יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר פרסם היום (רביעי) צו המורה כי גם פרסומי תעמולה באינטרנט, לרבות ברשתות החברתיות ובמנועי החיפוש, חייבים להיות מזוהים.
בהתאם לצו, מסר תעמולה מטעם מפלגה, רשימת מועמדים או מי מטעמם, אסור שיהיה אנונימי. המטרה היא להגביר את השקיפות, לקשר בין מסר התעמולה למוסר התעמולה ולמנוע הטעיה לא הוגנת של הבוחרים.
המשמעות: פרסום תעמולת בחירות ללא הזדהות מטעם המפרסם, עשוי להיות עבירה פלילית, שתחול על המפרסם ולא על המקום בו התפרסמה התעמולה.
השופט מלצר הדגיש כי פרסום תעמולתי אנונימי מקשה על גורמי הביטחון של המדינה להדוף חששות מפני התערבות זרה בבחירות לכנסת ה-21, וזאת כלקח ממערכות בחירות במדינות אחרות בעולם.
לקראת סוף ההחלטה הדגיש השופט מלצר כי "הבחירות הן יום חגה של הדמוקרטיה הישראלית. תעמולה אנונימית שאינה מזוהה עלולה לרדד ולדרדר את השיח, ולהביא בתקופת הבחירות לניצול הרשתות החברתיות ומנועי חיפוש לשם פגיעה בדמוקרטיה וערכי היסוד של החברה".
יצוין, כי הצו החדש חל על המפרסמים, ולא על פלטפורמות פרסום בהן הפרסום נעשה ללא עריכה או עימוד (למשל גוגל או פייסבוק), מאחר והן לא היו צד להליך, והבהירו שיפעילו מנגנון של "הודעה והסרה", כך שאזרחים יוכלו לדווח להן על פרסומים תעמולתיים אנונימיים, וככל שיתברר שהפרסום אנונימי, הפלטפורמה תשקול להסיר אותו.