שואלים ודורשים 

כבתה אין זקוק לה | מדוע לא יחשדו בו שלא הדליק בכלל?

אחת ההלכות הידועות בחנוכה היא 'שנר חנוכה שכבה אין צריך להדליקו שוב' | האם אין חשש שעוברי אורח יחשדוהו שלא הדליק כלל? | תירוצים רבים נאמרו בספרות ההלכה, והאם יש דעה שראוי להחמיר ולהדליק שוב נר חנוכה משום החשד? (יהדות ואקטואליה)

|
חנוכייה (צילום: shutterstock)

הלכה המפורסמת במצוות נר חנוכה היא שבמידה שכבה הנר אין צורך להדליקו שוב וכלשון הגמרא: ‘כבתה (נר חנוכה) אין זקוק לה’, אך בדין אחר בהלכות חנוכה אנו מוצאים שאדם שיש לו שני פתחים בביתו (לכל רוח) יש לו להדליק בשניהם משום חשד שמא יאמרו אם לא הדליק בפתח זה וודאי לא הדליק בפתח אחר.

וא"כ מדוע לא חוששים לחשד שאנשים שיעברו ויראו שאינו דולק, יחשדו בו שלא הדליק כלל?

כמה תירוצים נאמרו על כך בספרי ההלכה:

א. אף שכבתה אין זקוק לה, מ"מ אסור ליטול את המנורה עד שיעבור חצי שעה, א"כ אין לחשוש לחשד כיוון שרואים את המנורה, שאם לא כן מדוע בחצר שיש ב' פתחים יש חשד שלא הדליק? אולי באמת הדליק וכבתה אלא ש"מ שאת המנורה אסור ליטול (שו"ת שבות יעקב ח"ג סימן מ"ח ומובא בשערי תשובה אור"ח סימן תרע"ג ס"ק ז')

ויש שהעירו, דא"כ גם אדם שיש לו ב' פתחים יעשה כן, ויניח מנורה לצד אחר בלי הדלקה ויאמרו שכבר כבתה. אך ע"כ תירצו, כיון שחז"ל תקנו מפני חשד התקינו להדליק כעיקר המצווה.

ב. בחכמת שלמה תירץ: שמשום חשד אינו מחויב לעשות מעשה, רק היכן שהתחייב מדין אזי עליו לעשותן באופן שלא יהיה חשד ולכך בחצר של ב' פתחים כיון דבלאו"ה חייב להדליק וכל זמן שלא הדליק חייב להדליק בשניהם שלא יבא לחשד, אבל כבתה, כיון שכבר הדליק ונפטר להדליק מחדש משום חשד זה אינו מחויב שוב להדליק.

ג. בשו"ת שואל ומשיב תירץ שמשום פעם אחת אין חשד שיאמרו מקרה שכבה ולמחרת יראו שדולק משא"כ ב' פתחים שכל לילה אין מדליק ואדם שעובר שם כל לילה יחשדו שלא הדליק.

ד. בבית הלוי כתב הדין שכבתה אין זקוק לה, ה"מ מעיקר הדין, אבל משום חשד באמת צריך להדליקה.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות