

בעולם שבו ענקיות הרכב האיטלקיות והגרמניות שולטות בשוק מכוניות היוקרה כבר עשרות שנים, מצליחה יצרנית שוודית קטנה לטלטל את הסטטוס-קוו באמצעות חדשנות טכנולוגית פורצת דרך. חברת קוניגסג (Koenigsegg), שנוסדה רק בשנת 1994 על ידי חזונו של קריסטיאן פון קוניגסג, ממשיכה להפתיע את עולם הרכב.
לחשוב מחוץ למסגרת
בזמן שרוב יצרניות הרכב החשמלי מרכזות את מאמציהן בפיתוח סוללות מתקדמות וטכנולוגיות אחסון אנרגיה, החברה השוודית בחרה בגישה אחרת לחלוטין - התמקדות במהפכה בתחום המנוע החשמלי עצמו.
המהנדסים בקוניגסג פיתחו טכנולוגיה ייחודית בשם "חומר אפל" (Dark Matter) - מנוע חשמלי שמשלב שתי גישות הנדסיות שונות: Axial Flux (שדה מגנטי הנע לאורך ציר הסיבוב) ו-Radial Flux (השיטה המקובלת ברוב המנועים החשמליים). התוצאה היא מנוע בתצורה המכונה Raxial Flux בעל שש פאזות.
מספרים מרשימים
התוצאות מדברות בעד עצמן. מדובר במנוע חשמלי במשקל של 39 ק"ג בלבד (משקל מנוע רכב ממוצע הוא 250 ק"ג) המסוגל להפיק 800 כוחות סוס ומומנט של 126 קג"מ. ממדיו הקומפקטיים - גובה 38.3 ס"מ, רוחב 38.1 ס"מ ואורך 13.5 ס"מ - מאפשרים שילוב אופטימלי במערכות הנעה מורכבות.
המנוע פועל בסל"ד מקסימלי של 8,500 סיבובים לדקה, נמוך יחסית למנועים חשמליים מודרניים אחרים שמגיעים לעתים עד 20,000 סל"ד. למרות זאת, הביצועים עולים על אלו של מנועים גדולים ומורכבים בהרבה.


ניהול חום מתקדם
אחד האתגרים המשמעותיים במנועים חשמליים הוא ניהול החום. הפתרון של קוניגסג לבעיה זו הוא מערכת קירור היברידית מתוחכמת המשלבת נוזל קירור סטנדרטי ושמן בתצורה ייחודית, המאפשרת למנוע לפעול בעוצמה מלאה לאורך זמן מבלי להתחמם יתר על המידה.
הסוללה המזינה את המנוע קומפקטית יחסית - בקיבולת של 14 קוט"ש בלבד - אך פועלת במתח גבוה במיוחד של 850 וולט, בעוד רוב המכוניות החשמליות כיום פועלות במתחים נמוכים יותר.
המפלצת השוודית
הדגמה מרשימה של טכנולוגיית "חומר אפל" נמצאת במכונית הדגל של החברה שייצורה הסדרתי החל בשנת 2020, ה-Gemera. מכונית-על זו משלבת את המנוע החשמלי המהפכני עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 5.0 ליטרים, להספק משולב מדהים של 2,300 כוחות סוס.
כוח זה מנוצל באמצעות מערכת הנעה כפולה עם ניתוב מומנט אקטיבי, המאפשרת לרכב ביצועים יוצאי דופן. החברה תייצר רק 300 יחידות מדגם ה-Gemera, במחיר התחלתי של כ-1.7 מיליון דולר.
בלעדיות שיוצרת ערך
למרות המחיר המסחרר, כל 300 היחידות המתוכננות כבר הוזמנו מראש, והערך שלהן בשוק המשני כבר עלה מעבר ל-2 מיליון דולר. הסיבה לכך אינה רק הביצועים יוצאי הדופן, אלא גם הבלעדיות והערך האספני של מכוניות קוניגסג.
חברה זו אינה זרה לשבירת שיאים. היא כבר מחזיקה בשיא עולמי למהירות מרבית במכונית סדרתית חוקית לכביש - 457.9 קמ"ש. עם טכנולוגיית "חומר אפל" החדשה, נראה כי החברה השוודית ממשיכה לדחוף את גבולות האפשרי בתעשיית מכוניות-העל.

