

חברת BYD הסינית חשפה טכנולוגיית טעינה מהפכנית שעשויה לפתור אחת הבעיות המרכזיות בתעשיית הרכב החשמלי – זמני הטעינה הארוכים. הטכנולוגיה החדשה, המכונה "Super E-Platform", מאפשרת טעינה בקצב מסחרר של 1,000 קילוואט (1 מגוואט), ומבטיחה להוסיף 400 קילומטרים של טווח נסיעה בתוך 5 דקות בלבד.
פלטפורמה פורצת דרך
במסגרת אירוע השקה שנערך במטה החברה בשנג'ן, BYD הציגה את יכולותיה של הפלטפורמה החדשנית, שלדבריה מאפשרת "טעינה מהירה כמהירות התדלוק המסורתית".
המפתח לביצועים המרשימים של הפלטפורמה הוא שדרוג לסוללת הבלייד המוכרת של החברה, אשר כעת תומכת בדירוג של 10C. משמעות הדבר היא שבתנאים אידיאליים, הסוללה יכולה להיטען במלואה תוך 6 דקות בלבד – קרוב מאוד לזמן התדלוק הממוצע של רכב בנזין בתחנת דלק.
קפיצת מדרגה טכנולוגית
קצב הטעינה של 1,000 קילוואט שמציעה BYD מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בתעשייה:
- פי שניים מהיכולות של המובילות הנוכחיות בשוק, כולל טסלה
- פי שלושה מרוב המטענים המהירים הקיימים כיום (כ-350 קילוואט)
- פי שישה מרבות מעמדות הטעינה הנפוצות בישראל (175 קילוואט)
כך שבעוד שמספר יצרני רכבי יוקרה כבר מציעים פלטפורמות של 800 וולט, BYD מקדמת את התעשייה צעד נוסף עם פלטפורמה התומכת במתח של 1,000 וולט.
מה המשמעות בשטח?
לפי BYD, המספרים מתורגמים לחוויית משתמש מרשימה:
- תוספת של 2 קילומטרים לטווח הנסיעה בכל שנייה של טעינה
- טיענה של 400 ק"מ בחמש דקות בלבד.
הדגמים הראשונים שיאמצו את הטכנולוגיה החדשה הם ה-BYD Han L וה-BYD Tang L המעודכנים.
תשתית תומכת
כדי לתמוך בטכנולוגיה המתקדמת, BYD מתכננת להקים מעל 4,000 תחנות טעינה אולטרה-מהירות ברחבי סין, אם כי טרם נמסר לוח זמנים מדויק לפריסה זו.
מה זה אומר עבור צרכנים ישראלים?
אף שהטכנולוגיה פותחה בשלב זה עבור השוק הסיני, השקת ה-Super E-Platform היא בשורה משמעותית לתעשיית הרכב החשמלי העולמית. הצלחתה עשויה להאיץ את המעבר לרכבים חשמליים ברחבי העולם, כולל בישראל.
בינתיים, אין מידע מדויק לגבי מועד הגעת הדגמים התומכים בטכנולוגיה זו לישראל, או על תכניות להקמת עמדות טעינה דומות בארץ. עם זאת, ההתפתחות הזו מעידה על כך שהפער בין נוחות השימוש ברכב חשמלי לרכב בעל מנוע בעירה פנימית הולך ומצטמצם.
פריצת הדרך של BYD מסמנת שלב חדש במירוץ הטכנולוגי לפתרון "חרדת הטווח" – אחד החסמים המשמעותיים ביותר למעבר המוני לרכבים חשמליים. אם הטכנולוגיה תוכיח את עצמה בשימוש יומיומי, היא עשויה לשנות באופן דרמטי את נוף תעשיית הרכב העולמית בשנים הקרובות.