שמו של נח מוזכר שלוש פעמים כבר בפסוק הפותח את הפרשה: "אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת־הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ־נֹחַ".
לנח הייתה זיקה למספר שלוש: שלושה בנים – שֵׁם, חָם ויָפֶת, וחייו נחלקים לשלוש תקופות – עד המבול, המבול עצמו, והתקופה שאחריו. המבול, המכסה את כל פני הארץ, נקרא גם בשם "מי נח".
המפרשים תוהים: אם נח היה צדיק, מדוע נקשר שמו דווקא למבול? רש"י מפרש את המילים "צדיק בדורותיו" כגנאי – צדיקותו של נח נמדדה ביחס לדורו בלבד.
נח לא חטא, אבל הוא לא התפלל למען אנשי דורו ולא ניסה להחזירם למוטב, ולכן נקרא המבול "מי נח".
מכאן אנו לומדים שכל אדם, יהיה צדיק ככל שיהיה, מחויב לדאוג גם לטובת זולתו. "כל ישראל ערבים זה לזה" – מוטלת על כולנו האחריות לאחדות, תפילה ודאגה לכלל.
בתקופה כזו, אנו זקוקים יותר מתמיד לאהבת ישראל אמיתית ואחדות כדי לנצח.