"הירדן יוצא ממערת פמיס, והולך אל נהר החוילה (הוא ים סומכי ומי מרום) ויוצא עד שנופל בים כינרות, ויוצא מכינרות והולך על כל פני מזרח הארץ נגד יריחו, עד שנופל בים המלח ושם יוצא מתחת לארץ אל הים הגדול"[2].
אמנם יתכן, שהדג הגיע מאחד המעיינות המתוקים שעל שפת ים המלח, וחיה או מאן דהוא סחב אותו עד לחוף המלוח.
נבואת חז"ל - יומתקו מימיו של ים המלח
אירוע זה של דג בים המלח, הזכיר לי נבואה מרגשת על המתקת ים המלח, כפי שהובא בנביא זכריה על נחל שיזרום לעתיד לבוא מירושלים עד ים המלח וימתיק את מימיו:
"וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יֵצְאוּ מַיִם חַיִּים מִירוּשָׁלִַם חֶצְיָם אֶל הַיָּם הַקַּדְמוֹנִי וְחֶצְיָם אֶל הַיָּם הָאַחֲרוֹן בַּקַּיִץ וּבָחֹרֶף יִהְיֶה" (זכריה י"ד ח').
הים הקדמוני, הוא ים המלח, שכן מזרח בלשונם הוא 'קדמה'.
גם הנביא יחזקאל התנבא (מ"ז ח):
"וַיֹּאמֶר אֵלַי הַמַּיִם הָאֵלֶּה יוֹצְאִים אֶל הַגְּלִילָה הַקַּדְמוֹנָה"
דרשו חז"ל: "וּבָאוּ הַיָּמָּה זה ים המלח. אֶל הַיָּמָּה הַמּוּצָאִים זה הים הגדול וְנִרְפּוּ הַמָּיִם". (ירושלמי שקלים ו' ב' תוספתא סוכה ג ט).
קיבוץ קַלְיָה – קם לתחיה ים המלח
יתכן שגם על רקע נבואה זאת, הוקמה בים המלח חברת 'קַלְיָה' שפעלה בחוף הצפוני של ים המלח משנות השלושים, ועד מלחמת העצמאות והפעילה מלון, מסעדה, מתקני רחצה, ושיט. (כיום קיבוץ קליה הוא על שמה).
מהם ראשי תיבות של קלי"ה? בעיתון 'דואר היום' בעת טקס פתיחת האתר, נאם נשיא החברה ואמר שילדה שאלה אותו האם ראשי תיבות של קליה, הוא "קם לתחיה ים המוות"?, וכך פרשנות השם קליה, השתרשה לדורות.
לימים, ועדת השמות הממשלתית קבעה שהשם קליה, הוא על בסיס דברי חז"ל במסכת עירובין: "מערבין בקליא... בירקא דקליא" (עירובין, כ"ח, ע"ב), אולם ההנחה שהשם נגזר מאותה ילדה שציטט נשיא החברה בטקס פתיחת האתר.
נסיים עם אגרת ראש ישיבת חברון, רבי יחזקאל סרנא אודות ים המלח:
"מי שלא ראה את המקומות היפים בארצנו הקדושה, לא ראה יופי מימיו... הרי לך טבריה... הר הארבל... הכנרת ים מיוחד במינו... לא שלות מות כים המלח... וכל ארצנו הקדושה כמה נאה היא, כל דשא, כל עץ, כל פינה כל אבן, כל מקום שמבטך פונה אליו הוא נפגש בזיו עולמים" (דליות יחזקאל ח"א עמוד כ"ו)
[1] ההמלצה היא שלא לבקר בחופי ים המלח, במקומות שיש חשש לבולעניים. ועל כל מטייל טרם יציאתו מהבית לבדוק זאת.
[2] ראה בכורות נה א, ומקבילות.