רבנו האור החיים עלה ארצה בשלהי שנת תק"ב וקבע מושבו בעיר הקודש ירושלים, שמו הקודש הלך לפניו בכל מקום. התרגשות רבתית אחזה בחכמי ואנשי ירושלים ומיד עם בואו הותקנה לו ישיבה בחצר בית מדרש 'כנסת ישראל' שנעשה צפוף מתלמידים מיום ליום.
- 42 הפירושים של האור החיים על "בחוקותי" – בקצרה | כתבה ראשונה
עטוף בטלית ומעוטר בתפילין היה יושב מובדל ומופרש מכל חמדות החיים והבלי העולם הזה. מושבו אכן היה בעיר הקודש אבל מצודותו פרושה למרחקים. וכפי שניתן להיווכח מאגרת ששלח רבי גרשון מקיטוב מארץ ישראל לגיסו 'אור ישראל הבעל שם טוב:
"אהובי גיסי אדכרנא מילתא, כד הוינא במדורך קודש אמרת לי פעם אחת שראית במראה שבא חכם לירושלים תובב"א ממדינת מערב והוא ניצוץ של משיח רק שהוא בעצמו אינו יודע והוא חכם גדול בנגלה ובנסתר ובעל בכי, ואחרי כך אמרת לי שאין אתה רואה אותו ואמרת שכדומה הלך לעולמו.
"וכשבאתי לכאן חקרתי אחר זה הדבר וסיפרו לי מזה האיש הפלאי פלאות ושמו ר' חיים ן עטר והיה חכם גדול וחריף ובקי בנגלה ובנסתר והיו כל חכמי ישראל בפניו כקוף בפני אדם ובא לירושלים עם כמה תלמידים גדולים בקישור והיה הרבה קדישא ופרישא ובעו"ה לא האריך ימים בירושלים כי אם שנה אחת".
עשרה פירושים נוספים מבעל האור החיים הקדוש לפסוק - "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם":
11. 'אם בחוקתי' – זה המיימנים בתורה שלומדים לש"ש שעליהם נאמר ''אורך ימים בימנה. 'תלכו'ו" זכות זו תעמוד להם לעולם הבא.
12. 'בחוקתי תלכו' – היא התורה והחכמה שלומד, אבל את מצוותי תשמרו. שלא תהיה חוכמתו מרובה ממעשיו.
13. 'בחוקתי' – זו התורה 'ואת מצוותי תשמרו' - כי תלמוד תורה כנגד כולם.
14. 'אם בחוקתי תלכו' – כי העוסק בתורת-עולה כאילו הקריב וכדו' ומעלה עליו הכתוב כאלו עשאה. ממילא את מצוותי תשמרו.
15. 'בחוקתי , 'מצוותי' – אל יאמר אדם הרני עוסק בתורה ופטור מן המצוות אלא 'ועשיתם אותם'
16. 'אם בחוקתי תלכו' – לפני צאתך לדרך, עסוק בתורה, שאסור לשום פעמיו עד שיקדים ד"ת (ברכות יד)
17. אם בחוקתי תלכו – שחשב לעשות מצווה ונאנס, מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה. וזהו ועשיתם אותם.
18. 'בחוקתי תלכו' – שיש צדיקים גמורים המסתכלים באספקלריה גם ללא רשות (סוכה מה). וזהו תלכו. שתזכו לראות את השכינה לעת"ל גם בלי רשות .
19. תלכו – אמר הקב"ה... אני ואתה נטייל בגן עדן (סנהדרין קב) והלומד תורה יזכה לטייל עם הקב"ה שזהו שעשוע שאין למעלה ממנו.
20. תלכו – כאדם ההולך ממקום למקום, שהצדיק ועובד ה' לא ירגיש צער וכאב בשעת מיתתו.
את הפירושים הבאים של האור החיים 'בקיצור' נביא אי"ה בימים הקרובים...