מסכת סנהדרין, דף מב
בדף מא עמוד ב', שואלת הגמ' עד כמה מברכין על החודש, ז"א עד איזה תאריך בחודש ניתן לברך ברכת הלבנה? עונה הגמ' בשם ר' יוחנן "עד שתתמלא פגימתה" מה הכוונה בדברי ר' יוחנן ? נחלקו בכך האמוראים. יש מ שסובר שהכוונה עד שבעה ימים בחודש, שאז כבר רואים חצי עיגול והלבנה לא נראית פגומה, ויש מי שסובר שהכוונה היא עד היום השישה עשר, כי רק אז כשהלבנה מלאה ועגולה, היא לא נראית חסרה.
ובדף מב' מובא בשם ר' יוחנן ש "כל המברך על החודש בזמנו, כאילו מקבל פני שכינה". מה הקשר בין ברכת הלבנה לבין קבלת פני שכינה? מסביר המהרש"א שאמנם בגלות אנחנו רחוקים מהשכינה, אנחנו לא זוכים לקבל את פניה, וברכת הלבנה היא סימן לישראל שכשם שהלבנה מתחדשת, כך גם הם עתידים להתחדש, ואז יזכו להתקרב ולקבל פני שכינה. ועל זה מובאים בהמשך הגמרא דברי אביי, שכולנו מכירים מברכת הלבנה " אמר אביי - הלכך נמרינהו מעומד ", והכוונה היא, שמאחר שברכה זו היא כקבלת פני שכינה, לכן יש לאומרה בעמידה.