מבדיקת דוחות של השיט המסחרי בים האדום שפורסמו היום (שלישי) על ידי 'רויטרס', עולה כי תנועת מכליות הדלק המשיכה בים האדום בחודש דצמבר למרות האיומים של החות'ים והתקריות השונות שהתרחשו על אוניות משא.
למרות העלייה במחירי השילוח בעקבות הזניקה בפרמיה של חברות הביטוח ותוספת הסיכון, בכל מה שנוגע לנפט לא נרשמה הפרעה משמעותית בתנועת המכליות. חברות השילוח שעוסקות בשינוע הנפט העולמי המשיכו להזרים את המכליות דרך הים האדום ופחות פנו דרך "כף התקווה הטובה" בעיקוף דרך יבשת אפריקה.
מומחים אומרים כי למרות שניכרת יציבות מסוימת בכל הנוגע לשינוע הנפט הגולמי דרך הים האדום, יתכן ומדינות אירופאיות יעדיפו לייבא את הנפט מארצות הברית באופן שלא ייכנסו לסיכון של עימות ישיר מול החות'ים בים האדום.
"לא ממש ראינו את ההפרעה לתנועת המכליות שכולם ציפו לה", אמרה מישל וויזה בוקמן, אנליסטית ספנות ב-Lloyd's List ל'רויטרס'.
בחודש דצמבר עמד הממוצע היומי של מכליות שעוברות בים האדום על 76, רק שלושה מתחת לממוצע של שאר חודשי שנת 2023.
לפי גורם אחר שעוקב מקרוב אחר השיט העולמי, עולה כי הממוצע עומד על 236 ספינות ומכליות שעברו בים האדום בחודש דצמבר, אף מעט יותר מחודש נובמבר האחרון.
ההסבר לתופעה הוא בעקבות העלות הגדולה שבהקפת אפריקה אשר יפגע ברווחיות של חברות הנפט. "אז אתה מנסה בכל זאת לעבור", אמר הגורם מטעם חברת המעקב.