מאבק ענקיות האשראי

קרב על כל הקופה: ההצעה העסקית שקיבלה אפל מחברת ויזה

מאבק הענקים: ויזה, מאסטרקארד ואמריקן אקספרס נאבקות על הזכות לשותפות עם אפל בשוק התשלומים הדיגיטליים המתרחב, לאחר שגולדמן זאקס נסוגה מהשותפות (כלכלה)

| כיכר השבת |
ההצעה המובילה. ויזה (צילום: Shutterstock)

ויזה, מאסטרקארד ואמריקן אקספרס נמצאות בתחרות עזה על הזכות לשותפות עם אפל בתחום כרטיס האשראי שלה, האפל כארד. ויזה, ענקית האשראי, ביצעה את המהלך האגרסיבי ביותר עד כה, כאשר הציעה לאפל תשלום מראש של כ-100 מיליון דולר, כך עולה מדווח של רשת רויטרס. תמריץ כספי זה בדרך כלל שמור לתוכניות כרטיסי אשראי הגדולות ביותר, ומגיע בזמן שוויזה מחפשת להרחיב את טביעת הרגל שלה בסקטור התשלומים הדיגיטליים הרווחי ולהתפרס על פני שדות חדשים.

ההצעה של ויזה מונעת מהצמיחה של אפל קארד בנוף פינטק העולמי. מאז השקתו של השירות ב-2019, אפל קארד צבר למעלה מ-12 מיליון משתמשים בארה"ב וצבר כ-20 מיליארד דולר ביתרות חוב (הסכום אותו המשתמשים חייבים לחברת האשראי). הכרטיס של אפל מציע חווית משתמש יעילה דרך אפליקציית הארנק וכולל הטבות והחזרי תשלומים בצורות שונות, מה שהופך אותו לאטרקטיבי במיוחד. אם ההצעה תצא לפועל, 100 מיליון הדולר יעניקו לויזה גישה לבסיס צרכנים עצום, וכן יחזקו את אחיזתה של ויזה בשותפויות כרטיסי אשראי משותפות ויחזקו את נוכחותה במערכת הצומחת של תשלומים דיגיטליים מבוססי מובייל.

למרות המאמץ של ויזה, מאסטרקארד אינה מוכנה לוותר על תפקידה ללא מאבק. החברה, ששימשה כרשת התשלומים של אפל קארד מאז השקתו, עובדת קשה לשמור על מעמדה. בהקשר זה, מאסטרקארד בוחנת אינטגרציות פוטנציאליות עם המערכת הפיננסית של אפל, כולל פלטפורמת פיניסיטי שלה, המתמחה בבנקאות פתוחה ואגרגציית נתונים פיננסיים. באמצעות מינוף מערכת היחסים הקיימת שלה עם אפל ושיפור היכולות הטכנולוגיות שלה, מאסטרקארד מנסה לשכנע את אפל שהיא נשארת השותפה האידיאלית לעיבוד עסקאות אפל קארד.

הרצון של מאסטרקארד לשמור על עסקי אפל קארד מובן, בהתחשב בערך העצום של השותפות. ההשפעה הגוברת של אפל בשירותים פיננסיים משמעה שאובדן שיתוף פעולה זה לא רק ישפיע על נפח העסקאות של מאסטרקארד, אלא גם עלול להחליש את מעמדה מול מתחרים בשוק התשלומים הרחב יותר.

בנוסף לכך, אמריקן אקספרס גם מתחרה באופן פעיל על עסקי אפל קארד אך נוקטת בגישה שונה מויזה ומאסטרקארד. במקום לחפש רק להפוך לרשת התשלומים של הכרטיס, החברה רוצה לקחת על עצמה את שני התפקידים - גם כבנק מנפיק וגם כספק רשת. אמריקן אקספרס ידועה מזה זמן רב בהצעות כרטיסים יוקרתיים ותוכניות הטבות בלעדיות, שעשויות לקסום לאפל בחיפושיה לשפר ולהעצים את ההטבות של אפל קארד ללקוחותיה. עם זאת, עמלות הסוחרים הגבוהות באופן מסורתי של אמריקן אקספרס עלולות להוות אתגר במשא ומתן, שכן אפל תצטרך לשקול את היתרונות של שותפות איתה לעומת ההשלכות הפוטנציאליות של העלות עבור צרכנים ועסקים.

חיפושה של אפל אחר רשת תשלומים חדשה מגיע בזמן שענקית הטכנולוגיה פועלת לסיים את השותפות שלה עם גולדמן זאקס, ששימשה כבנק המנפיק של אפל קארד מאז השקתו. הפרישה של גולדמן זאקס מתחום הבנקאות הצרכנית נבעה בין היתר מהפסדים כספיים משמעותיים ופיקוח רגולטורי מוגבר.

פירמת הבנקאות להשקעות נכנסה בתחילה לשוק הצרכני כדי לגוון את זרמי ההכנסות שלה מעבר לבנקאות השקעות ומסחר מסורתיים, אך המיזם הוכח כיקר יותר מהצפוי. דיווחים מצביעים על כך שגולדמן זאקס הפסידה מיליארדי דולרים ביוזמות הבנקאות הצרכנית שלה ובעקבות כך פורשת מהתחרות ופותחת פתח לדריסת רגל עבור חברות אחרות.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות