השבת נתחיל ספר חדש בתורה "ספר דברים".
כמידי שנה תחילת "ספר דברים" חל בזמן מיוחד, תחילת חודש אב, זמן המסוגל ביותר לבנין בית המקדש השלישי.
אחת ההוראות המפורסמות של הרבי מליובאוויטש לתקופת בין המצרים היא ללמוד את "צורת הבית" ע"פ דרשת חז"ל שכל הלומד בנין הבית כאילו הוא בונה את בית המקדש. (הלכות בית הבחירה להרמב"ם ומסכת מדות).
בית המקדש השלישי כשמו כן הוא - שלישי ומשולש.
הכלל בחשבון הוא, אחד ועוד שתיים = שלוש.
האחד הוא בית המקדש הראשון (כנגד אברהם, חסד).
השתיים הוא בית המקדש השני (כנגד יצחק, גבורה).
בית המקדש השלישי יכלול בתוכו את שתי המעלות גם יחד ולכן יהיה נצחי (כנגד יעקב, תפארת).
[ואם ישאל השואל: אמנם אחד ועוד שתיים = שלוש. אבל ראשון ועוד שני = שתיים. ומנין המסקנה לקרוא למקדש השלישי "משולש"?
תשובה: בית המקדש הראשון והשני זה בדומה ל"אב" (3) ועוד "אם" (41) = ילד (44). כלומר בחיבור המעלות של הראשון והשני מקבלים איכות אין סופית חדשה ומשולשת (המורכת מהראשון והשני).
מזה נבין את ההפטרה של שבוע הבא "נחמו נחמו עמי" נחמה בכפליים, נחמה על בית ראשון ונחמה על בית שני. דלכאורה בית המקדש אחד הוא, משנחרב הראשון מספיק נחמה אחת, דהיינו בית מקדש שני במקום הראשון שחרב, ואם נחרב השני מספיק נחמה אחת במקום השני שחרב.
אבל מכיון שבכל בית יש מעלה שאין בזולתו לכן צריך "נחמו נחמו"]
"אב" (3) אמרנו שלוש קיבלנו, בית המקדש השלישי.
ובכן, עומדים אנו ב"חודש אב", בעבר קראו לחודש הזה "אב" בלבד, אך עם הזמן, וככל שמתקרבים לגאולה הוסיפו בני ישראל לשם החודש את המילה "מנחם" וכך נהפך החודש לחודש "מנחם אב".
באחת משיחותיו הקדושות ציין הרבי מליובאוויטש, שתוספת המילה "מנחם" לא מגיעה בסוף "אב מנחם" אלא בהתחלה "מנחם אב" להורות על ההדגשה שבענין הנחמה, ובפרט ש"מנחם" זהו אחד משמותיו של משיח.
"אב" זוהי מילה המורה על "אהבה", אהבה עמוקה הכוללת בתוכה גם את מדת ברחמים, "כרחם אב על בנים" "אם כבנים רחמנו כרחם אב על בנים".
לעיתים אבא נאלץ לחנך את ילדו, ולפעמים זה כואב. כאשר כואב לילד, כואב לאבא שבעתיים.
לכן צריך "מנחם אב" לנחם את אבא בשמים שהגלה את בנו מעל שולחנו.
והנה אנו בדור הגאולה, מריחים את בית המקדש באויר. מאז שמחת תורה עומדים אנו במלחמה, החמאס קרא למלחמה הזו "מבול אל-אקצא", וזה בא להזכיר לנו שהמלחמה היא על הר הבית ובית המקדש.
אב = אהבה.
במלחמה זו עדים אנו לאהבת אבינו שבשמים.
נכון, אמנם חטפנו מכה בהתחלת המלחמה, אבל מי שמתבונן על האירועים במבט היסטורי מבין שאנחנו בתפנית חשובה.
לכל לראש התאריך בו פרצה המלחמה "שמחת תורה" המכונה בתורה "שמיני עצרת" מיד מזכיר לנו מי אנחנו ולמה אנחנו שייכים לתורה הקדושה, ולשמיני שמעל הטבע.
אם עד שמחת תורה היינו עסוקים במלחמות פנימיות, כעת עסוקים אנו ב"ביחד ננצח".
אם עד שמחת תורה היינו עסוקים בלברוח מהזהות היהודית (עד למקרה המבהיל שהתרחש בליל יום הכיפורים באיזורי תפילה ברחבי הארץ), כעת נזכרים אנו שקמו עלינו להורגנו כי יהודים אנחנו.
כאמור, בשמחת תורה חטפנו מכה, ויש לנו הבחירה: יכולים אנו לראות סבל ולהכריז ה' שונא אותנו.
אבל עדיף להתבונן ולראות את אהבת ה'.
הנה תראו איך הפרשה שלנו ורש"י היקר המלמד שלנו הקדימו אותנו:
בני ישראל במדבר, מתכוננים לקראת הכניסה לארץ הקודש, הם שולחים מרגלים, כשאלה חוזרים קורה האסון.
"וַתֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיכֶם וַתֹּאמְרוּ בְּשִׂנְאַת ה' אֹתָנוּ הוֹצִיאָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי לְהַשְׁמִידֵנוּ"
מלמד אותנו רש"י:
"בשנאת ה' אתנו - והוא היה אוהב אתכם, אבל אתם שונאים אותו. משל הדיוט אומר, מה דבלבך על רחמך מה דבלביה עלך: בשנאת ה' אתנו הוציאנו מארץ מצרים - הוצאתו לשנאה היתה. משל למלך בשר ודם, שהיו לו שני בנים ויש לו שתי שדות אחת של שקיא ואחת של בעל, למי שהוא אוהב נותן של שקיא, ולמי שהוא שונא נותן לו של בעל. ארץ מצרים של שקיא היא, שנילוס עולה ומשקה אותה, וארץ כנען של בעל, והוציאנו ממצרים לתת לנו את ארץ כנען".
עד כאן לשון רש"י.
במילים פשוטות:
הכל ענין של בחירה והסתכלות, במקום לראות ולהתבונן במכות מצרים, בניסי יציאת מצרים, בענני הכבוד, בירידת המן, במתן תורה את אהבת ה'.
בחרתם לראות שה' שונא אתכם, העדפתם לבחון את הארץ המובטחת מזוית שלילית, והרי התוצאה ההרסנית…
אבל שימו לב לדיוק דברי רש"י:
"בשנאת ה' אתנו - והוא היה אוהב אתכם".
זה הסיפור המדהים, למרות שבחרתם ברע בשנאה ובלא טוב, בכל זאת ה' אוהב אתכם.
אכן, יש פה בארץ עדיין כמה אגוזים קשים לפיצוח, שרידי חטא המרגלים. הם מסתובבים באולפני טלויזיה ובגלימות בגציו"ת, אלה מנסים להמשיך ולפלג את עם ישראל ולהכפיש את עם ישראל ולסכסך בעם ישראל.
אבל אנחנו בדור הגאולה, בעיצומו של "חודש אב" "מנחם אב", "אב = אהבה", אהבת ה' אותנו חזקה מהם.
בכוח האהבה "אהבת חינם" נבנה בקרוב את בית המקדש השלישי והמשולש.
בקרוב ממ"ש.
לע"נ אבי מורי, ר' אליהו ב"ר אשר ז"ל.
לתגובות והארות: Misraeli770@gmail.com
שבת שלום.