עולם הרכב בישראל הוא חלק מרכזי בחיינו, כל אחד עסוק במחירי הדלק, הביטוח, התחזוקה השוטפת ועוד. אבל בסופו של דבר העניין המרכזי ביותר הוא הנסיעה עצמה.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) חשפה לאחרונה נתונים מרתקים על הנסועה (קילומטראז') של כלי רכב בישראל בשנת 2023, נתונים המספקים תמונה מקיפה של הרגלי הנסיעה במדינה. לפי הנתונים, צי הרכב הישראלי, המונה כ-4.1 מיליון כלי רכב, עבר מרחק מצטבר של כמעט 66 מיליארד קילומטרים, עלייה קלה של 0.1% לעומת השנה הקודמת. הממוצע השנתי לרכב בישראל עומד על 16,000 ק"מ.
הרכב הפרטי ממשיך להוביל בנסועה הכוללת, כאשר 3.56 מיליון מכוניות נוסעים, המהוות 87% מכלל הצי, אחראיות ל-80% מהנסועה הכוללת. הנסועה של רכבים פרטיים עלתה ב-0.7% לעומת השנה הקודמת, עם ממוצע שנתי של 14,700 ק"מ לרכב. מעניין לציין כי רכבים חדשים (עד 3 שנים) בבעלות פרטית נוסעים בממוצע 16,000 ק"מ בשנה, בעוד שרכבים חדשים בבעלות חברה או בהשכרה מגיעים ל-25,000 ק"מ.
הרכבים החשמליים, שמספרם עמד על כ-96,000 יחידות בסוף 2023, מציגים נסועה גבוהה במיוחד של 20,600 ק"מ בשנה, 43% יותר מהממוצע הכללי.
המשאיות, כולל רכב מסחרי מתחת ל-3.5 טון, הן הקבוצה השנייה בהיקף הנסועה, עם סך של 8.4 מיליארד ק"מ המהווים 12.7% מכלל הנסועה. הממוצע השנתי למשאית עומד על 26,900 ק"מ, כאשר משאיות כבדות (מעל 34 טון) נוסעות בממוצע 63,400 ק"מ בשנה, לעומת 21,700 ק"מ למשאיות קלות.
כלי רכב נוספים מציגים גם הם נתונים מעניינים: 22,500 מוניות נוסעות בממוצע 63,600 ק"מ בשנה, 25,320 אוטובוסים עוברים 54,000 ק"מ בממוצע, ו-167,600 קטנועים ואופנועים נוסעים כ-7,500 ק"מ בשנה.
מבט ארוך טווח מגלה שינויים משמעותיים מאז שנת 2000: עלייה של 81% בנסועה הכוללת, גידול של 220% במספר כלי הרכב, לעומת הגדלה של 65% בשטח הכבישים והארכה של 29% באורכם. נתונים אלו מדגישים את הפער ההולך וגדל בין כמות כלי הרכב לבין התשתית הזמינה, מה שמסביר את תחושת הצפיפות ההולכת וגוברת בכבישי ישראל. המחקר של הלמ"ס מספק תובנות חשובות על דפוסי התנועה בישראל, מדגיש את התלות הגוברת ברכב פרטי, את העלייה בפופולריות של רכבים חשמליים, ואת האתגרים העומדים בפני מערכת התחבורה הישראלית בעתיד.