אפשר עוד לתקן
הנה אנו נמצאים כעת בפתח ימי השובבי"ם, אשר גילה לנו עיר וקדיש מן שמיא האריה"ק ז"ל (ומובא בבאה"ט ושע"ת סי' תרפ"ה) שימים אלו מסוגלים ביותר לתיקון החטא הידוע ביותר מכל השנה.
ובתחילה, כשאדם רוצה לשוב מעבירות שבידו, עליו להכיר בחומר העוון הזה שהוא השורש פורה ראש ולענה והמקור לכל הטומאות. כל זמן שאיש ישראל חתום באות ברית קודש יש לו סייעתא דשמיא בכל דרכיו שיוכל להתנהג כיהודי, אך אם הוא חלילה פוגם באוב"ק ונעשה ערל בשר, נגרם לו על ידי זה להיות גם ערל לבב, ולא יוכל עוד לעלות ולהתקרב אל הקדושה עד שיעשה תשובה.
ולכך המצוה הראשונה שנתחייב בה האדם מיד כשנולד היא מצות מילה, כדכתיב (ויקרא יב, ג) "וביום השמיני ימול בשר ערלתו". ואיתא במו"נ להרמב"ם דהטעם שלא מלים מיד כשנולד הוא מפני שלפני שמונה ימים יש סכנה למול. ולכאורה יפלא למה לא צוותה תורה להמתין עד שיגיע לעול המצוות כדי שימול את עצמו כמצווה ועושה, כמו בשאר המצוות. אך הענין הוא כי ירדה תורה לסוף דעתו של אדם (כמו בבן סורר ומורה), שאם לא יהיה נימול מיד בקטנותו לא יהיה מסוגל לקיים את מצוות התורה ויתנהג כגוי גמור כבר משחר נעוריו, כי המילה היא יסוד היהדות.
וכמו ששגור בפי העולם לומר "מ'גייט עם יידישען" כשהולכים למול תינוק, כיון שרק ע"י המילה שבבשרו הוא נעשה יהודי. ולכן אין ממתינים לו עד שיגדל, כי מבלעדי האוב"ק לא יתכן שיתנהג כיהודי. ולכן, אפילו אם מתו אחיו מחמת מילה, דהוי אונס גמור שהתורה התירה שלא למולו, ודינו כישראל לכל דבר (עי' ת"י יבמות ע, א), מ"מ אינו אוכל בתרומה מן התורה (כדאיתא במשנה ר"פ הערל שם), כיון שסוכ"ס איננו מהול ואינו חתום בגושפנקא דמלכא שהיא יסוד היהדות.
ומזה רואים את חומר העוון של מי שמסיר מעליו בשאט נפש במרד ובמעל את החותם אוב"ק ומזלזל ביקרא דמלכא. וידוע מ"ש במשנה למלך (פ"ז מהל' תרומות הלכה י' מהירושלמי, וכ"ה בל"א שברש"י יבמות עב, א) דגם המושך ערלתו אסור בתרומה כמו ערל ובן נכר, והטעם הוא כי התורה ראתה את אחרית דבר מראשיתו, דכיון שלא יתכן שחוטא ופושע כזה יוכל לקיים את מצוות ה' כדבעי, סופו שיגיע עד לדיוטא התחתונה ח"ו, ונידון כבר כבן נכר על שם סופו.
והתיקון המפורש השווה לכל נפש, הוא לקבל על עצמנו להתכונן בשבועות אלו של ימי השובבי"ם בלימוד התורה. ויענו כל העם יחדיו: "כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע". וכשמתענים בשובבי"ם ומתקנים מדה זו שלא למחוק ח"ו את השם הקדוש ולא להשתמש בו לצורך חול, אז זוכים שיתערה עלינו ממרום רוח טהרה וננצל מרוח שטות.