משרד התחבורה מבקש לדחות את יישום התקנה המגבילה חנייה חופשית ברשויות מקומיות גדולות.
התקנה, שאושרה לפני שנתיים קובעת כי רשות מקומית שבה גרים 40 אלף תושבים ומעלה לא תוכל להעניק פטור מתשלום עבור חנייה לתושביה רק בשל היותם תושבי המקום. המשמעות היא שהחנייה החינמית בכחול-לבן ברחבי העיר תוגבל באופן משמעותי מאוד, ותתאפשר רק באזור מגורים ספציפי של התושב.
זה מהווה שינוי דרסטי מהמצב הקודם, שבו תושבים נהנו מחנייה חינמית בכל רחבי העיר. התקנה הייתה אמורה להיכנס לתוקף בינואר 2025, אך כעת מבקשים לדחותה לינואר 2027.
הגבלת החנייה בערים נתפסת כמהלך לא פופולרי, ורבים לחצו לבטלו. מטרת המהלך היא לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ואמצעי תחבורה חלופיים. עד כה, רק עיריית תל אביב הודיעה על יישום התקנה.
משרד התחבורה מצדיק את הדחייה בהאטה בסלילת נתיבי תחבורה ציבורית. היועצת המשפטית של המשרד, יעל כהן, מסבירה: "ניהול אקטיבי של היצע החניה מוריד את מספר הרכבים הנמצאים על הכביש בכל רגע נתון. לנגישות לחניה, זמינותה ומחירה השפעה ישירה על דפוסי הנסיעה ועומסי התנועה- כל זאת בכפוף לקיום חלופות זמינות אחרות של מערכות תחבורה".
המשרד מודה בקשיים ביישום התכנית ומציין: "במהלך השנים 2025-2028 ובהתאם לתכנית העבודה המשרדית עתידים להסתיים 51 פרויקטים לבניית נת"צים באורך כולל של 152 ק"מ בכ- 20 רשויות ברחבי ישראל .בנוסף, בשנים 2025-2027 אמורים להיות מושלמים 23 פרויקטים לבנית מסופים חדשים לתח"צ בכ-17 רשויות שונות ברחבי הארץ. לפרויקטים אלו מתווספים מיזמי תשתית משמעותיים אשר נמצאים בשלבי ביצוע מתקדמים וביניהם ניתן למנות את פרויקט המסילה המזרחית ופרויקט הנתיבים המהירים. פרויקטים ומיזמים אלו צפויים לשפר משמעותית את שירות התח"צ, להגדיל את התמריץ ולהרחיב את מרחב הבחירה לאזרחים ובכך לאפשר אלטרנטיבה ראויה במקום שימוש ברכב הפרטי, מלחמת ה-7 באוקטובר משמשת גם היא כסיבה לדחייה משום ש'הטילה עומס משימות אחרות ודחופות יותר'".
יצוין, כי מומחים טוענים כי הדחייה תגדיל פקקים, תאריך זמני חיפוש חנייה, ותגביר זיהום אוויר, בניגוד למגמות עולמיות של הגבלת חנייה במרכזי ערים לטובת תחבורה ציבורית, אך כאמור, מצד שני ישנם רבים שמתנגדים למהלך שכן הדבר יכול להוסיף הוצאה עבור חניה לאלפי תושבים שעד היום לא שילמו עליה.