כיכר השבת
אור הגנוז

מחפשים בנרות | האם נר חנוכה מוזכר בזוהר הקדוש?

רבים תוהים בימי החנוכה - מדוע אין מסכת מיוחדת העוסקת בדיני חנוכה, ואף דין נר חנוכה אינו מוזכר במשניות באופן ישיר? | אך האם גם בזוהר הקדוש קשה למצוא אזכור של נר חנוכה במפורש? | מעשה נאה מבעל הפני מנחם מגור וכיצד נר חנוכה קשור לשלג? (יהדות ואקטואליה) 

|
נרות חנוכה (צילום: shutterstock)

בימי החנוכה מזכירים 'העולם' את אשר נכתב בספרים על כך שאין מסכת מיוחדת העוסקת בדיני חנוכה, ומה גם שדין נר חנוכה גופו אינו מוזכר במשניות כלל (רק בדרך אגב) אך האם נס חנוכה מוזכר בזוהר הקדוש? ואם כן כמה פעמים?

במגזין כיכר עלתה כתבה מרתקת על חידושו של ענק המחשבה רבי משה שפירא זצ"ל שדרש בענייני חנוכה וחשיבותם הנאצלת של מצוות הדלקת הנרות בחג. את דרשתו הוא מבסס על דברי הזוהר (זוהר חדש נח מ)

"והנה עלה זית טרף בפיה”. לולי שהעיר הקב"ה רוח הכהנים שהיו מדליקין נרות בשמן זית, אזי אבדה פליטת יהודה מן העולם”

ועל זה פירש רבי משה שפירא: "הדבר פשוט וברור שלא מדברים כאן על הדלקת הנרות הקבועה בבית המקדש" וכו' כי לולי זה - אזי אבדה פליטת יהודה מן העולם"

היכן מוזכר נר חנוכה בזוהר?

בעלון שבת של הרב החסיד מיכאל אריה רנד שליט"א כתב עובדה מעניינת בעניין הזכרת נר חנוכה בזוהר וכך הוא כותב:

בשבת חנוכה פרשת מקץ תשנ"ה, זכיתי לסעוד על שולחנו הטהור של חו"ז אדמו"ר הגה"ק הפני מנחם זי"ע בסעודת יום שבת קודש, ויהי באמצע הסעודה החל לרדת שלג בחוץ, ואחד מהנוכחים החוה בידו החוצה והראה שיורד שלג.

כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע הסיט לרגע את מבטו החוצה, ותוך כדי הסטת פניו אמר: "נר חנכה" בגימטריא "שלג". ושוב הוסיף כמלחש לעצמו: "אֵיינְצִיגֶע מאָהל אין זוהר"! (=פעם יחידה בזוה"ק).

אמר ולא יסף.

מכיון שלא הבנתי את כוונתו, הנחתי שלא שמעתי היטב, והשארתי הדברים סתומים וחתומים במוחי, בלא שאדע פשרם. לימים למדתי בספר הקדוש בני יששכר במאמרי חנוכה, ומצאתי שם (מאמר ב' אות בד) שכתב בהאי לישנא:

"בזוהר ויחי דף רח"ל ע"ב: אמר רבי יהודה, כתיב (משלי לא, בא) לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג כִּי בָכָל בֵּיתָהּ לָבֵשׁ שָׁנִים, האי קרא רבי חזקיה חברנא אוקים ביה, דאמר: דינא דחייבי דגיהנם תריסר ירחין, פלגא מינייהו בחמה ופלגא מינייהו בתלגא וכו', והיכן מישתלמי נפשייהו בשלג וכו' (דין הרשעים בגיהנם י"ב חדשים, מחצית מהם בחמה, ומחצית מהם בשלג. והיכן נשלמים נפשותם? בגיהנם של שלג). יכול אף ישראל כן, תלמוד לומר לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג, מאי טעמא בגין דכל בֵּיתָהּ לָבֵשׁ שָׁנִים, אל תיקרי שָׁנִים אלא שְׁנַיִם, כגון: מילה ופריעה, ציצית ותפילין, מזוזה ונר חנוכה".

ומוסיף הבני יששכר שם בסוגריים: "הוא פעם האחד מוזכר בזוהר מן נר חנוכה – ויותר מזה לא ידעתי!".

ובראותי הדברים קפצתי ממקומי, והבנתי רמיזותיו ושגב מחשבותיו של כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע, שמיד בראותו שלג יורד בימי החנוכה, ברגע במימריה עלה בדעתו גימטריא לזה, וברגע במימריה עלה בדעתו שבזוה"ק נזכר שייכות שלג עם נר חנוכה, ועוד זאת שהיא הפעם היחידה שנזכר ענין חנוכה בזוה"ק.

פוק חזי כמה גבהו מחשבותיו ודיבוריו של אותו צדיק קדוש וטהור, זי"ע ועבי"א.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות