בימים אלו, אלפי בני הישיבות מטיילים לאורכה ולרוחבה של ארץ ישראל מלאים בחוויות רבות.
פרויקט בין הזמנים >>
- האם יש מצווה ללכת ד' אמות בארץ ישראל?
- האם טיול הוא "דבר מצווה" שעדיף מלימוד תורה?
- "יריד בין הזמנים" בו התרחשו אלפי שידוכים
- מעללי בין הזמנים: הבחורים שגנבו גבינות
- מדוע החסידים נכנסים עם בגדים לתוך המים?
- מטיילים בבין הזמנים? שמרו על הטבע בארצנו
בימינו אין מודעות אצל קהל המטיילים על הדגשת יופייה הרוחני של הארץ. בדרך כלל ההתרגשות היא ממעיינות, נחלים ומפלים שנפגשים אתם במהלך המסלולים השונים.
אחד מגדולי ראשי הישיבות הליטאים שהתרגש כהוגן מיופייה של הארץ, היה לא אחר מהגאון הגדול רבי יחזקאל סרנא זצ"ל, שמכתביו אנו מצטטים במאמרנו היום.
כותב רבי יחזקאל: "גם בעלי הכנף החי, ציפורי הדרור שאין לאדם מגע עמהם בייחוד, כמה נאים הם וכמה מגוונים הם ושירתם בכל בוקר וערב... כמה נעימה היא, כי ממלאים את החלל בשירה ובזמרה, והוא מפני שממשלתו של האדם הוא גם האוויר, והכל נברא לענגו, וראש השירה והלל הוא האדם, וכל ברואי מעלה ומטה מקהלתו.
"וגם הדומם, הוא דומם רק לאלמים, אבל מדבר הוא למדברים, מי שלא ראה את המקומות היפים בארצנו הקדושה, לא ראה יופי מימיו... הרי לך טבריה שעליה אמרו רז"ל טובה ראיתה כי טובה והדורה היא, כי הזמין הקב"ה יחד את הר חרמון עם כתר השלג העטור בו שלט יסור ממנו, ואת הר הארבל הנמוך אבל יפה בקמטיו והדוריו. ותחת מרגלותיהם פרושה הכנרת ים מיוחד במינו, שכל הימים הם זועמים ומסמלים את גבורתו של מקום, ואילו הכנרת בטבעה היא שקטה, ושלווה נסוכה עליה, לא שלות מות כים המלח, אלא שלות חיים, שחנן אותה חי העולמים, והיא מסמלת את השלום...
"וכל ארצנו הקדושה כמה נאה היא, כל דשא, כל עץ, כל פינה כל אבן, כל מקום שמבטך פונה אליו הוא נפגש בזיו עולמים, ולא לחנם הזמין הקב"ה את כל אלה לפונדק אחד, אלא כדי שימצא האדם שילוב ומזיגה שלמה, ויתגלה לפניו "הדור נאה זיו העולם.
"ולא הרי יופי' של ארץ ישראל כיופיה של חו"ל כי ארץ ישראל הוא מקום השכינה, וזיוה הלא הוא קלסתר פניו, "הדור נאה זיו העולם" ורק אלה אשר עיניים להם רואים את טובתה של ארץ ישראל.
"ואחד הרואים היה רבינו יהודה הלוי ז"ל ששר שירת אלוהים שעלה בהשראתו מזיו העולם להידבק בהדור נאה והוא מקונן על היופי שחרב ואומר:
"צִיּוֹן לְפָנִים הֲלֹא הָיִית יְפַת מַרְאֶה אֵיךְ נֶהְפְּכוּ לִשְׁחוֹר תָּאֳרֵךְ, וּפָנָיִךְ
אֵת אֶרְאֶה יָפְיֵךְ אֶקְרָא מְשׁוְֹרַרִים בְּשִׁיר עֵת אֶחֱזֶה עָנְיֵךְ אֶקְרָא מְקוְֹנַנָיִךְ
לִבִּי יְאַוֶּה לְחַבֵּק בִּזְרוֹעוֹת עֲפַר אַרְצֵךְ וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ
עֵת אֶרְאֵךְ בִּהְיוֹת נִבְנֵית בְּנֺפֶךְ וּפוּךְ.."
"זיו השכינה המשתקף בא"י מעיד שארץ ישראל עתידה להיות משכן לשכינה העליונה, וכל זה מעיד עדות נאמנה, כי העולם הזה לא נברא כדי להיות עולם גשמי שפל ואפל, אלא להיות עולם רוחני, מעין עולם הבא, ועל כן מלא העולם זיו והדר, כי "זיו העולם" מעון הוא לשכינה, והוא מכון לשבתו ומכון כסאו.
"והעולם הזה גם בזיוו והדרו אינו עדין אלא כפרוזדור להיכנס אל הטרקלין שהוא מעין עולם הבא, ולא עוד אלא שבמקום הפרוזדור עצמו יווסד הטרקלין, והפרוזדור והטרקלין חד הוא..." עד כאן דבריו של הרב סרנא.
• • •
רבי יחזקאל הוא גדול דור ממקימי ישיבת חברון בארץ ישראל, וחבר מועצת גדולי התורה, הוא חי ברוסיה ובליטא וגם שם יש פירות טעימים, ציפורי שיר, הרים עמקים ואגמים, אבל הוא דיבר על ארץ הקודש ארץ ישראל! רק פה, הוא הרשה לעצמו, לראות את החרמון, את הכינרת ואת הארבל.
אפשר להעמיק ולהוסיף בדבריו, שהפלטפורמה של "החן" של הקדוש ברוך הוא להביא לנו את הפירות הטעימים "לקול ציוץ ציפורים, מראה דשאים ירוקים, לריח עשבי בשמים, ולמראה פרחים יפים" ובכל זה מבקש ממך הבורא כביכול "אל תהרוס את צורת ההגשה של השולחן" אלא תשאיר לבאים אחריך... ואל תהרוס את הדרך הנאה שבה הקב"ה ברא לנו את העולם.
• • •
הרב סרנא במכתב לתלמיד כותב שיופיה של ארץ ישראל היא יופי רוחני של השראת השכינה, וכך דבריו:
תמוז תשי"ב, שוויץ.
לכל אשר לנו ה' עליהם יחיו לברכה.
כפי שאתם רואים אנו בארוזה, זהו אחד מהמקומות היפים ביותר
בשווצריה... אבל מי שראה וזכה ליופי' של אה"ק אינו יוצא מכליו משקר -
החן והבל היופי של ארץ העמים. כי אין יופי אלא יופי של אמת, ותכליתו
היא קדושה והשראה רוחנית. (חלק ב, עמ' שנב)
"כי האדם עץ השדה"
- לקריאה נוספת: דליות יחזקאל ח"א עמוד כ"ו
- ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com