חידה לפרשת בהעלותך: מי עשה את המנורה?

פרשתנו מתחילה במצות הדלקת המנורה, מנורת הזהב היפה והאצילית המוצבת במקדש. הרב מנחם ישראלי בטורו השבועי על הפרשה (יהדות)

| כיכר השבת |
העתק תבליט ציור המנורה בשער טיטוס המוצב במוזיאון בית התפוצות (מאת original file by Steerpike - File:Arch of Titus Menorah.png, CC BY 3.0)

חידה לפרשת בהעלותך:

מי עשה את המנורה?

1. משה.

2. הקב"ה.

3. אף אחד.

4. כל התשובות נכונות.

5. כל התשובות לא נכונות.

פרשתנו מתחילה במצות הדלקת המנורה, מנורת הזהב היפה והאצילית המוצבת במקדש.

למנורה שבעה קנים, המסמלים את שבעת המדות בנפש האדם, וזה מכוון כנגד שבעה סוגי נשמות בעם ישראל.

חז"ל מספרים ש"משה התקשה בעשיית המנורה", וזאת משום שהיא היתה עשויה "מקשה אחת", כלומר: היה צריך לקחת גוש זהב (במשקל "כיכר", יש דיון כמה זה בדיוק, בין 30 ל-60 קילו) ומתוכו למתוח באמצעות פטיש וחום את קנים המנורה על כל שלל הדיוקים במנורה (פרחים גביעי ושקדים).

למה? מה הקטע של "מקשה אחת"? למה אי אפשר לעשות קנה מנורה ואז להתיך ולהלחים אותו לגוף המנורה? למה זה צ"ל מתוך גוש אחד זהב דווקא?

המנורה היא הסמל והרמז של עם ישראל, לא רק שבעה סוגי נשמות בהתאם לשבע המדות. עוד זאת: נר המערבי שבמנורה "הוא עדות לכל באי עולם שהשכינה שורה בישראל".

השכינה שורה בישראל כאשר יש אחדות, וזה הסיפור של "מקשה אחת", כולנו חטיבה אחת וגוש זהב אחד, למרות היותנו שונים באופי המדות.

ומי עשה את המנורה?

בתורה בפרשתנו כתוב באופן סתמי:

"וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב עַד יְרֵכָהּ עַד פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה"

מגיע רש"י ואומר: "כן עשה את המנורה - מי שעשאה. ומדרש אגדה ע"י הקב"ה נעשית מאליה".

אויש. כאב ראש קטן, נשים לב שרש"י לא כותב "משה עשאה" אלא "מי שעשאה" ז.א. יש מי שעשה את המנורה. מיהו???

ולא. זה לא הקב"ה. כי המדרש אגדה מספר לנו שהקב"ה עשה את המנורה, ז.א. שלפי הפירוש הראשון זה לא הקב"ה. אז מי כן?

עוד זאת קשה ומוזר: בתורה כתוב "כן עשה את המנורה" דהיינו שיש אכן מישהו שעשה את המנורה, אך רש"י מעדיף לומר אחרת "ע"י הקב"ה נעשית מאליה". שימו לב: "נעשית מאליה".

מה הסיפור פה?

מסביר הרב"י מליובאוויטש, בהתאם לדברי רש"י והמדרש במקום אחר, משה זרק את הזהב לתוך אש, וזה היה מעשהו בלבד. ביחס למנורה יפה ואצילית כ"כ, לא נחשב זריקת הזהב לאש בשם "עשייה", לכן זה נחשב שנעשית המנורה "מאליה".

אם כן, למסקנה הקב"ה עשה את המנורה בשיתוף פעולה של משה, משה זרק (עשה), וזה נהיה ממילא ע"י נס, לכן זה נחשב גם שנעשית "מאליה", וכמובן מובן וגם פשוט, מה שנעשה ע"י נס, זה הקב"ה.

כך היה גם בהקמת המשכן, הקב"ה ציוה את משה להקים את המשכן. שאל משה את הקב"ה מי יכול להקים את המשכן לבד? ענה לו ה': אתה תעשה בידיים כאילו אתה מקים את המשכן, והוא נעמד מאליו.

כך - מסיק הרבי - יבנה בית המקדש, כי כידוע יש מחלוקת. הרמב"ם כותב שמשיח יבנה את בית המקדש השלישי, אך בזוהר (וכן רש"י ותוספות סוברים) שבית המקדש ירד משמים. אז מה תכל'ס?

אנחנו נעשה פעולה קטנה, פעולה אמיצה שתכין את מקום המקדש, ואז יוריד לנו הקב"ה את המקדש משמים.

ואם נחזור למהות המנורה, שהיא כנגד עם ישראל הנחלק לשבעה סוגים, כנגד שבעת קני המנורה.

כולנו כאחד "מקשה אחת", משה זרק אותנו לתוך אש התורה ולבת האמונה, והקב"ה התיך אותנו ויצר מאיתנו מנורה מאירה, בעלת פרחים משוקדים "כפתור ופרח".

ככל שנתאחד יותר, ונתחבר לאש שלהבת הקודש, כך נמהר ונחיש את עשיית המנורה, נאיר לכל העולם כפי שייעד הקב"ה את עמו לתפקיד "אור לגויים.

ופה מגיע דגש מיוחד:

"וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה"

"ויעש כן אהרן - להגיד שבחו של אהרן שלא שינה".

שואל הרבי שאלה גדולה:

וכי זה שבח לאהרן שלא שינה מציווי ה'?

אלא מסביר הרבי:

בגלל שהמנורה היתה נסית כ"כ, הן בעשייתה והן בהדלקתה (נר מערבי היה דולק תמיד יותר מכל הנרות האחרות, למרות שלא היה בו יותר שמן, ולמרות שבו היתה מתחיחלה ההדלקה).

אולי יחשוב הכהן, בן כך ידלק הנר, אז אולי אפשר להפחית שמן, או אפשר לשנות קצת פה ושם.

כך יכול היהודי לחשוב, כיון שהקב"ה בחר בי, הוא עשה אותי יהודי, וכך או כך אשאר יהודי, מה שלא אעשה אני יהודי. אז אולי אפשר לשנות קצת.

ע"ז מגיד "שבחו של אהרן שלא שינה".

אנחנו נעשה את שלנו,

ניזרק לתוך אש תורתנו,

ונפיץ את אמונתנו,

והקב"ה יגמור ויגן בעדנו,

יביא לנו את משיח צדקנו,

ויבנה לנו את בית מקדשנו.

בקרוב ממ"ש.

לע"נ אבי מורי, ר' אליהו ב"ר אשר ז"ל.

לתגובות והארות: Misraeli770@gmail.com

שבת שלום.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות