זה לא סוד שנמצאים אנו בקלחת בחירות לרבנות הראשית לישראל, מזה זמן המועמדים לתפקיד עומדים על קו הזינוק, וכולנו תקווה שיתלכדו השורות ויבחר מורה הוראה לישראל שדעת חכמים נוחה הימנו.
פרשתנו (שופטים) עוסקת בבחירת מלך על ישראל ומקרא מלא דיבר הכתוב:
שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ד' אֱלֹקיךָ בּוֹ מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ הוּא.
מה בכלל "ההווה אמינא" שיהודים יראים ושלמים ישמו עליה מלך גוי ונוכרי?
לא אני לא אתה
בעיירה בגליציא פרצה מחלוקת בין חסידי צאנז לחסידי סדיגורא בענין הרבנות, לכל צד היה מועמד משלו, וכתוצאה מהמחלוקת נבחר רב שלישי – משכיל.
אמר הרה"ק משינאווא זי"ע: מעולם לא הבנתי את הפסוק לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ הוּא על דעת מי יעלה לבחור באיש נכרי למלך על ישראל? אלא כשישנה מחלוקת גם זה אפשר, כי כל "צד" מרוצה שגוי ייבחר, ובלבד שלא ייבחר המועמד מהצד שכנגד ...